Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror du har rätt i att stillastående vatten teoretiskt skulle minska förlusterna. Jag tror du har fel i att det är ens i närheten av lika viktigt som att ha rätt flöde (tempdiff) över värmepumpen. Tempdiff styr verkningsgrad, cop.Googla "Carnot process".....och superviktigt är att din poolskydd är tätt så att du behåller den fuktiga varma luften mellan vattenyta och poolskydd, det minimerar avdunstningen.
Jag har börjat stänga av cirkulationspumpen på nätterna enligt min teori om att avkylningen minskar. Om jag hela tiden vispar runt mitt varma poolvatten, som möter den kalla luften (under poolskyddet) så borde förlusterna vara betydligt mindre jämfört med om vattnet stod still. Jag har rätt mycket ytrörelser för att pressa bort partiklar/smuts på ytan bort till bräddavloppet. Om pumpen är avstängd nattetid borde det bli en kallt ytskikt närmst ytan som gör att förlusterna minskar. Någon som har mätt/testat detta på något sätt?/Johan