CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vilken typ av pool ska vi bygga?  (läst 15780 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snabben73

Vilken typ av pool ska vi bygga?
« skrivet: juli 03, 2012, 22:57:56:56 »
Tjena!

Jag och min fru har bestämt oss för att bygga pool!

Vi har surfat som dårar och verkligen försökt att förstå vilken typ av pool vi ska välja.

Vi ska bygga en 4x8 med mosaikliner och stege och vi vill gjuta en platta, så långt vet vi.

Vi kommer även behöva spränga vilket känns väldigt drygt (vi bor på Resarö vid Vaxholm utanför Stockholm så om någon känner till en bra sprängare i området tas tips emot tacksamt).

Vilken typ av pool och varför tycker ni att vi ska köpa?

Vi kommer i högsta grad leja ut arbetet då jag är oerfaren med det som verkar krävas för att bygga sin egen pool.

MVH
Mikael

Poolgiganten

Utloggad hertigen17

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 108
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Skit händer när du spelar i den djupa delen avpool
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4532.0
SV: Vilken typ av pool ska vi bygga?
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2012, 16:51:43:43 »
Har själv varit i era sits, men jag bestämde mig för en lecastens pool med liner.
För rostfritt rostar med tiden och tryckimpat. trä ruttnar också med tiden.
Ett bra val enligt mig. Måtten 8*4 är bra för lek m.m. se till att ni får 1,55 cm djup.
Lecapool 4*8, djup 1,55 cm, med en trapp och stege.
Och en klorinator. Värmepump SHOTT 100H 10,5 KW.
Pooldammsugare Nitro 71.
############################################################################################################### 1964 - 1966 - 1967 - 1968 - 1970 - 1971 - 1972 - 1976 - 1977 - 1980 - 1993 - 1999 - 2012
Copyright på alla mina bilder.

Utloggad PoolHansson

SV: Vilken typ av pool ska vi bygga?
« Svar #2 skrivet: juli 05, 2012, 22:02:51:51 »
Är det bara du och frugan som ska bada eller har ni barn där hemma med? Vilken ålder isf? Barn älskar ju att bada allt som oftast och det kanske kan påverka..

Utloggad Liemannen

SV: Vilken typ av pool ska vi bygga?
« Svar #3 skrivet: juli 06, 2012, 12:14:23:23 »
Jag har också leca-pool på gjuten platta, dock bara 3,25x4,4@1,4m. Hade jag haft lite mer utrymme hade jag satsat på en trappa. Helst murad med sån där liner som svetsas på plats, men det är ju en prisfråga också. Hade personligen INTE velat ha en djupare pool.

Utloggad TommyC

SV: Vilken typ av pool ska vi bygga?
« Svar #4 skrivet: juli 11, 2012, 09:51:28:28 »
Om jag skulle bygga ny pool så blev det troligen en Thermopool.

Titta t ex på de här två fina byggtrådarna:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.100
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5598.50

Pooltak av bra kvalité och värmepump behövs för att poolen ska bli riktigt användbar är vår erfarenhet. Inatt badade vi under taket i ösregn. Vi saknar ännu värmepump men hade ändå hyfsade 25 C i vattnet, det borde vara 28-29 C.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Snabben73

SV: Vilken typ av pool ska vi bygga?
« Svar #5 skrivet: juli 20, 2012, 23:40:23:23 »
Hej,

Det är jag, min fru vår dotter på 3 år samt nästa barn som kommer inom 3 veckor som främsta sska njuta av poolen.

Thermopool verkar grymt men känns väldigt svårt att bygga för en kontorsnubbe som mig. Det lutar åt Poolkungens standard 4x8 men värmepump och lamellöverdrag.

Jag har grävt upp halva trädgården med en 3,5 tons grävmaskin och nu ska jag försöka få hit sprängare så fort som möjligt.

Jag håller också på att "tvätta" ett berg som ligger efter poolens ena långsida. Sjukt mycket jobb men tror att det kommer bli riktigt läckert.

Bifogar ett par bilder på mitt grävkaos...

/Mikael


Utloggad TommyC

SV: Vilken typ av pool ska vi bygga?
« Svar #6 skrivet: juli 21, 2012, 14:04:13:13 »
Ditt berg får mig att tänka på det här fantastiska bygget:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=796.70
Något att fundera på!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Snabben73

SV: Vilken typ av pool ska vi bygga?
« Svar #7 skrivet: juli 29, 2012, 22:38:37:37 »
Ojojoj, helt sjukt fint bygge men alldeles för avancerat för mig....
Bygget har legat lite på is pga att alla sprängare verkar ha semester. suck.
Jag har dock jobbat som en dåre med att tvätta berg. Inte så roligt kanske men resultatet blir fantastiskt fint!

Utloggad p_kerttu

SV: Vilken typ av pool ska vi bygga?
« Svar #8 skrivet: juli 30, 2012, 22:10:21:21 »
Sitter i samma sits då till huset vi köpte för två år sedan följde en gammal linerpool. Supertrevligt med pool men tyvärr hade den satt sig pga dåligt grundarbete och vi valde helt sonika att gräva bort den. Så jag skall nu bygga en ny 8*4 med roman end eller hörntrappa. Men står i valet och kvalet vilken typ av pool och byggsätt man skall välja.

Kommer gjuta en platta att ställa allt på och har tittat på pool med stomme i betong, plast, plåt och leca.
Många på forumet här verkar bygga i leca eller med thermopool/betongpool. Fördelar med att bygga i leca, pris och stabilitet?
Funderar på flexipool från poolstore för att hålla byggnationen enkel.

Utloggad MathiasS

SV: Vilken typ av pool ska vi bygga?
« Svar #9 skrivet: juli 30, 2012, 22:17:47:47 »
Fördelen meD leca är att det är lite billigare. Betong är dyrt. I övrigt är thermoväggen bättre isolerad och avsevärt stabilare.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag