CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pumpinstallation haveriskydd  (läst 28874 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
Pumpinstallation haveriskydd
« skrivet: juli 09, 2008, 10:10:56:56 »
Finns lite här o var på forumet diverse skydd, tips, tricks etc som används för att minimera skadorna vid ett pump alt filter haveri. Tänkte skapa en ny tråd för att vi ska försöka samla den informationen som finns på ett lite bättre sätt och samtidigt få en överblick av vad som kan hända när olyckan är framme.

Själv har jag pump/filter i garage, placerad ca 10-15 cm ovanför skimmer. Så det jag vill undikva är följande problem.
- torrkörning av pumpen
- för högt tryck i filtret
- sprucket filter
- vattenläckage

Jag hade tex otur när mitt filter sprack o en stråle stod som en båge rakt ner i huvudskåpet för elen 2m längre in i garaget (höll på att bygga om samtidigt). Inte roligt, men som tur väl hände inget utan jag han stänga av pumpen.

Om något skulle gå sönder på trycksidan (dvs efter pump) så får jag ca 3kbm vatten i garaget o det hinner inte rinna undan o ut genom garageportens nederdel. (har ingen brunn i garaget). Det gör egentligen ingen större skada förutom allt arbete eftersom jag har det i garaget, men tänk om man hade haft det i källaren. Ser det själv näst intill osannolikt att något skulle kunna gå sönder på sugsidan.

Har tänkt mig följande system:
- tryckgivare som löser ut för högt tryck
- flödesgivare (som samtidigt stänger av mina VP)
- tryckgivare som löser ut för lågt tryck (när filtret sprack så var det rätt bra flöde ändå)
- vattensensor som känner av vattenläckage, för att den skall fungera i mitt garage så funderar jag på att bygga in pump/filter mha plexiglas o ställa det i någon form att kärl med låg kant så vattnet kan detekteras. (vill inte ha feldektektering pga vatten från bil etc)

Allt detta övervaka genom PLC som skall användas också för att styra pump o värmepumpar.

Hur har ni andra gjort <dontkn>

Om man hade haft pump/filter i källaren, hade ni även satt en backventil på trycksidan precis innan väggen. Om tex filtret skulle gå sönder så blir man ju inte hjälpt av att stänga av pumpen.

Tar tacksamt emot synpunkter eller ideer för att förbättra mitt system.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #1 skrivet: juli 10, 2008, 17:34:28:28 »
Har funderat lite vidare. Om jag har en tryckvakt för lågt (8psi) o högt (17psi) så finns det ju ingen anledning att ha en flödesvakt för som villkor för att VP skall gå igång. Då mitt filter sprack så tror jag att flödesvakten inte skulle ha löst ut men däremot tryckvakten (låg). Mitt normal tryck ligger mellan 11-16 psi. Vid en enbart cirkulation så har jag 10 psi, max 20psi klarar filtret.

Detta borde också betyda att jag skulle kunna strunta i att bygga in det o ha vattensensor som känner av läckaget. <hmm>

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5564
  • Total likes: 489
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #2 skrivet: juli 10, 2008, 23:01:59:59 »
Vilket tryck ahr du vid backspolning?
Det kanske bör gå att manuellt, på plats koppla bort alla förreglingar t.ex. vid backspolning och uppstart efter vintern.

Själv har jag nästan exakt samma placering som du, inkl höjden över skimmern.
Jag har inga skydd, men skulle inte säga nej till en vattenvakt placerad vid pump/filter.
Det där med flödesvakter är lite overkill tror jag, men visst, har du ändå en PLC, så varför inte.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #3 skrivet: juli 10, 2008, 23:13:52:52 »
Vid backspolning så har jag ett tryck på 6-7psi. Kommer att ha en vridströmställare med manuellt, stopp o automatik för både pump o vp:ar.  Vid manuellt så kopplas alla föreglingar kopplas bort, enda föreglingen som kommer att ligga kvar är den att poolpump måste gå (dvs tryckvakt låg måste vara sluten) för att VP skall starta.

Flödesvakten verkar vara lite onödig om jag har tryckvakter.

Hur har du tänkt att vattensensor/vakten skall fungera?!? Hur kan man vara säker på att den löser ut när den behövs o inte i onödan som vid tex rengöring av filterkorgen i pumpen. Då blir det lätt lite vatten spill o innan det är torrt så startar inte system i autoläge igen. Min teori att tryckvakterna också ersätter vattensensor/vakten <dontkn>

Hade tänkt använda 2st av denna sort tryckgivare http://www.esska-teknik.se/esska_se_s/mekanisk-tryckbrytare-250-v-foerzinkad-staal-0-2-t.html
Mekanisk tryckbrytare - 250 V - förzinkad stål - 0,2 till 400 bar - växlare
0,2...2,5 bar  25 bar 233,60 SEK 351729150023

/ronson
« Senast ändrad: juli 10, 2008, 23:19:10:10 av ronson »
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #4 skrivet: juli 11, 2008, 09:42:13:13 »
Jeg har brukt PLC og trykkvakt fra Möeller, den har både nedre og øvre settpunkt. Den fungerer knall har stoppet sytemet 3 ganger pga. lite vann= lavt trykk. Se mere om dette i min tråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=267.msg2813#msg2813

Utloggad Janne

SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #5 skrivet: juli 11, 2008, 09:47:18:18 »
En fråga sprack ditt filter pga för högt tryck?

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #6 skrivet: juli 11, 2008, 10:36:59:59 »
Janne

Mitt filter sprack när jag skulle backspola förra året, se länk nedan. Man märker när man startar pumpen att det blir en tryckstöt och den kan gå upp till en 17-18 psi. Detta filter från JoF håller väl inte världsklass, men det jag fick i utbyte (likadant) har hittils fungerat (max 20psi får filtret utsättas för). Så man kan nog säga att mitt filter sprack pga för högt tryck. Därav min lilla oro för vattenläckage o behov av övervakning.

Sedan kan man ju inte sticka under stolen med att det är roligt att pilla med styrsystem :)

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2160.0

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #7 skrivet: juli 29, 2008, 20:48:49:49 »
Efter att har kört med filterpåse/netskim så upptäckte jag att trycket sjönk när filterpåsen började bli igensatt. Sjönk ner till 8psi o flödet blev reducerat, tog jag bort filterpåsen så steg trycket till 11-12 psi. dvs ungefär som efter en backspolning.

Skall försöka simulera ett läckage på för att ta reda på vilken tryck jag har i systemet när läckage uppstår (tur man har lite unionskopplingar)

Tror att med mina två tryckvakter så skall jag kunna detektera alla tänkbara fel tack vare lite programmering via PLC´n även att pumpen skulle stå o brumma.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Addan91

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Södermanland
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #8 skrivet: augusti 02, 2008, 16:32:35:35 »
Ni med PLC har stora möjlighter men om man nu inte har PLC hur får man pumpen att stanna om läcka eller för lite vatten i poolen ? Jag har en kontaktor som styrs av en timer, när kontaktorn är dragen så går pumpen plus att VP har OK att starta. Tryckvakt i serie med timern skulle få pumpen att stanna vid tryckfall men hur får man pumpen att starta då timern slår till för då finns ju inget tryck ?
Folkpool Octavia 3,6x6,6 plus trappa. Uppvärmning med bergvärmepump Nibe 1215 7,5kW

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #9 skrivet: augusti 02, 2008, 17:01:23:23 »
Tja, har prøvd å tenke litt men har ikke en funnet en god løsning, andre som har ideer?

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #10 skrivet: augusti 02, 2008, 17:21:17:17 »
du måste koppla ett tidrelä parallelt med tryckvakten o ställ den på 3-4s när pumpen har gått till annars lär aldrig pumpen starta, dvs tidrelät byglar tryckvatkten under 3-4s innan trycket har kommit upp till normal tryck

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #11 skrivet: augusti 02, 2008, 18:18:02:02 »
Tenkte også på en sånn løsning men da må jo tidsrellet stå å gi kontakt (forbruke strøm?) hele tiden pumpen ikke går, eller?

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #12 skrivet: augusti 02, 2008, 18:42:36:36 »
Nej, den får spänning samtidigt som pumpen dvs när timern slår till. Givitvis så förbrukar den ström samtidigit som pumpen är igång men den är försumbar (ca 1-2W).

Sedan måste man tänka på vilket tryck man vill att tryckvakten skall lösa ut på, så man inte får problem när man dammsuger. Skulle man vilja att tryckvakten löser ut vid ett högre än vad man har när man dammsuger så måste man föregla den så den inte löser ut när man dammsuger.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #13 skrivet: augusti 02, 2008, 23:25:38:38 »
Ok, ser den løsningen. Jeg har i PLC laget en manuell start som ikke er foriglet til trykket, bruker den når jeg damsuger.

Utloggad poolmäster

SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #14 skrivet: augusti 06, 2008, 00:02:40:40 »
Antar att tryck mätning inte kan detektera ett litet läckage på anläggningen. Dock inser jag att det är ett bra sätt att detektera om pumpen har tappat suget. En annan ide är att mäta varvtalet på motorn, om varvtalet går upp över en visst rpm så har pumpen tappat suget alternativt har en mycket stor läcka uppstått på trycksidan -> Stäng av pumpen! Även en nedre gräns (lågt rpm) skulle vara användbart för att detektera högt tryck på trycksidan alt lågt tryck på sugsidan.

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #15 skrivet: augusti 06, 2008, 01:47:31:31 »

Vad är PLC?
 ???
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #16 skrivet: augusti 06, 2008, 08:14:56:56 »
PLC= Programmable Logic Controller! = styrsystem (dator) oftast använd inom industrin.

I dag är en coolare variant IPC = Industri-PC, alltså en robust PC för industribruk med fler funktioner, lättare att koppla till nätverk, internet osv.
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Janne

SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #17 skrivet: augusti 06, 2008, 10:15:13:13 »
http://sv.länkar till wikipedia accepteras ej på grund av dålig hantering från deras moderatorer/wiki/Programmerbart_styrsystem

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad jan_banan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungälv/Marstrand
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #18 skrivet: augusti 06, 2008, 12:23:54:54 »
En annan ide är att mäta varvtalet på motorn, om varvtalet går upp över en visst rpm så har pumpen tappat suget alternativt har en mycket stor läcka uppstått på trycksidan -> Stäng av pumpen! Även en nedre gräns (lågt rpm) skulle vara användbart för att detektera högt tryck på trycksidan alt lågt tryck på sugsidan.
Jag tror inte att den typ av motor som används på pumparna reagerar på belastningsförändringar med ändrat varvtal. De snurrar synkront med nätspänningen och och ökar i stället strömmen med ökad last, upp till enviss gräns. Mäta strömmen kanske vore en idé i stället.
/Jan

Utloggad Addan91

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Södermanland
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #19 skrivet: augusti 07, 2008, 13:47:12:12 »
Tidrelä parallet med tryckvakten, kan det finnas en mer färdig lösning typ pressostat med inbyggt tidrelä, nån som vet ?
Lösningen med tryckvakt blir ju ett problem eftersom trycket vid backspolning endast är 2psi och sätter man en tryckvakt med det värdet så kommer vissa läkage inte märkas. Eller koppla bort tryckvakten vid backspolning med risk att man glömmer återställa.

Så om man nu inte har PLC och vill få stopp på pumpen vid läkage (vill inte ha flera m3 vatten i källaren) vad är bästa lösningen ? Kan man dektektera vatten på golvet, någon fuktmätare ?
Man tycker det borde finnas en färdig lösning då det är ganska vanligt med pump o filter i källaren. Visst har jag golvbrunnm men den sväljer inte vad pumpem ger.
Folkpool Octavia 3,6x6,6 plus trappa. Uppvärmning med bergvärmepump Nibe 1215 7,5kW

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #20 skrivet: augusti 07, 2008, 15:12:00:00 »
hej
det kanske finns ett säkert sätt det är nog att bygga in allt i en brunn som har nivåvakt som slår av pumpen när vattnet kommer ut på botten ;D
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #21 skrivet: augusti 07, 2008, 16:08:44:44 »
Hej igen
Har funderat lite ytteligare på problemet.
Här skall ni få en vild tanke ni får gärna säga att jag är idiot om ni vill.
Om man bygger in varje komponent i t.ex en plastbalja/låda finns billiga på ÖB.
Tar hål för vattenslangar/rör monterar respektive komponent inkl läckageställen runt denna komponenten tätar eventuellt med vattenfast silicon.
När man gjort så för varje komponent så kopplar man små slangar mellan dessa baljor/lådor på olika höjd så vattnet rinner ner till den lägsta lådan där sätter man en nivåvakt som stänger av hela systemet om det skulle börja läcka.
På detta viset skulle man kunna täcka in hela kedjan.
Börjar faktiskt tro på att det skulle fungera ;D
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #22 skrivet: augusti 07, 2008, 17:34:39:39 »
eller kan man göra det lätt för sig och ta ett översvämningsskydd från t.ex en diskmaskin!
Två förspännda metalltungor som hålls isär av en torr svamp, när svampen blir blöt komprimerars den och metalltungorna sluts, plättlätt ;)
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #23 skrivet: augusti 07, 2008, 17:38:10:10 »
Hej RLA
var precis det jag letade efter men ville inte att det skulle vara för enkelt det handlar ju lite om High Tech. ;D O0
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #24 skrivet: augusti 07, 2008, 18:06:04:04 »
RLA
Hur kopplas denna svamp brytaren och är det svagström
bryter den en fas eller(är ingen elektriker)
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Drogen

SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #25 skrivet: augusti 07, 2008, 18:32:54:54 »
Det är en "microbrytare" som bryter 230V-manövern. Den satt i bl.a. Elektro Helios DVmodellerna samt motsvarande Elektrolux i många år under 90-talet (och kanske senare med). Husqvarna körde med flottör. Det är vad jag minns från min tid som servicetekniker på Electroservice. En sådan brytare som bryter manövern till kontaktorn för pumpen borde vara OK.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #26 skrivet: augusti 07, 2008, 20:07:57:57 »
Tack för svar drogen
enkelt när man kan det, kopplas grön/gul, blå, svart t.ex till kontaktorn samt en fram och tillbaka till brytaren, ungefär?
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #27 skrivet: augusti 07, 2008, 20:11:57:57 »
Nytt medlem fra Danmark, LeifO, har brukt en løsning som jeg kommer til å kopiere, en regn/fukt-detektor som normalt brukes til styring av markiser. Er muligens ikke relefunksjon som kan ta manøverstrømmen så da blir det en pryl for oss med PLC  ;) Regner med at han selv kan legge inn bilder og beskrivelse.

leifo sitt anlegg
« Senast ändrad: augusti 07, 2008, 20:27:35:35 av Bidda »

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #28 skrivet: augusti 07, 2008, 20:56:10:10 »
Carlos, bifogar en bild på en sådan microbrytare från min nyss avlidna diskmaskin, var det enda vettiga att spara på den. Åk till tippen o det finns mängder med gamla slängda diskmaskiner (om man få tar de?!)

regn/fuktsensor finns att köpa på www.conrad.se.

Har funderat på bägge dessa alternativ, problemet med microbrytare är att undvika att den suger åt sig fukt då man tex rensar silkorgen eller i mitt fall när jag kör in bilen i garaget en regnig dag (måste medge till de som känner man att jag plannerar att få in bilen i mitt dubbelgarage i år).

Även regnsensor har jag funderat på, bara den löser ut vid ett haveri. Men sätter man den mellan filter o pump så är det väl ändå de optimalaste stället.

En tryckbrytare är bra för att rädda pump o filter. Har testat lite läckage genom att låta det läcka rejält genom unions kopplingarna o tyvärr ändras in trycket så mycket så att det hamnar under lägsta nivå som jag tänkt mig. Men vid ett stort haveri så fungerar den.

Troligtvis blir det en blandning av allt ovan till slut för mig.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #29 skrivet: augusti 07, 2008, 21:37:31:31 »
hej
man vill ju att även små läckage skall uppmärksammas innan de blir stora.
tar den bara stora läckage hinner ju massor med vatten ut innan det stannar
efter vad jag kan förstå så finns det läckagevarnare samt fuktvarnare , vilket för oss vore läckagevarnare att föredra
//carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad leifo

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Teknikfreak
    • Visa profil
    • Familien Olsen - privatpc.dk
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #30 skrivet: augusti 08, 2008, 12:14:02:02 »
Jeg lovede Bidda at skrive lidt om den regnsensor jeg bruger til at stoppe pumpen i tilfælde af "vand på gulvet".

Sensoren er egentlig beregnet til lukning af vinduer og markiser i tilfælde af regn. Enheden er vandtæt og nem at bruge.

På det første billede ses et foto af selve føleren.  Følersiden - den med metalstrimlerne - har jeg lagt direkte på gulvet, dvs. følersiden vender nedad.

På andet billede ses et koblingsskema. Dimsen skal blot have 12V og har så en relæudgang der, når relæet trækker, kan bruges til at aktivere stop af pumpe.

Jeg har en PLC til styringen, så signalet fra føleren går direkte til en indgang her.
Hvis man ikke har en PLC, må man i stedet slutte føleren til et 12V relæ, som så afbryder strømmen til kontaktoren til pumpen i tilfælde af vand.

Føleren er købt via det tyske eBay hos http://stores.ebay.de/Elektronik-Bastler. Søg efter regensensor. Pris inkl. forsendelse til Danmark ca. 280 kr. Jeg betalte via PayPal og der gik kun 3-4 dage fra betaling til jeg modtog føleren.

 :) Jeg har rettet lidt i indlægget da jeg nu har fundet ud af hvordan man bifogar billeder  :)
« Senast ändrad: augusti 09, 2008, 23:35:35:35 av leifo »
Fort Wayne Pacific Pool 4x8 m - 25 m2 solfanger - PLC styring af pumpe/solfanger

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #31 skrivet: augusti 08, 2008, 12:44:21:21 »
hej leifo
sker indikeringen på över eller undersida av sensorn
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad leifo

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Teknikfreak
    • Visa profil
    • Familien Olsen - privatpc.dk
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #32 skrivet: augusti 08, 2008, 14:05:32:32 »
Indikering sker via de to lysdioder på forsiden af føleren.
Gult lys (LED 1)  indikerer at der er spænding på.
Grønt lys (LED 2) at føleren har konstateret vand.

Håber det var svar på dit sp.

Da føleren er beregnet til regn, er der indbygget et lille varmelegeme (modstand) som varmer følerområdet en lille smule op når den har detekteret vand dvs. evt. dug (fortættet vanddamp) forsvinder igen.
Fort Wayne Pacific Pool 4x8 m - 25 m2 solfanger - PLC styring af pumpe/solfanger

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #33 skrivet: augusti 08, 2008, 14:30:50:50 »
hej
vad jag menade var hur känner den av regnet på över eller undersidan
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad leifo

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Teknikfreak
    • Visa profil
    • Familien Olsen - privatpc.dk
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #34 skrivet: augusti 08, 2008, 15:08:03:03 »
Beklager at jeg misforstod dig.

Følersiden er den med metalbanerne som ses vende opad på billedet, dvs. den skal vendes om for at føle vand på gulvet. Jeg har placeret den mellem pumpe og sandfilter - og ved af erfaring at der nok skal komme vand nok til at trigge føleren selv ved en mindre utæthed. :'(

Mht. følsomhed sker der intet hvis man rør metalbanerne med en tør finger.
Hvis man fugter fingeren og rør ved banerne aktiveres relæet - og slipper igen når man slipper.

Føleren kan også findes andre steder på nettet. Søg på "Kemo" og "rain detector".

Mvh. leifo
Fort Wayne Pacific Pool 4x8 m - 25 m2 solfanger - PLC styring af pumpe/solfanger

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #35 skrivet: augusti 08, 2008, 15:16:35:35 »
okej
jag förstår  hur du menar att detekteringen sker på ovansidan och att man vänder den neråt.
verkar mycket vettigt jag åker ju mercedes och har regnsensor i bilen
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #36 skrivet: augusti 17, 2008, 19:17:22:22 »
Trots att det regnat hela dagen så fick jag inte nog av vatten, var inne i garaget o kollade hur trycket ändrade sig beroende på var det läckte o jag kan säge att läcker det mellan filter o pump så läcker det rejält. Tala om dusch jag fick när jag delade kopplingen mellan filter pump, först kom inget sen kom allt :D

Följande tryck har jag i mitt system beroende på hur jag ställer 6-vägs ventilen mm.

Normalt filtrering 11-12psi direkt efter backspolning
Waste 4-5psi
Backwash 7-8psi
Rinse 10-11 psi
Recirculation 9-10psi
Dammsugning 7-8psi

Upptäckte också att trycket i sjunker när man använder filterpåser i skimmern, ju smutsigare den är ju lägre tryck. Kom ner till 9-10 psi när det var som mest igensatt. Detta är ju korrekt eftersom jag får mindre flöde o därmed mindre tryck. Hade bara inte tänkt på detta scenario innan.

Om jag delade rören efter filtret o lät det läcka rätt rejält så märktes ingenting på trycket.

Om jag delade rören innan pumpen så sjönk trycket ca 1psi, troligtvis pga att den sög luft.

Om jag däremot delade röret mellan filter o pump så sjönk trycket till 4-5psi (han jag uppfatta innan jag snabbt o dyngsur bröt strömmen).

Så utav detta lilla vetenskapliga testet så gör jag följande slutsats av användandet av tryckgivare som läckagevakter.

Fördel vid lågtryckvakt:
- skyddar pumpen från att gå torr vid läckage, igensatt skimmer, eller ifall vatten skulle saknas i filter huset (kan hända om pumpen är placerad ovanför skimmern)
- stänger även av pumpen ifall filtret skulle spricka (har ju även hänt mig med)
- stänger av pumpen vid läckage mellan filter o pump.
- stänger av pumpen ifall den ej skulle gå igång, dvs står o brummar (via tidrelä/plc)

Fördel vid högtryckvakt:
- skyddar filtret från att spricka pga igensatt/smutsigt filter
- skyddar filtret från att spricka ifall man startat pump o glömt öppna ventilerna

Att montera tryckvakter för både lågt o högt tryck anser jag är väl spenderade pengar med tanke på det hjälper en att skydda sin dyrbara utrustning.

Men för att upptäcka vattenläckage så behövs det en regnsensor eller vattenvakt/givare som med rätt inbyggnad stänger av pumpen.

Funderar på att ställa filter/pump mm i en låda med 3-4cm höga kanter för att lättare kunna upptäcka läckaget o samtidigt undvika feldetektering pga vatten från bil etc (min pump står i garaget, precis intill bilen).

Hade jag haft pump mm i källaren så hade jag nog satt en backventil på utgående o en motorstyrd avstängningsventil på sugsidan för att undivka att poolen töms i källaren vid läckage mm.

Någon som har några andra ideer?!?

/ronson

Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad leifo

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Teknikfreak
    • Visa profil
    • Familien Olsen - privatpc.dk
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #37 skrivet: augusti 17, 2008, 23:56:37:37 »
Glimrende og grundig gennemgang af tryk og alle mulige former for fejl.  O0

Er selv ved at lave trykvagt (venter på fittings) hvor jeg på eBay har fundet en trykmåler fra IMF Electronic (PN5004) der kan give et "tryk ok" signal dvs. den kan både fange for højt og for lavt tryk.

Vender tilbage med mere info når jeg har fået alle stumperne.
/Leif



Fort Wayne Pacific Pool 4x8 m - 25 m2 solfanger - PLC styring af pumpe/solfanger

Utloggad hucke

SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #38 skrivet: augusti 18, 2008, 17:51:25:25 »
Den regnsensor som beskrivs i tråden finns också att köpa på Conrads för 319 kr. Jag har beställt ganska mycket elektronik  på ebay och många gånger åker man på tullavgifter som fördyrar priset !
Mvh Hucke

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #39 skrivet: augusti 18, 2008, 19:13:45:45 »
Den trykkgiver jeg bruker er fra Moeller er mekanisk og har et nedre og øvre grense som er stillbar. Type MCS4 har nedre grense på 0,3-1,8 bar og øvre på 2,5-4,2 bar. Den er ferdig innstillt på 0,3 og 2,5bar fra fabrikk.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #40 skrivet: augusti 18, 2008, 20:57:21:21 »
Bidda

Använder du bara den nedre gränsen på 0.3Bar?

Mitt filter får max utsättas för 20psi ca 1.4bar. (vilket jag anser vara lågt). Normalt verkar det ligga runt 2-2.5Bar maxtryck beroende på material som filtret är gjort av. Vad är ditt maxtryck?!?

/ronson



Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #41 skrivet: augusti 18, 2008, 21:23:23:23 »
Nei, har justert til 0,5bar som nedre grense og har aldrig vært i nærheten av 2,5 bar som maks. Har maksimalt hatt 1,5 bar, pleier å backwashe etter at det har regnet for mye i poolen og da rekker ikke filtret å bli særlig skittent  ;)

Utloggad leifo

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Teknikfreak
    • Visa profil
    • Familien Olsen - privatpc.dk
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #42 skrivet: augusti 28, 2008, 22:25:12:12 »
Har nu fået samlet og monteret alle dele til min trykvagt.

Jeg har vedlagt et enkelt billede af trykføleren.
Yderligere billeder og en nærmere beskrivelse kan findes på: http://privatpc.dk/?PoolTeknik:Trykvagt

/Leifo
« Senast ändrad: augusti 28, 2008, 22:36:57:57 av leifo »
Fort Wayne Pacific Pool 4x8 m - 25 m2 solfanger - PLC styring af pumpe/solfanger

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #43 skrivet: augusti 28, 2008, 22:52:26:26 »
 O0 ble meget bra dette, nok en pryl......

Utloggad leifo

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Teknikfreak
    • Visa profil
    • Familien Olsen - privatpc.dk
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #44 skrivet: augusti 28, 2008, 23:38:09:09 »
Udover at kunne bruges til badning er pool'en jo en glimrende undskylning for at lege med en masse teknik  ;)

/Leif
Fort Wayne Pacific Pool 4x8 m - 25 m2 solfanger - PLC styring af pumpe/solfanger

Utloggad jan_banan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungälv/Marstrand
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #45 skrivet: augusti 29, 2008, 13:30:06:06 »
Leifo,
Har din tryckgivare också en analog utgång så att en PLC kan mäta aktuellt tryck?
Var köpte du givaren och vilket fabrikat är det?
mvh
/Jan

Utloggad leifo

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Teknikfreak
    • Visa profil
    • Familien Olsen - privatpc.dk
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #46 skrivet: augusti 29, 2008, 20:40:25:25 »
Den trykvagt jeg har brugt er fra IMF Electronic og den har typenummer IMF PN5004. Den har kun en signaludgang (on/off) men IMF har også udgaver med analog udgang for tilkobling til PLC.

Jeg har købt den (ny OVP, ikke brugt) på det tyske eBay i en normal auktion - og måtte gennem flere før jeg fik den (vandt auktionen). Pris inkl. forsendelse fra Tyskland til Danmark ca. 400 dkr. Regn med at slippe ca. det dobbelte for en udgave med både digital og analog udgang.
Fort Wayne Pacific Pool 4x8 m - 25 m2 solfanger - PLC styring af pumpe/solfanger

Utloggad leifo

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Teknikfreak
    • Visa profil
    • Familien Olsen - privatpc.dk
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #47 skrivet: oktober 31, 2008, 21:48:05:05 »
Fik her til aften nytte af min "vand på gulvet" føler, da der var en mindre utæthed omkring 6-vejs-ventilen.
Pumpen startede som vanligt kl. 18.00, men blev stoppet igen kl. 18.11 grundet vandet  O0

Selvom det ikke ser ud af meget, kunne det nok blive til en del efter et par timer.

/Leif
Fort Wayne Pacific Pool 4x8 m - 25 m2 solfanger - PLC styring af pumpe/solfanger

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #48 skrivet: november 03, 2008, 08:49:18:18 »
Intet er bedre enn pryler som både er "kjekt å ha" og fungerer  O0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #49 skrivet: maj 27, 2010, 23:10:10:10 »
Idag är jag glad att jag installerat en tryckvakt som löser ut för lågt tryck :). Min skimmerlucka hade av någon konstig anledning kärvat o därmed var vattennivån bara 25% i pumphusets filterkorg. Vattnet fick liksom hoppa över skimmerluckan. Hade jag inte haft skyddet så har jag säkert bränt lagren i pumpen till slut.

Jag hörde ett slurpande ljud häromdagen som dök upp 2-3ggr på samma dag, men det är inte förrän nu jag kunnat koppla det ljudet till en kärvande skimmerlucka.

Även min tryckvakt för högt tryck har löst ut då filtret varit för smutsigt. Har dock nytt filter o pump så trycket måste justeras om efter detta.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag