Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pool enligt signatur. Vpump går 24x7, kostar 2500kr per år ungefär. Att köra cirkulation hela tiden är rätt tycker jag, men det ska pumpas sakta.....
Det går inte att välja en mindre pump för då går det inte att backspola sandfiltret. Det är i huvudsak backspolningen som styr storleken på pumpen. Vissa 1-fas pumpar har inbyggd möjlighet att köra i mer än en hastighet. 99% av alla kör med standardpump i normalfart och stänger av den periodvis.
Jag skulle vilja också köra min pump dygnet rund i lägre fart men vill inte bytta till 1-fas motor för de har lägre startvridmoment och sämre verkningsgrad. Jag tror att 3-fas motorer är det som gäller för mer seriösa installationer.Jag tänker faktiskt köpa och parallelinstallera en mindre pump som skall jobba 24/7 och använda min nuvarande 1HP pump bara för backspolning, dammsugning eller shockklorering.Det finns även andra fördelar som anges här:http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10767.msg92449#msg92449/Dimi