CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: JF Storpoolbygge  (läst 141570 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: JF Storpoolbygge
« Svar #30 skrivet: maj 18, 2012, 17:11:14:14 »
Nu har jag gjort lite annorlunda än vad det står i beskrivningen. Jag öste stenmjöl och packade det innan jag la dit rälsen och reste poolväggen. Då kunde jag köra på utan att behöva tänka på rälsen. Packat allt i omgångar och blött ner stenmjölet för att få det hårt och slätt. Botten blev inte riktigt lika 100 denna gången som innan jag började dölja dragplåtarna men det får duga. Det finns någon liten dal här o där. Betydligt mycket svårare att raka ut stenmjölet perfekt när det är massa stödben och skit i vägen + att jag börjar bli trött på att packa stenmjöl :)
Närmast rälsen har jag inte lagt dit någon stenmjöl, än. Utan där tar jag öser på lite sen när väggen är på plats. Om det behövs vill säga. Har släntat ut stenmjölet mot kanterna.
Skumgummilisten som ska monteras längs väggen kommer dölja en del också.

Väggen ska jag försöka rulla ut i morgon. Sen kommer det nog ta ett tag innan jag kommer få dit linern tyvärr, så jag får hitta på något lämpligt sätt att stötta poolväggen under tiden. Har läst om flera som den har blåst omkull för innan de fått ihop allt. Aja, det löser sig sa gubben som sket i badkaret :D
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: JF Storpoolbygge
« Svar #31 skrivet: maj 19, 2012, 17:38:57:57 »
Idag har jag rest poolväggen och rostskyddsmålat nederkanten och runt skimmer/inlopp. Eftersom jag inte kommer lägga i linern förens tidigast nästa helg så monterade jag dit alla stödbenen och några sargplåtar lite provisoriskt. Blev betydligt stabilare och jag slipper oroa mig för att väggen ska blåsa omkull. Blåser rätt bra idag och väggen står still nu, var lite värre innan man fått dit dom :)
Nu ser det äntligen ut som en början till en pool iaf och man kan börja visualisera hur det kommer se ut när det är klart.
Nästa steg är att få i "balkongmattan" och limma fast skumgummilisterna. Få se om det hinns med i morgon.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: JF Storpoolbygge
« Svar #32 skrivet: maj 20, 2012, 19:20:30:30 »
Vilket väder det har varit idag! Första sommarvärmen i år ;D Har dock inte blivit några jättekliv framåt idag på poolfronten.
Fick ringa in lite hjälp för att lyfta ur välten inifrån poolen. Nu får det helt enkelt vara bra där i.
Har suttit en stund i pannrummet/maskinrummet och limmat lite pvc. Vilket plats allt tar! Kör 50mm pvc och pem. Till vvx får det bli 22mm eftersom det är vad jag har på det befintliga radiatorsystemet.

Är lite orolig för kopplingen till poolpumpen. Konstig jäkla gänggång på Glong-pumpen. Hittar inget som passar riktigt bra. Tänkte ta ena halvan av en unionkoppling. Passar inte 100 dock. Muttern till unionkopplingen passar ej på pumpen. Rätt dimension men fel stigning på gängorna. Medföljande mutter passar ej hylsan från unionkoppling riktigt i. Skulle behöva vara typ 1-2mm större hål. Får väl slipa upp den. Hur har ni andra med J&F pumpar lyckas få upp dimensionen till 50 på era slangar? Eller kör ni på 32mm som är max på pumpen om man använder delarna som följde med?
Hmm, inte nöjd med detta, Kinaskräp!
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: JF Storpoolbygge
« Svar #33 skrivet: maj 20, 2012, 21:16:32:32 »
Jag använde en halvan på en 50mm unionskoppling, upptäckte dock att den jag köpte från Ahlsell funkade alldeles utmärkt i gängen mot pumpen medans den jag köpte från Rinkabyrör inte fungerade för mig. Skall vara samma gänga, men det är väl toleranserna som spökar. Jag kör 50mm överallt, använder bara 32mm för backspolning.

Bifogar länken till hur jag gjorde/ronson

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.10
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad BOB

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 20
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • J&F 7,6 *4,5,Hydro-Pro 10,Vortex 1
    • Visa profil
SV: JF Storpoolbygge
« Svar #34 skrivet: maj 20, 2012, 21:31:50:50 »
Se till att du får skumskarvarna i "innerböj" så att de inte strävar isär, jag trodde att vatten trycket skulle fixa det,  , fel!.

Och se till att den står säkert för vinden till nästa helg, tarrvinden tag och lyfter plåten ur spåret så blir det jobbigt, har provat det också!!

Lycka till//
Poolägare 2011, inkl. 6000 trallskruvar,Luftvärmepump & dammsugare 2013

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: JF Storpoolbygge
« Svar #35 skrivet: maj 20, 2012, 22:46:56:56 »
Tja Ronson!

Lovar att jag gått igenom din byggtråd ett antal ggr, mycket bra info där :) Tack vare den som jag har haft något att gå efter när det kom till att beställa kopplingar. Lovar att jag hade svurit betydligt mycket mer annars ;)
Du fick mig även att se till så att jag fick med ett 75kg sandfilter redan från början. Skönt med folk som gjort resan innan och som man kan ta hjälp av O0
Snyggt bygge fick du till och jag hoppas du är fortfarande nöjd med dina val?
Jag köpte mina kopplingar på Poolstore. Jag tyckte gänggången på pumpen känns "grövre" än i unionkopplingarna. Stigningen är nästan som i en klämringskoppling för pem. Typ PEM40 kanske, inte provat. Kan de ha bytt till en ny sorts pump/gänga? Var förbi på Ahlsell och kikade tidigare men då hade de inget 50mm hemma tyvärr. Utan att sett deras priser så gissar jag att det är billigare där med de rabatter man har genom jobbet.


Tack Bob!
Det med skarvarna på skumgummilisterna var bra att veta, ska tänka över var jag placerar dom minst två ggr innan jag limmar fast dom :)
Trist att höra att din pool fått en flygtur. Jag hoppas min står kvar nu. Blåste rätt bra igår och då stod den still iaf :)
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad mrcaspian

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hyltebruk, Halland
  • Antal inlägg: 175
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Många timmar senare
    • Visa profil
    • Vårat poolbygge
SV: JF Storpoolbygge
« Svar #36 skrivet: maj 22, 2012, 15:55:06:06 »
Hej Gadden.
kul att Du tittar på min sida. Du får jättegärna sno ideer. Det är ju därför vi lägger ut våra byggtrådar. Samt att vi kan delge de misstag vi gjort så inte alla behöver göra samma som vi. Var noga när Du lägger linern så Du sträcker ut den och följer med när Du fyller poolen så Du inte får veck på sidorna.
Så vänta med öldrickandet i sommarvärmen tills Du fått den helt fylld Du är nöjd.
Lycka till. Skall följa byggtråden för att se mitt staket.  ;)
Pool: J&F 5,5x1,32. 16 m2 Primastarsolfångare.
Värmeväxlare mot vedeldad acc.tank 1700 lit.
http://www.hallqvisthylte.se
http://mrcaspian.jalbum.net/Poolbygge%202006-2007/

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: JF Storpoolbygge
« Svar #37 skrivet: maj 22, 2012, 17:20:07:07 »
Hej igen MrCaspian och tack! :)

Förhoppningsvis blir det att montera linern i helgen. Hoppas på bra väder. Lovar att vara noggrann :) Vad jag fattat så är det så gott som omöjligt att få bort vecken helt vid stödbenen. Bara det inte blir något man stör sig på eller fastnar skit i så ska det väl vara ok.
Du kommer få se en (billig?) kopia av ditt staket lite längre fram i sommar...längtar dit, för då är bygget klart ;D

Mvh Gadden
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad thesmurfen

SV: JF Storpoolbygge
« Svar #38 skrivet: maj 22, 2012, 23:12:01:01 »
Jag gillar verkligen din positiva anda gadden O0 Vädret ska ju bli kanon i helgen (iaf omkring mälardalen) så vi får väl hoppas att ni får dit linern som den ska sitta. Det kommer säkerligen gå bra
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Utloggad Henke66

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 20
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: JF Storpoolbygge
« Svar #39 skrivet: maj 23, 2012, 21:37:29:29 »

Är lite orolig för kopplingen till poolpumpen. Konstig jäkla gänggång på Glong-pumpen. Hittar inget som passar riktigt bra. Tänkte ta ena halvan av en unionkoppling. Passar inte 100 dock. Muttern till unionkopplingen passar ej på pumpen. Rätt dimension men fel stigning på gängorna. Medföljande mutter passar ej hylsan från unionkoppling riktigt i. Skulle behöva vara typ 1-2mm större hål. Får väl slipa upp den. Hur har ni andra med J&F pumpar lyckas få upp dimensionen till 50 på era slangar? Eller kör ni på 32mm som är max på pumpen om man använder delarna som följde med?
Hmm, inte nöjd med detta, Kinaskräp!
Hej Gadden!
Jag har en Julongpump och hade samma problem som du med kopplingen.
Jag hade handlat lite grejor av Folkpool i Järna så jag kollade med dom och dom hade kopplingar som passade rakt av på pumpen och för 50 mm slang.
Jag minns tyvärr inte till vilken av deras pumpar kopplingen kom ifrån men kolla med någon Folkpoolfirma så kan de rota på lagret.
I Järna visste de direkt vilken koppling jag behövde.
Lycka till
Hälsningar
/Henrik

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag