Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kopplingarna vi har i poolinstallationerna har väl inte koniska gängor? Det är vanliga rörgängor?
Enda gången mig veterligen som jag stött på npt, konisk rörgänga är när jag skruvat med bilen. Det är ett amerikanskt påhitt och används väl bara i små dimensioner. Plastdelar har jag aldrig sett det, håller det verkligen? Principen bygger ju på att bara en liten del av gängan bildar skarv, dvs. det är ur hållfasthetsperspektiv rena skräpet. Har mycket svårt att tänka mig att det skulle fungera med plastgängor.
Märkligt att ALLT annat i min poolinstallation är standardgänga om det nu är poolindustrins standard. KAN det bero på att just manometern är gängad i nått annat än plast?Min pump från amerikanska Hayward har inte NPT. Min centralventil, min saltklorinator, värmare, skimmer osv. Osv. är inte NPT.Köper du en manometer som visar Bar, inte Psi, så kan jag nog svälja en klunk poolvatten på att den inte har NPT-gänga.
Näe, det var inte det han sa....Han sa, inga luftfyllda kaviteter i multiventilen => bara vatten där => bara vatten vid manomentern. Däremot så flödar inte nödvändigt vis poolvatten INTERNT i manometern, där kan det vara andra vätskor. Glycerin trodde jag dock man bara hade för att dämpa själva visaren, en sådan manometer har jag .