VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Frekvensstyrd pump  (läst 16600 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad psau

SV: Frekvensstyrd pump
« Svar #10 skrivet: juli 11, 2015, 13:38:12:12 »
Vet inte ska kolla vid tillfälle!

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Poolgiganten

Utloggad Daniel.T

SV: Frekvensstyrd pump
« Svar #11 skrivet: april 17, 2016, 17:53:11:11 »
Jag beställde just en Optidrive E2 från Invertek. Den kan driva enfaspumpar och ska inte ha problem med jordfelsbrytare. Finns både i IP20- och IP66-utförande.
http://www.invertekdrives.com/variable-speed-drives/optidrive-e2-single-phase/

Återkommer med rapport när den är installerad.

Hur har det gått med installationen?
Är i begrepp att införskaffa något dyl. och det vore kul om du kan lämna lite feedback hur det funkat för dig.

Inloggad Erica

SV: Frekvensstyrd pump
« Svar #12 skrivet: april 17, 2016, 18:32:26:26 »
Ser ju förstås inget i specifikationen som tyder på att den skulle klara jordfelsbrytare bättre än andra... de enda omriktarna som är konstruerade för att kunna klara detta är NFO-systemet som bygger på en annan princip. Men den är patenterad så ingen annan bör rimligen kunna erbjuda den principen. NFO-omriktare kostar dock mer än vanliga frekvensomriktare.

Utloggad Jeppe

SV: Frekvensstyrd pump
« Svar #13 skrivet: maj 18, 2016, 11:07:46:46 »
Det tog lite tid men nu är frekvensstyrningen installerad och fungerar utan problem och utan att jordfelsbrytare löser ut.

Jag kan ställa frekvensen/varvtalet fritt från 0 till 50Hz, i mitt fall ca 3000 varv. Det sitter en amperemätare i enheten och enligt den så kommer jag som lägst ner i en halvering av strömförbrukningen på pumpen vid ca 25Hz, då drar den 2,3A. Går jag lägre ökar förbrukningen igen. Det svåra blir att hitta ett lagom "normal läge". Nu kör jag på 1800 varv, 30Hz och då drar den 2,6A. Exakta flödet får man nog lära sig med tiden.

Själva frekvensomvandlaren har gott om inställningsmöjligheter och går dessutom att fjärrstyra via kontrollanslutningarna så att man till exempel kan ha tre olika förprogrammerade hastigheter som styrs via annan poolutrustning eller reläer.

Nackdelen är att pumpen piper lite samt att frekvensomvandlaren har en fläkt som går då och då om den inte får tillräcklig luftcirkulation.

I IP20-utförande har min frekvensomvandlare artikelnummer  ODE-2-22110-1KB42-01 och kostar ca 3500-5000kr. Då klarar den pumpar upp till 1,1kW eller 1,5HP.

Den finns också i IP66-utförande för installation utomhus men jag vet inte vad den kostar. 1,1kW är den största modellen för enfaspumpar, den finns två mindre också för 0,37 respektive 0,75kW.

Utloggad nyburjare

SV: Frekvensstyrd pump
« Svar #14 skrivet: maj 18, 2016, 18:36:19:19 »
Om motorn "piper" skall du prova och gå in menyn på frekvensaren och justera eller använda annan switchfrekvens.

Inloggad Erica

SV: Frekvensstyrd pump
« Svar #15 skrivet: maj 23, 2016, 17:03:41:41 »
Kan du varva upp pumpen högre än 50 Hz?

Detta får man vara mycket försiktig med ! Pumpens effektbehov stiger med varvtalet i kubik, alltså N3 och det är då mycket lätt att överbelasta motorn och om man inte ställt alla skydd helt rätt så bränner den. En varvtalsökning på 20 % ger en effektökning på ca 73 %.

Utloggad psau

SV: Frekvensstyrd pump
« Svar #16 skrivet: juni 05, 2016, 16:14:36:36 »
Säsong 2 med min frekvenstyrning från Cleverpool är igång sen ett tag.

Det var bara att ställa klockan i den efter en vintersäsong utan el sen drog den igång enlligt förra säsongens schema...

Summerat ser jag en minskad elförbrukning med bibehållen vattenkvalité, hade jag haft styrningen monterad på något ställe där jag vistades skulle jag nog fundera för pipandet finns där och går inte att justera bort då de enda valen är pumphastighet och tid.
Men annars ser jag bara fördelar med den, lite snålt att det inte satt något uttag på sladden till pumpen men den var billig :-)

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Dimitris76

SV: Frekvensstyrd pump
« Svar #17 skrivet: juni 09, 2016, 21:29:09:09 »
Jag kommer från R/C-hobbyn så jag är bekant med ESC:s (electronic speed controllers) till 3-fas borstlösa elmotorer.

Tekniken är beprövad men kostanden fortfarande ganska högt för högeffektsenheter. Sedan har man pipade ljud, extra energiförlust som värme på inverters MOSFETs, och låg verkningsgrad från vara "fixed pitch" radiala pumper som pumpar optimalt på ett visst varvtal och inte över ett brett varvspektrum.

En bra alternativ som jag skulle rekommendera till någon som är intresserad av låg elförbrukning och tystnad vid vanlig rening och högre flöde för tillfälligt bakspolning och dammsugning är två olikaeffekts standardpumper paralleltkopplade i reningssystem.

Inköpskostnaden är lägre än en inverterstyrd storpump ffa om man köper en kvalitetspump med lägre effekt/flöde - den som skall arbeta mest - och en billigare högeffektskines  :o för intermittent bruk.

En inbyggd fördel med denna lösning är redundancy!

Pumper går sönder och frekvensinverters går sönder ännu oftare. Att pajsa däremot två pumper samtidigt är väldigt ovanligt...  ;)

/Dimi
« Senast ändrad: juni 09, 2016, 21:49:32:32 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad MathiasS

SV: Frekvensstyrd pump
« Svar #18 skrivet: juni 10, 2016, 13:46:40:40 »
Ja alternativet med två pumpar är faktiskt inte så dumt. Lite tråkigt, men inte dumt. Det fanns en Pahlen P01 på blocket för ett tag sedan, den minsta varianten som jag var på vippen att köpa innan jag besinnade mig.....

Rördragningen på den lilla yta jag har hade blivit rätt spännande.....:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Frekvensstyrd pump
« Svar #19 skrivet: juni 11, 2016, 11:57:19:19 »
Väldigt bra förslag med dubbla pumpar! Enkelt och mycket bättre tillförlitlighet än en komplicerad lösning med elektronisk varvtalsstyrning. Tillförlitligheten för en sådan är svårbedömd och finns troligen inte tillgänglig från tillverkare/leverantör.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag