Nu är det dags att dra igång slutfasen av poolstyrningen. Eftersom jag inte fick alla detaljer förrän i slutet av säsongen så körde jag manuellt med panelerna sista tiden. Nu har jag vinterstängt och gamla centralen är nedmonterad för återanvändning av vissa detaljer.

Så här har jag tänkt:
En trelägesbrytare (37 722 11 från Expressel.se) för cirkulation med lägena 'på-av-auto'. I läge 'på' går pumpen kontinuerligt, i läge 'av' är cirkulationen avstängd, i 'auto' går pumpen enligt ett programmerat schema i PLCn, ca. 10-12h per dygn i veckan och lite mer på helgen.
En trelägesbrytare för solvärmen med lägena 'på-av-auto'. I läge 'på' går flödet alltid genom panelerna, i läge 'av' bypassas panelerna oavsett temperatur, och i läge auto regleras ventilen om det finns värme att hämta i panelerna. Så långt är det väldigt pedagogiskt, eller hur..

Kontaktor och motorskydd plockar jag från den gamla centralen. Jag kommer också att återanvända det gamla mekaniska tiduret och en huvudbrytare med lägena '1-0-2' monterat inne i skåpet. I läge 0 är all manöverspänning bruten, i läge 1 är spänningen bruten till PLCn och man kan köra manuellt via det gamla tiduret och trycket kan läsas på en gammal hederlig manometer. I läge 2 går det via automatiken. På det sättet kan jag köra manuellt om jag behöver, precis som jag har kört dom sista månaderna. Jag kan också köra pumpen även om tyckvakt eller fuktsensor skulle krångla.

Fem indikeringslampor (37 722 2X från expressel.se två gula, två gröna och en röd) visar: Gult om brytaren för cirkulation resp. solvärme ligger i läge 'på'. Gult betyder att allt är OK men inte riktigt normalt driftfall eftersom det då går konstant. Grönt betyder 'läge automatik' och allt fungerar, vilket är det normala driftfallet. Blinkande rött är för larm.

På det sättet tror jag det blir lätt för hela familjen att köra poolen. Alla brytare i läge auto ska fungera 95% av säsongen. Vid flockning, forcerad rening, felsökning, skräpsugning o.s.v. kan jag köra manuellt och vid totalhaveri i elektroniken så kan jag köra "mekaniskt" som tidigare.

Jag kommer att ha fyra PT100-givare. En direkt i poolen istället för på inkommande ledning. Då slipper jag ha cirkulation igång för att mäta pooltemp och jag kan följa variationer i pooltempen även om inte pumpen är igång. En givare på utgående rör från panelen som mäter solfångartemp. En givare ute i skuggan någonstans som mäter utetemperatur för att kunna se hur den påverkar temperaturen i poolen och även se hur temperaturen varierar över säsongen. En givare i maskinrummet bara för att jag kan...

Jag har plats för en givare till och den ska få styra en frostvakt i förrådet under vintern.

Alla givare samt ventilläge och drifttid kommer att loggas på en PC. Eftersom statistik är ett stort intresse så är ju Exceldiagrammen halva nöjet:)

Säkerhetsfunktionerna blir en vattendetektor och en analog tryckgivare. Vattendetektor (191317) från Conrad monterad i ett tråg under pump och filter. Om den detekterar vatten där så stoppar pumpen och ventilen till solpanelen stänger.

Tryckgivaren har ett intervall som godkänner drift. Trycket kan stiga eller falla utanför intervallet i max 10s sedan stoppas pumpen och solventilen stänger. Detta gör att man kan tillåta spikar och dippar i trycket vid t.ex. inkoppling av skräpsug m.m. utan att pumpen stannar. Pumpen har också 10s på sig att bygga upp tryck vid start. Alla utlösta säkerhetsfunktioner måste nollställas genom att ställa båda brytarna i läge 'av'.

Till våren ska jag bygga en ställning till solpanelerna för att få rätt vinkel mot solen eftersom dom nu ligger på ett plant tak. Jag kommer att göra vinkeln justerbar med tre fasta lägen. Ett lite brantare läge för vår och höst, ett flackare läge (ca 30 grader) för sommarperioden, samt ett läge plant mot taket. Då kan jag fälla ner det efter dränering på hösten så det blir skyddat mot väder och vind. Tanken är att krama ur absolut max ur den relativt lilla ytan solpaneler jag har tillgänglig.