Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Infinitypool i naturberg med betongväggar  (läst 152634 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ottohans

SV: Infinitypool i naturberg med betongväggar
« Svar #70 skrivet: augusti 02, 2009, 20:11:43:43 »
helt klart ska sprickorna vara kvar som dom är om dom inte läcker, det är ju en del av det som gör din pool extra cool just det att två sidor är riktigt berg som är orört

Poolgiganten

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Infinitypool i naturberg med betongväggar
« Svar #71 skrivet: augusti 03, 2009, 00:34:48:48 »
Har nu haft semester i några dagar (dvs fått tid att arbeta med poolen) och rengjort poolen/berget från mossa, jord och smuts (tog 3 dagar) och har nu börjat klä den yta som ska vara ovan vatten med granit. Om vädret tillåter hoppas jag kunna börja måla betongytorna imorgon.
Då håller vi alla tummarna för vädret!  ;D
...igen..."Satan-i-gatan" vilket grymt projekt - helt klart det coolaste jag sett med otroliga förutsättningar - det kommer att bli makalöst och "out-standing" när klart!  <antman>
...inte det minsta "avundsjuk"....  >rulla<
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Infinitypool i naturberg med betongväggar
« Svar #72 skrivet: augusti 04, 2009, 08:43:43:43 »
Hej,

Kul att se att det är på gång igen, det kommer att bli/är fantastiskt.

Appropå sprickorna så instämmer jag i kören som säger att det är ju det som ger karaktär, OM det trots allt skulle visa sig att det läcker så kanske man kan spruta hela bergytan med klar epoxy, oklar på dess vidhäftning men tror den är ganska bra. Den klara epoxyn kommer nog inte att synas under vattenlinjen. Metoden med klar epoxy använd t.ex vid båtbyggen, då använder man faner som armering istället för glasfiber, resultatet blir en båt som tekniskt sett är en plastbåt men ser ut som en träbåt (kallas t.ex kallbakad mahogny).

Lycka till med fortsättningen, följer som alla andra med nyfikenhet och intresse :)

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad utopiazz

SV: Infinitypool i naturberg med betongväggar
« Svar #73 skrivet: augusti 04, 2009, 09:06:41:41 »
Epoxy fäster bra på berg. Jag har en bekant som gjort ett 700l akvarium i sin källare. Det är bara framsidan som är av glas resten av väggarna är naturberg och lite betong som endast målats med epoxy ett antal gånger för att det ska vara tätt. Jag vet inte vilken typ av epoxy det är men den syns bara när akvariet är tomt på vatten eftersom berget ser "vått" ut.

Utloggad livinstone

SV: Infinitypool i naturberg med betongväggar
« Svar #74 skrivet: augusti 04, 2009, 14:40:31:31 »
Tack för all feedback!

Vi har just tagit paus i poolmålningen /grymt hett idag. Ska handla fler rollers och handskar och avslutar bottenmålningen senare i eftermiddag. Andra lagret hoppas jag kunna lägga imorgon förmiddag givet att det ej regnar(t).

Jag och min sambo började måla först idag - som vanligt fanns det en massa underarbete som jag ej räknat med skulle ta sådan tid. Bl.a lägga granit som jag fått specialkapa för att passa den runda formen (och gjort dropplist på bakre undersidan), förhöja väggen där vattnet ej ska rinna över, spackla, slipa och finrengöra.

Jag har köpt 20L blåfärg och 12L klarfärg (transparent avsedd för att läggas på berget). Klarfärgen läggs även på den blå färgen efter 2a målningen (förhindrar att färgen kritar sig efter några år, dvs fungerar som UV skydd).

Köpte all färg och epoxypasta från UK: http://www.poolcoat.co.uk

Bifogar bilder från dagens arbete:

« Senast ändrad: augusti 04, 2009, 14:47:46:46 av livinstone »

Utloggad utopiazz

SV: Infinitypool i naturberg med betongväggar
« Svar #75 skrivet: augusti 04, 2009, 15:42:32:32 »
Det börjar arta sig  O0

Måste bara fråga, på den andra bilden i ditt förra inlägg så slutar grantiten i ett "hack". Varför inte fortsätta med graniten hela vägen ut till berget?

Utloggad livinstone

SV: Infinitypool i naturberg med betongväggar
« Svar #76 skrivet: augusti 04, 2009, 16:33:46:46 »
Det börjar arta sig  O0

Måste bara fråga, på den andra bilden i ditt förra inlägg så slutar grantiten i ett "hack". Varför inte fortsätta med graniten hela vägen ut till berget?

Jag har tänkt ha ett räcke på insidan där det är tanken man ska kunna gå ned - och ett räcke på andra/högra sidan i berget på lagom avstånd (erfarenhetsmässigt är det inget kul att borra i granitplattor som lätt spricker) och vill få till ett snitsigt avslut. Känns bra så här långt, där viss blå färg kommer vara synlig ovanför vattenytan i både norra och södra delen av poolen vilket ger lite balans.

Så är då dags att gå ut och rolla igen...
« Senast ändrad: augusti 04, 2009, 16:37:55:55 av livinstone »

Utloggad utopiazz

SV: Infinitypool i naturberg med betongväggar
« Svar #77 skrivet: augusti 04, 2009, 16:46:56:56 »
Tänkte väl att det fanns en tanke bakom O0

Att borra i granitplattor är inte helt enkelt. Fast med diamantborr går det rätt bra, har själv lånat den här typen för håltagning men då krävs lite andra tillbehör som inte är gratis (t.ex. stativborrmaskin)
http://www.byggtillbehor.se/produkter/bilder/300111.jpg

Utloggad Racing

SV: Infinitypool i naturberg med betongväggar
« Svar #78 skrivet: augusti 04, 2009, 16:51:48:48 »
 O0 O0 O0
Fantastiskt bygge och utsikt.
Du skriver att du ska ha ett räcke att hålla sig i när man går ner.
Har du tänkt att ha några trappsteg eller är det inte brantare än att man kan gå ner?
Epoxyn kanske gör det halt om du inte "sandar" den.

/Johnny
Lecapool 10,5x4 romantrappa.

Utloggad livinstone

SV: Infinitypool i naturberg med betongväggar
« Svar #79 skrivet: augusti 08, 2009, 21:28:33:33 »
Hej Johnny,

jag har tänkt behålla så mycket naturligt berg som möjligt, dvs jag kommer inte gjuta trappsteg. Visar det sig behövas får jag göra det senare.

Initialt kommer jag inte epoxymåla just nedgången. Det kan bli en intressant jämförelse med övriga ytor vad gäller beväxning resp. halkighet på sikt.

Fick samtal idag från poolfirman om att vattentanken på ca 2 kbm skulle kosta 55.000 + moms. Den var förvisso isolerad och delbar. Känns ca 4-5 ggr för saftigt. Jag kan ju alltid gjuta en själv, har dock för ont i ryggen för det just nu :-( och orkar inte jaga hantverkare.

Jag får m.a.o leta vidare. Finns det någon som vet var man kan skräddarsy en pvc/glasfibertank tar jag tacksamt emot tips!
Den ska vara ca 2,5 m x 1.2m x 0,8m hög.
« Senast ändrad: augusti 08, 2009, 21:37:00:00 av livinstone »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag