Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Det skulle jag kunna hålla med om. Beror det på vilket vatten man har eller blir det alltid så fint med vitt?
Jag antar att har man bra rening (jag har glas istället för filtersand och ett Pentair Trition-filter med så kallad clearproteknik, som påstås filtrera bort mindre partiklar än många andra sandfilter) och rätt balans på kemin så blir det denna färg mot vitt p.g.a. vattenmolekylerna.
Sorry men vilken bull$#it! Är det något du som kom på eller har du läst något marketing gimmick?Det stämmer absolut inte i alla fall...Är poolen fylld med hyfsat rent vatten och är ingen algersoppa då tar vattnet sin färg från omgivningen. Ljuset reflekteras på ytan, vatten absorberar en viss del av synligt färgspektrum och resten nå ditt öga. Man får olika färg beroende på vegetation, himmelfärg, sol, möln, tid och årstid./Dimi
Mellan bild 2 och 5 skiljer det ca 72 timmar. Det är vanligt kranvatten jag fyller med på bild 1, dag 1. Bild 2 är dag 2:s morgon innan jag startat reningssystemet för första gången., vilket jag gör några timmar senare. Efter ca 24 timmar ser man, på bild 3, att reningen börjat påverka färgen på vattnet. Samma dags eftermiddag har färgen (bild 4) ytterligare förskjutits från "kranvattengrönt" till mer blått. Dag tre är det gröna helt borta (bild 5). Och det gröna var inte alger som kom i vattenledningen från det kommunala vattenverket kan jag försäkra - utan det är självfallet reningen som skapade denna färgskiftning till ljusblått från grönt.
Här är en bild på när jag fyllt poolen med kranvatten innan påbörjad rening tre dagar gammalt vatten
Bild när vi startade reningsverket efter 24 timmar