Äntligen.
Efter ett år av planering och omplanering och velande fram och tillbaka så beställde vi ett poolpaket från JoF Fritid.
Det blev en oval 7.6x4.5 (Deluxe paketet med 75 kg sandfilter). En vecka senare så kom allt snyggt inslaget i svart plast, kändes som julafton

.
Till helgen kom då Grävarn och Chaffisen som skulle hjälpa oss att gräva ut. Poolen ska sänkas ner och däckas in och efter en massa tänkande och planerande så måttades en grop på ca 7x9 meter ut och grävarn började sitt arbete.
Att man ens hade haft en fundering på om det skulle vara värt kostnaden mot att gräva för hand förstår jag inte. Första lasset var lastat på 10 minuter och sedan kom första lilla problemet.
Lastbilen hade kört upp på gräset och kom inte därifrån. Marken består nästan uteslutande av lera och de senaste dagarnas ihållande regn hade gjort marken lite lagom mjuk så lastbilen sjönk helt enkelt ned.
Så det blev till att koppla grävskopan framför lastbilen och bogsera upp den på vägen

.
Nu har vi sådan tur att vi har en cykelväg utanför tomtgränsen som visserligen är inhägnad med en 2,5-3 meter hög häck men tillräckligt nära poolområdet att grävmaskinen kunde stå innanför häcken och gräva och sedan svinga över skopan till lastbilen som parkerade sig på cykelvägen istället fortsättningsvis. Ibland är det bra med stora maskiner.
Det blev till sist 13 fulla last som grävdes ut och jag var riktigt nöjd med resultatet, speciellt då jag slapp gräva det själv

.
Idag kommer första lasset bärlager som sedan ska skyfflas ut.
Tyvärr kommer inte lastbilen in på baksidan av huset utan måste lägga det på uppfarten.
Många skottkärror blir det

.
Planen är att ha markduk i botten (samt på sidorna för att binda upp jorden lite) sedan blir det blir 20cm 8-16 makadam (paddat).
Dräneringsrör och läggs ner i makadamet och ansluts till dräneringsbrunnen som grävts ner.
I brunnen placeras en dräneringspump som ansluts till befintligt dagvattensystem.
Borde fungera eller?
Ovanpå makadamet läggs återigen en markduk och därpå 5-7cm stenmjöl som paddas.
Ovanpå det läggs XPS300 isoleringsskivor som poolen sedan kommer att stå på.
Jag tänkte följa installationsexemplet som JoF beskriver i sina manualer.
Som poolmatta tänker jag mig en konstgräsmatta, exv från bauhaus.
Bifogar en bild på gropen och ska ta många bilder allt eftersom arbetet fortskrider.