VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dagstemp 2009  (läst 80925 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fia

SV: Dagstemp 2009
« Svar #190 skrivet: juli 07, 2009, 19:16:36:36 »
Min har sjunkit från 32 till 25 sen i fredags.
Har inte brytt mig om att ha bergvärmen på nu under veckan men i morgon åker den igång.
Vägrar att släppa ner den under 25 grader!!
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Poolgiganten

Utloggad DanielB

SV: Dagstemp 2009
« Svar #191 skrivet: juli 07, 2009, 19:34:11:11 »
Insweden - Vad har du för pool och hur stor VP (kw) ?
J&F pool 7.6x4.5 40 kubik
Nedgrävd med däck runt (ej fylld grop)
8.8 Kwh VP
Ca 20 kvm solfångarmattor från J&F
Pooldäck i Komposit

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Dagstemp 2009
« Svar #192 skrivet: juli 07, 2009, 23:27:46:46 »

I denna värmebölja som varit hade vi tre dagar med kraftiga regn och åska, men det klarnade upp mot kvällarna. Hade taket av hela dagarna fram till 23.00, pooltempen var nästan 32 grader  8)

Idag vid 18.00 tiden hade vi 30 grader i vattnet, 42 grader i poolhuset, och ca. 20 grader utetemp, det har varit blandväder denna dag, sol, molnigt och lite regn.

Tog denna bilden från takfönstret när det regnade som  >:D här om dan, nej förresten, det regnade inte, det rann faktiskt.

Nu ska jag gå ut och ta ett dopp ;)


LOTTERÖD
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Längtar efter lite regn
« Svar #193 skrivet: juli 08, 2009, 00:00:55:55 »
Väldans tjat om regn...
Själva längtar vi efter lite regn, furutom några 5 minutare så ...nada...

Bevattningsförbud, eldningsförbud o snart sinar väl brunnen   :'(

oh ja... poolen.... ligger där runt 27-28 behagliga grader, folie plus värme 4h/dygn fixar detta.

Utloggad William

SV: Längtar efter lite regn
« Svar #194 skrivet: juli 08, 2009, 06:46:02:02 »
Väldans tjat om regn...
Själva längtar vi efter lite regn, furutom några 5 minutare så ...nada...

Bevattningsförbud, eldningsförbud o snart sinar väl brunnen   :'(

oh ja... poolen.... ligger där runt 27-28 behagliga grader, folie plus värme 4h/dygn fixar detta.
Hade jag bara kunnat, hade jag med glädje sänt dig hälften av det vi fick igår kväll, 15 mm, rena skyfallet. Min fru och jag satt på uteplatsen och bara tittade på "eländet" för det slog omkull blommor som jag hoppas reser sig igen idag.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Dagstemp 2009
« Svar #195 skrivet: juli 08, 2009, 07:10:10:10 »
Nu har det spårat ur totalt.
I dag brände jag mig när jag gick i poolen.
Tror bilden förklara det hela.
Du har ju snart nått "Eone's 42"....  >rulla< Imponerande med 35,9  :D
Har haft 32 grader som mest och känns märkligt stor skillnad mot 29-30 - kan tänka mig 35,9 känns "bränns"  <sol>
Mulet, blandat åsk- och regnväder gör även här att graderna har gått ner till nuvarande 28-29 men nu går bergvärmen in oftare  :'(
Märks också tydligt att kraftig vind, som det varit mellan skurarna, bidrar till att dra ner poolvärmen snabbt.
Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Göran.w

  • Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 226
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Dagstemp 2009
« Svar #196 skrivet: juli 08, 2009, 09:30:14:14 »
Kan utan att ljuga säga att 35,9gr inte var skönt alls.
Senare på kvällen var det dryga 37grader och det steg fortfarande med värmepumpens hjälp.
Man var ju liksom tvungen och se vad det gick att skrämma upp poolen i.
Nu står värmepumpen på 32grader och går ca 3 timmar på morgonen innan temperaturen är uppnåd.
Det känns lite för varmt för mig men kidsen tycker det är precis lagom.
Det är inte klokt vilken enorm skillnad det är mellan 30 och 32 grader.
Pool kemin blir lite knepig med när temperaturerna är så hög.
PH stiger som en raket och kloret stört dyker.
Poolen i fråga är en enkel Intex rör pool som inehåller ca 12 kubik när kidsen skvätt ut dom 4:a obligatoriska kubiken.
Den är isolerad på sidorna med 8mm termoreflex från wiedland och har ett enkelt pool täcke från JF botten är oisolerad.
Uppvärmningen står en värmepump från Gullberg o Jansson GJPACW1V-20 på 9.2kw

Göran

Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett mig annat än Luftvärmepumpar

Utloggad utopiazz

SV: Dagstemp 2009
« Svar #197 skrivet: juli 08, 2009, 10:26:17:17 »
Vad har ni i tempskillnad på utgående och ingående vatten, mätt från poolens utlopp och inlopp?

Menar du hur mycket temperaturen sjunker pga av temperaturförluster i reningen eller hur mycket den höjs av VP?

Jag har inte en mätbar skillnad mellan inlopp och utlopp om det bara är reningen som körs. Vid värmning med VP har jag 1,2gr höjning vid ett flöde på 6350l/h

Utloggad DanielB

SV: Dagstemp 2009
« Svar #198 skrivet: juli 08, 2009, 14:08:51:51 »
Vad har ni i tempskillnad på utgående och ingående vatten, mätt från poolens utlopp och inlopp?

Menar du hur mycket temperaturen sjunker pga av temperaturförluster i reningen eller hur mycket den höjs av VP?

Jag har inte en mätbar skillnad mellan inlopp och utlopp om det bara är reningen som körs. Vid värmning med VP har jag 1,2gr höjning vid ett flöde på 6350l/h

Jo jag glömde nämna att det var vid användande av VP. Tack för svaret jag ligger på liknande siffror.

Kan passa på att fråga er med VP. Låter ni värmepumpen styra poolpumpen eller kör ni poolpumpen på separat strömkontakt?
Jag har nämligen en utgång från VP som matar ström till vattenpumpen. Problemet är att om ja enbart vill köra solfångare måste jag flytta vattenpumpens kontakt från VP till separat uttag.

Sen har jag lurat lite på en sak till :) När jag låter VP styra vattenpumpen så slår allt ifrån när rätt temp uppnåtts (2 min fördröjning till vattenpumpen) Men då står vattnet still i VP och alltså inte känner av tempen i poolen eftersom inget vatten flödar genom VP´n.
Då blir min teori att poolen kan tappa ett antal grader innan vattnet i VP tappat lika många grader eftersom vattnet där i står still :)
Är jag helt ute och simmar?
« Senast ändrad: juli 08, 2009, 18:31:51:51 av DanielB »
J&F pool 7.6x4.5 40 kubik
Nedgrävd med däck runt (ej fylld grop)
8.8 Kwh VP
Ca 20 kvm solfångarmattor från J&F
Pooldäck i Komposit

Utloggad utopiazz

SV: Dagstemp 2009
« Svar #199 skrivet: juli 09, 2009, 10:30:40:40 »
Vår poolpump styrs via en timer som stänger av den under några timmar på natten. Timern stänger även av värmepumpen (eg. pooltermostaten). Sen kan jag förbikoppla timern så att poolpumpen går hela natten vilket är bra vid tillsats av poolkemikalier. Vid förbikopplingen går inte värmepumpen eftersom jag vill hålla en låg temperatur i min värmeväxlare vid t.ex chockklorering. Hög temp då ger kanske risk för ökad korrosion  <hmm>

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag