Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pumpinstallation haveriskydd  (läst 28878 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
Pumpinstallation haveriskydd
« skrivet: juli 09, 2008, 10:10:56:56 »
Finns lite här o var på forumet diverse skydd, tips, tricks etc som används för att minimera skadorna vid ett pump alt filter haveri. Tänkte skapa en ny tråd för att vi ska försöka samla den informationen som finns på ett lite bättre sätt och samtidigt få en överblick av vad som kan hända när olyckan är framme.

Själv har jag pump/filter i garage, placerad ca 10-15 cm ovanför skimmer. Så det jag vill undikva är följande problem.
- torrkörning av pumpen
- för högt tryck i filtret
- sprucket filter
- vattenläckage

Jag hade tex otur när mitt filter sprack o en stråle stod som en båge rakt ner i huvudskåpet för elen 2m längre in i garaget (höll på att bygga om samtidigt). Inte roligt, men som tur väl hände inget utan jag han stänga av pumpen.

Om något skulle gå sönder på trycksidan (dvs efter pump) så får jag ca 3kbm vatten i garaget o det hinner inte rinna undan o ut genom garageportens nederdel. (har ingen brunn i garaget). Det gör egentligen ingen större skada förutom allt arbete eftersom jag har det i garaget, men tänk om man hade haft det i källaren. Ser det själv näst intill osannolikt att något skulle kunna gå sönder på sugsidan.

Har tänkt mig följande system:
- tryckgivare som löser ut för högt tryck
- flödesgivare (som samtidigt stänger av mina VP)
- tryckgivare som löser ut för lågt tryck (när filtret sprack så var det rätt bra flöde ändå)
- vattensensor som känner av vattenläckage, för att den skall fungera i mitt garage så funderar jag på att bygga in pump/filter mha plexiglas o ställa det i någon form att kärl med låg kant så vattnet kan detekteras. (vill inte ha feldektektering pga vatten från bil etc)

Allt detta övervaka genom PLC som skall användas också för att styra pump o värmepumpar.

Hur har ni andra gjort <dontkn>

Om man hade haft pump/filter i källaren, hade ni även satt en backventil på trycksidan precis innan väggen. Om tex filtret skulle gå sönder så blir man ju inte hjälpt av att stänga av pumpen.

Tar tacksamt emot synpunkter eller ideer för att förbättra mitt system.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #1 skrivet: juli 10, 2008, 17:34:28:28 »
Har funderat lite vidare. Om jag har en tryckvakt för lågt (8psi) o högt (17psi) så finns det ju ingen anledning att ha en flödesvakt för som villkor för att VP skall gå igång. Då mitt filter sprack så tror jag att flödesvakten inte skulle ha löst ut men däremot tryckvakten (låg). Mitt normal tryck ligger mellan 11-16 psi. Vid en enbart cirkulation så har jag 10 psi, max 20psi klarar filtret.

Detta borde också betyda att jag skulle kunna strunta i att bygga in det o ha vattensensor som känner av läckaget. <hmm>

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5567
  • Total likes: 489
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #2 skrivet: juli 10, 2008, 23:01:59:59 »
Vilket tryck ahr du vid backspolning?
Det kanske bör gå att manuellt, på plats koppla bort alla förreglingar t.ex. vid backspolning och uppstart efter vintern.

Själv har jag nästan exakt samma placering som du, inkl höjden över skimmern.
Jag har inga skydd, men skulle inte säga nej till en vattenvakt placerad vid pump/filter.
Det där med flödesvakter är lite overkill tror jag, men visst, har du ändå en PLC, så varför inte.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #3 skrivet: juli 10, 2008, 23:13:52:52 »
Vid backspolning så har jag ett tryck på 6-7psi. Kommer att ha en vridströmställare med manuellt, stopp o automatik för både pump o vp:ar.  Vid manuellt så kopplas alla föreglingar kopplas bort, enda föreglingen som kommer att ligga kvar är den att poolpump måste gå (dvs tryckvakt låg måste vara sluten) för att VP skall starta.

Flödesvakten verkar vara lite onödig om jag har tryckvakter.

Hur har du tänkt att vattensensor/vakten skall fungera?!? Hur kan man vara säker på att den löser ut när den behövs o inte i onödan som vid tex rengöring av filterkorgen i pumpen. Då blir det lätt lite vatten spill o innan det är torrt så startar inte system i autoläge igen. Min teori att tryckvakterna också ersätter vattensensor/vakten <dontkn>

Hade tänkt använda 2st av denna sort tryckgivare http://www.esska-teknik.se/esska_se_s/mekanisk-tryckbrytare-250-v-foerzinkad-staal-0-2-t.html
Mekanisk tryckbrytare - 250 V - förzinkad stål - 0,2 till 400 bar - växlare
0,2...2,5 bar  25 bar 233,60 SEK 351729150023

/ronson
« Senast ändrad: juli 10, 2008, 23:19:10:10 av ronson »
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #4 skrivet: juli 11, 2008, 09:42:13:13 »
Jeg har brukt PLC og trykkvakt fra Möeller, den har både nedre og øvre settpunkt. Den fungerer knall har stoppet sytemet 3 ganger pga. lite vann= lavt trykk. Se mere om dette i min tråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=267.msg2813#msg2813

Utloggad Janne

SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #5 skrivet: juli 11, 2008, 09:47:18:18 »
En fråga sprack ditt filter pga för högt tryck?

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #6 skrivet: juli 11, 2008, 10:36:59:59 »
Janne

Mitt filter sprack när jag skulle backspola förra året, se länk nedan. Man märker när man startar pumpen att det blir en tryckstöt och den kan gå upp till en 17-18 psi. Detta filter från JoF håller väl inte världsklass, men det jag fick i utbyte (likadant) har hittils fungerat (max 20psi får filtret utsättas för). Så man kan nog säga att mitt filter sprack pga för högt tryck. Därav min lilla oro för vattenläckage o behov av övervakning.

Sedan kan man ju inte sticka under stolen med att det är roligt att pilla med styrsystem :)

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2160.0

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #7 skrivet: juli 29, 2008, 20:48:49:49 »
Efter att har kört med filterpåse/netskim så upptäckte jag att trycket sjönk när filterpåsen började bli igensatt. Sjönk ner till 8psi o flödet blev reducerat, tog jag bort filterpåsen så steg trycket till 11-12 psi. dvs ungefär som efter en backspolning.

Skall försöka simulera ett läckage på för att ta reda på vilken tryck jag har i systemet när läckage uppstår (tur man har lite unionskopplingar)

Tror att med mina två tryckvakter så skall jag kunna detektera alla tänkbara fel tack vare lite programmering via PLC´n även att pumpen skulle stå o brumma.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Addan91

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Södermanland
  • Antal inlägg: 15
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #8 skrivet: augusti 02, 2008, 16:32:35:35 »
Ni med PLC har stora möjlighter men om man nu inte har PLC hur får man pumpen att stanna om läcka eller för lite vatten i poolen ? Jag har en kontaktor som styrs av en timer, när kontaktorn är dragen så går pumpen plus att VP har OK att starta. Tryckvakt i serie med timern skulle få pumpen att stanna vid tryckfall men hur får man pumpen att starta då timern slår till för då finns ju inget tryck ?
Folkpool Octavia 3,6x6,6 plus trappa. Uppvärmning med bergvärmepump Nibe 1215 7,5kW

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Pumpinstallation haveriskydd
« Svar #9 skrivet: augusti 02, 2008, 17:01:23:23 »
Tja, har prøvd å tenke litt men har ikke en funnet en god løsning, andre som har ideer?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag