Prisfråga Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mathias Pool... Thermopool 7x4, pooltak, G&J VP, Minimaster, UV......  (läst 402804 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

Hej,

Poolprojektet startade officiellt idag, för 5 minuter sedan, med beställningen av en värmepump. Kan kanske tyckas vara en lite märklig början men när rätt pryl dyker upp till rätt pris får man inte tveka att slå till...

Poolstar.se levererar en vertikal G&J på dryga 9kW.

Vad blir det mer då? Ja, planer smids fortfarande men tanken är väl att gräva ner en 8x4m pool. Just nu utvärderas olika alternativ:

Frigolitlego + betong (Thermopool eller Folkpools variant som kommer på nyåret)
Leca
Olika ramvarianter (Plast från Foolkpool, plåt eller stål från Poolfabriken)

Frigolitlegot har flera fördelar men enligt mina kalkyler är det inte en speciellt billig metod.

Poolen ska också ha någon sorts trappa. Inledningsvis tittade vi på en halvrund trappa men tillsammans med ökade kostnader för pooltaket verkar denna lösning falla bort till förmån för en platsbyggd invändig trappa. Detta kräver en platssvetsad liner men just nu känns det alternativet bättre. Med rätt val av grundkonstruktion kan jag då också få ett par decimeter extra baddjup till en låg merkostnad.

Pooltaket blir sannolikt ett standardtak från livingquality.se.

Några offerter ligger på bordet men det krävs lite mer press på priserna för att jag ska bli nöjd, dessutom finns ju alltid alternativet att köpa prylarna "löst". Föga förvånande verkar priserna på poolprylar i Sverige vara rätt fantasifulla ibland. Tur att man kan beställa saker på nätet....

Om ekonomin tillåter kommer vi också använda en Minimaster från Pahlens för autodosering av klor och ph. Varmt vatten och enkel skötsel är viktigt för oss.

Som så många andra här kommer jag bygga själv. Möjligen lämnas grävjobbet bort men det är mest en ekonomisk fråga - jag gör det som blir billigast.

Fortsättning följer...

 


« Senast ändrad: april 17, 2012, 20:32:24:24 av MathiasS »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad bustermannen

SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #1 skrivet: december 19, 2011, 20:52:58:58 »
Spännande! Intressant att se dina val och motiveringar. Jag ska dra igång ett poolbygge under senvåren nästa år här i malmö, och är också intresserad av kostnadseffektivitet utan att tumma på kvalité.

Per
PP-pool 8 x 4 m från Söderro Gård, snyggt nedlagd i bunkeflostrand. VP G&J

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #2 skrivet: december 19, 2011, 21:27:14:14 »
Du skriver "ett par decimeter till baddjup". Vad har du tänkt? Vi funderade från början på att ha 180 djupt, men 150 som vi har nu är ett riktigt bra djup.

Dessutom gissar jag att duken blir billigare då den är 160 bred och har man djupare än 155 så måste den skarvas, vilket borde bli en merkostnad. Kolla upp priserna där.

Edit:
Ser att jag varit otydlig på en punkt. Djupet jag skriver ovan är modulerna (legot) som blir antingen 150 eller 180. Eftersom jag ville ha betong ovanför breddavloppet så hamnade överkant på den ca 145 över botten. Det är den övre gränsen på vår vattennivå. Oftast hade vi ca 143 så att flytande skit åkte ut. Och de extra 10 cm som vi har upp till kantstenen behövs då vatten rör sig rätt mycket när man badar. Framför allt kantstenen var ett lyft som styr vattenkaskaderna in i poolen igen.
« Senast ändrad: december 20, 2011, 02:06:31:31 av Erik N »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #3 skrivet: december 19, 2011, 22:08:16:16 »
Finns fortfarande lite frågor kring linern att reda ut, men vad gäller baddjup så menar jag faktisk vattennivå och tänker mig att jag vill ha lite mer än standard på cirka 1,35. Det ska inte vara djupare än 1,55. 1,45-1,5 är nog bra.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #4 skrivet: december 19, 2011, 22:11:43:43 »
av kostnadseffektivitet utan att tumma på kvalité.

Per

...det är nog ett bra sätt att beskriva det.  O0 Det är fruktansvärt mycket pengar som ska ut och det är lätt att bli fartblind - genom att välja med eftertanke tror jag dock det kan bli några tusingar extra över till annat också...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad bustermannen

SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #5 skrivet: december 19, 2011, 22:34:39:39 »
...det är nog ett bra sätt att beskriva det.  O0 Det är fruktansvärt mycket pengar som ska ut och det är lätt att bli fartblind - genom att välja med eftertanke tror jag dock det kan bli några tusingar extra över till annat också...

Exakt. Var bygger du?
PP-pool 8 x 4 m från Söderro Gård, snyggt nedlagd i bunkeflostrand. VP G&J

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #6 skrivet: december 20, 2011, 06:36:16:16 »
Södra Stockholm, Älvsjö.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad swanthe

SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #7 skrivet: december 21, 2011, 00:10:26:26 »
Om enkel skötsel ligger högt på listan ska du definitivt ha ett pooltak. Överväg även att välja saltklorinator framför klor, det har jag aldrig ångrat. Jag har saltklorinator kombinerad med automatisk ph-regulator, allt för att göra skötseln så enkel som möjligt.

4x8m med plåtstomme från Svenska poolfabriken, Minimaster med klor och pH-reglering (kolsyra).
Tidigare: 4x8m med polyetenstomme från Poolkungen, romersk trappa, stensarg, Zodiac Tri18Ph saltklorinator med pH-reglering, vattenjet, klasik C excellence pooltak, Vortex3 poolrobot

Utloggad MathiasS

SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #8 skrivet: december 21, 2011, 08:18:27:27 »
Ja pooltak står på listan och det lär inte drabbas av ev budgetnedskärningar. Dock måste man ju fortfarande hitta rätt tak till rätt pris....

För att underlätta skötseln har jag tänkt mig Pahlens Minimaster. I teorin borde det ge en optimalt låg klorhalt. Dock återstår att jämföra detta prismässig med klorinatorvarianten - verkar dock kosta ungefär lika mycket vad jag sett.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad DJME

SV: Mathias Pool... 8x4, pooltak, G&J VP......
« Svar #9 skrivet: december 21, 2011, 11:25:48:48 »
Ja pooltak står på listan och det lär inte drabbas av ev budgetnedskärningar. Dock måste man ju fortfarande hitta rätt tak till rätt pris....

För att underlätta skötseln har jag tänkt mig Pahlens Minimaster. I teorin borde det ge en optimalt låg klorhalt. Dock återstår att jämföra detta prismässig med klorinatorvarianten - verkar dock kosta ungefär lika mycket vad jag sett.

Byggde min pool (8x4 "Lego" med roman End "Utanpåliggande" Glasfibertrapp) i somras. Du har nog räknat helt rätt när det gäller thermopool. Definitivt inte det billigaste sättet att bygga men i mitt fall fanns inte så många bra alternativ då den står i en sluttning helt ovan jord på nersidan och lite mer än hälften ovan mark på andra sidan. Dock mycket smidigt material att jobba med. Jag har kört med saltklorinator sen uppstarten runt midsommar, inte haft i en gnutta klor på hela sommaren ej heller något PH justerande. Det enda jag fått fylla på är 25kilo salt utöver startdosen, dels pga att jag har en dotter som plaskar mycket och inte har haft någon täckning så avdunstningen har minst sagt varit enorm. Har varit lite fundersam på klorhalten då man inte kunnat känna någon som helst lukt, ej heller något i ögon eller som jag själv brukar känna i bihålorna/hals. Stickorna har inte gett utslag för något klor. (Tabletter verkar vara lite känsligare och där har jag fått väldigt låga värden.) Kristallklart vatten hela sommaren inget behov av chockklorering som man har med vanligt klor. Tycker definitivt du skall ta en allvarlig fundering på saltklorinator istället för traditionellt klor. Dottern som mer eller mindre bor i poolen blir alltid röd i ögonen när hon badat i tex lokala simhallen eller hotellpooler på semester men i vår pool kan hon ligga i hela dan utan antydan till att bli röd i ögonen.
Ser fram emot att följa en byggtråd när det börjar dra ihop sig :)

/Mikael
Thermopool 8x4 med glasfibertrappa och GT hylla.
Brilix Jetswim
Brilix THP120
Zodiac TRI 18
2xLED RGB

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan