Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bra jobbat, ser fram emot lite bilder på overflow-konstruktionen!
Det blir nog tidigast i vår. Men jag lovar, det kommer. Principen är jag klar över men inte detaljerna. Funderar bland annat på om jag ska ha en stor isolerad, utbytbar plasttank som buffertank eller om jag ska göra ett särskilt "fack" för ca en kubikmeter vatten i poolgaveln av skalblock.
Gällande utjämningstanken så finns det ju prefabricerade lagerbehållare (se exempel i länk nedan) om du inte vill platsbygga en. 1 kbm tank låter lite till en pool på 4 x 8 m. Rekommenderat är väl att utjämningstanken bör i kbm vara 5-10 % av poolens yta i kvm. Allt beror dock på nyttjande av pool såklart (få som bada jämfört med många som badar samtidigt). http://www.rotationsplast.se/935/Lagerbehallare-1100-4000L.html
Antar att skalblock ger en ungefär lika stadig vägg som leca? Då är det i högsta grad motiverat med 25cm block om du inte tänker bygga kontreforer på långsidorna.
Visst är det så, men en av poängerna med att bygga med stabila konstruktioner är ju att man inte behöver fundera på om det är vatten i poolen eller inte.