Prisfråga Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32  (läst 97476 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« skrivet: juli 28, 2007, 19:11:31:31 »
Här kommer en liten beskrivning av vårt poolbygge, som tack till alla andra på detta forum som man genom att läsa har fått mycket tips och ideer ifrån. En och annan groda lär man väl göra och då är det bra ifall man kan sprida detta, så fler undviker att göra åtminstone samma groda. För grodor finns det gott om.....

Det började med att jag skulle sätta upp våran gamla 3.6m pool (vanligt trädgårdspool med pump/filter) och funderade på ifall jag skulle lägga trall under isoleringen detta året eller inte. Då vi fick nyss om primastars runda 5.5m och priset var ju kanon. Fram med centrumpinne på gräsmattan och ut med cirkeln, kanske lite för lite tyckte frugan. Utökade diametern till 6.4m och nu började det se bättre ut. In till datorn och börja skissa på situationsplanen för baksidan. Insåg ganska snabbt att jag skulle hamne lite för nära både hus och garage. Har vinkelhus + garage som ihop bildar ett U. Ut på nätet och sökte efter andra pooler och leverantörer. Han nog ritat in de flesta varianterna som primastar, JoF och unipool (tänkte importera) hade, men till slut så stod det mellan primastar (7.3x4.6x1.32) och JoF (7.6x4.5x1.32). Efter att ha läst diverse på forumet, nätet och samspråkat med vänner så blev det en pool från JoF. Största anledningen för mig var att pump/filter/service verkade bättre hos JoF än hos primastar. Läste även en artikeln där VD för primastar hade uttalats sig lite klumpigt (även om det var sant som han sa), det gjorde att jag valde JoF (känner några som har pool från primastar och är nöjda).

Nu när var nöjd med valet så kom grannen (äger svensk poolservice) över på en öl (händer rätt ofta). Han tyckte att jag skulle ha en ordentlig pool med redig kvalite på stomme/pump/filter etc. Fick ett mycket förmånligt prisförslag på en 8x4x1.52. Svårt att sova denna natt. Men efter lite resonerande fram o tillbaka, så fick jag tyvärr tacka nej till erbjudandet. Vi är bra grannar och vill fortsätta med det (pengar o vänner skall man aldrig blanda ihop), men tillbehör etc lär jag köpa hos honom.

Iden var att halvt gräva ner en storpool från Jof 7.6x4.5x1.32 mellan hus o garage. Den skulle sticka upp ca 250mm ovan altangolvet. Detta för att jag ville få så lite schaktmassor som möjligt. Har stora svårigheter att forsla bort de från baksidan till framsidan. Tänkte lägga schaktmassor på slänten jag hade, räknade med att bredda den ca 4m. Hade en gräsplätt på ca 600m2 nedanför slänten som vi kunde knapra lite på.

Satte igång började gräva först innan jag beställt pool. Visste ju inte vad man skulle stöta på under marken. Behövde gräva ner ca 1.20 m för att få plats med makadam,stenmjöl o isolering. Det gick bra tills vi hunnit ca 1/3 då stötte vi på en stor sten (se bild). Första så rörde den sig inte, men sedan fick vi loss den. Blev orolig där ett tag. Stenen fick vi dra med oss och begrave i slänten. Hade även köpt hem 7m3/13.2ton makadam som jag tänkte lägga ut i botten. Men vi har kanansand som bara släpper igenom allt vatten. När hålet precis blivit färdigt grävt så fick vi sommarens värsta regnväder över oss med 100ml på en dag. Inte en droppe vatten i gropen, så makadam får jag använda till en parkeingsplats för husvagnen istället.

Nu så beställe jag äntligen pool och det gick fort, tog en vecka ca innan den var hemma.

Forsättning följer.......
« Senast ändrad: april 08, 2012, 08:49:32:32 av ronson »
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #1 skrivet: juli 28, 2007, 19:48:08:08 »
 O0 godt igang, hva skal du varme med?

Vi har også 250mm oppstikk på enenenden av trallen, men unngikk å grave så dypt som hos deg.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #2 skrivet: juli 28, 2007, 19:50:21:21 »
Dränering

Då när allting var färdig grävt så skulle man ju "bara" fixa till botten innan man sätte upp polen. Behöver inte gå på gym mer detta år kan jag säga. <antman>

Eftersom jag hade så bra sand som dränering så skippade jag makadamen, så min botten bler enligt följande:
- Befinligt sand (annars så skulle jag haft ca 10-15cm makadam)
- Markduk
- 50mm isolering
- 10-15 cm stenmjöl
- 10mm betongmatta

Trots att jag hade så bra sandbotten så la jag för säkerhetskull även en dräneringslang (93/80). Köpte en rulle på 30m och fick ca 4-5m över. Gjorden även en dränerinsbrunn som gör att jag har möjlighet att pumpa upp vattnet ifrån (lär väl aldrig behöva använda den). Det var inte lätt att få tag i detta rör. En dräneringsbrunn i plast kostar ca 2000kr. Försökte få tag i en vägtrumma diameter 400mm, men de såldes i bara 6m. (såg senare att Rinkabyrör hade sådana till skapligt pris). Men utanför jobbet så byggde de om en fabrikslokal, sprang bort de på lunchen och lyckades köpa loss 2m, 250mm för 100kr.

För att få ner dräneringsslangen så fick jag gräva ett dike runt om för att få plats med makadam ovanpå. Dränering o makadam omsluts att markväv för att förhindra att dräneringshålen i slangen sätts igen.

Läste sedan på forumet att några hade lagt pressening runt om kanten för att förhindra att jordvallen ramlar ner i poolgropen. Jag valde att istället att använda markväv som jag la ner i dräneringsdiket som håller det markväven på plats. Min tanke med detta var att få ner mindre vatten i poolgropen, på en pressening så rinner det ner i poolgropen men på en markväv så rinner en hel del igenom och hamnar därmed inte i poolgropen. Markväven fungerar även som en slags armering efter ett tag, jord o vatten gör att den liksom limmas fast mot kanten. Gick åt ett par rullar markväv till detta.

Sist så blev det markväv på botten, tror inte att det skulle behövts i mitt fall.

Bifogar även en bild på hur mycket 7m3 makadam o 7m3 stenmjöl är.

Fortsättning följer.......
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #3 skrivet: juli 28, 2007, 19:56:29:29 »
Håller prcis på med men lilla berättelse och bygget har kommit så pass långt att vi idag gjorde premiärdoppet i ösregn. För bada skulle vi bara.

Ungarna kastade sig i poolen, frugan tog stegen och jag tänkte plandyka. Vi har inte kopplat in pumpen än så därför ligger vattennivån strax under skimmer så även jag tog stegen.

Min första tanke efter jag doppat mig var "måste hitta en leverantör på solfångare". Så jag förbereder med slang/rör i år och  nästa vår så kommer solfångare upp om jag inte få tag i en värmpump. Men jag bor i sydöstra sverige, mycket sol (inte i sommar dessvärre) och har fint söderläge på hustaket för solfångarna. Vintern får utvisa vilken väg jag väljer. Grannen har solfångare och de brukar har mellan 25-30grader i poolen och det är lagom tycker jag. 20grader i en pool känns  >:D kallt.

/Ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Ante

SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #4 skrivet: juli 28, 2007, 20:23:22:22 »
Men jag bor i sydöstra sverige

Får man fråga var i sydöstra Sverige???

/Ante
J&F Storpool 7,6*4,5 med 6-vägs filter och 1,5hk pump under uppbyggnad **SNART KLART**

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #5 skrivet: juli 28, 2007, 21:54:04:04 »
Bor i Jämjö, 2mil sydost om Karlskrona

/Ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #6 skrivet: juli 28, 2007, 22:47:11:11 »
Isolering

Japp, då har vi kommit till isoleringen. Beställde den på Jämjö träindustri (återförsäljare för sundolitt).

Eftersom jag kommer att lägga isoleringen på botten och sedan ca 10-15cm stenmjöl ovanför så klara jag mig med Sundolitt S250MX skiva. Jag behövde en högre långtidslast än vad man får men en vanlig 80 skiva. Lite större marginaler på denna skiva.

Var länge inne på att jag skulle ha falsade skivor, men priset avgjorde. Skall man ha något som inte är lagervara är leveranstid ca 3v.

Isoleringen säljs endast i förpackningar om 10skivor/förpackning.

Jag behövde 54 skivor 1200x600, fick köpa 60st. Om jag istället hade valt med fals så behövde jag 13 skivor och hade fått betala för 20st (storlek ca 1200x2400)

Pris 75.60kr/m2 för S250MX
Pris ca 85kr/m2 för G250MX (kommer bara ihåg att det vara ca 10kr dyrare/m2)

Köpte även bottenmattan från sundolitt. Deras betong matta (vintermatta) 10mm. Här fick man också köpa hela rullen 1.6x50m. Pris 23/m2. Behöver endast 23m, så andra hälften lägger jag ut på blocket senare. Även om jag skulle kasta det överblivna, så blev det billigare än att köpa bottenmatta från någon poolleverantör.

Sedan fick jag också betala frakten på 1555kr (hade lite otur, de behövde inte sjävla beställa något på sågen, annars hade jag sluppit denna kostnad)

Det tog en kväll at lägga ut och limma (med cellplast lim från byggmax, 3 tuber gick åt). Tejpade även skarvarna för att hjälpa till att hålla ihop under härdningen.

Längst ut så fyllde jag upp med stenmjöl runtomkring för att hålla inne isoleringen. Sedan var det bara att ösa ner 7m/3 stenmjöl i hållet. Här hade jag nytta av arbetsbänken, flyttade runt den lite i poolgropen och det gick rätt smidigt att få ner stenmjölet. Fick dock ringa efter farsgubben o systersonen får att få upp lite fart i det hela.

Paddade botten innan jag la dit isoleringen. Paddade efter 5cm stenmjöl och slutligen en par vändar med fullt lager stenmjöl (blev ca 12cm till slut).

Sedan tog det en dag att jämna av botten (c-skenor till vägghyllor är suveräna att använda här). Kanterna efter paddningen var lättast att borsta bort med piasavakvasten.

Så nu var det färdigt för resning av pool.

Fortsättning följer....
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Fia

SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #7 skrivet: juli 28, 2007, 23:05:26:26 »
Väntar med spänning på fortsättningen! <antman>
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #8 skrivet: juli 28, 2007, 23:28:37:37 »

...Sedan fick jag också betala frakten på 1555kr (hade lite otur, de behövde inte sjävla beställa något på sågen, annars hade jag sluppit denna kostnad).....

Er nyfiken...hvilken såg?

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Ronson´s poolbygge - JoF storpool 7.6x4.5x1.32
« Svar #9 skrivet: juli 29, 2007, 00:17:28:28 »
Sågen = Lokalt slang för Jämjö Träindustri
« Senast ändrad: januari 05, 2008, 00:12:29:29 av ronson »
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan