Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag kollade ju av detta mot min man som jobbar just med elsäkerhetsfrågor, besiktningar av elanläggningar m.m. Jag låter honom skriva lite om det hela: "Ja - ja först får vi då se vilka normer vi talar om. I Europanormen / senaste Elsäk så blir ju allt mera flytande och mera av ansvaret ligger på resp. installatör. Om vi använder mera detaljreglerande Elsäk 1999 (den sista med mera detaljerade föreskrifter) så är saken glasklar: § 702.471.0 anger att i område 0 och 1 (kommentar: avser bassängens insida och närområde intill 2 m från poolkant) skall elektrisk materiel vara ansluten till SELV som inte får överstiga 12 V växelspänning eller 30 V likspänning. Den tillhörande skyddsströmkällan skall vara fast installerad på plats utanför områdena 0,1 och 2." Det stora problemet som jag ser det är alla de billiga små utrustningar som nu säljs till mycket låga priser och som alltid har pumpar, lampor m.m. som anluts med stickpropp och ofta med en förlängningskabel bort över gräsmattan. I värsta fall drar man sedan in förlängningskabeln genom ett fönster eller liknande om man inte har något utomhusuttag. Dessa installationer är absolut inte godkända och är i många fall direkt livsfarliga. Pump och koppling till förlängskabel står här oftast direkt invid poolen där endast 12V-utrustningar skall vara tillåtna. Jordfelsbrytare finns inte alltid och tyvärr är inte heller dessa en absolut garanti mot olyckor - bl.a. har de för att vara säkerhetskomponenter en relativt hög felfrekvens. Risken att en gummikabel över en gräsmatta blir skadad när den ligger ute hela sommaren är dessutom mycket stor.
Kan ju tipsa om Biltemas batterikabel: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batterikabel-24560/Detta för 12 V kabeln alltså!!!Skarv bör ju undvikas men om du behöver skarva så köper du antingen riktiga skarvhylsor (och tång) eller två wirelås per kabel. Vira vulktejp runt och sen åldersbeständig vattentät tejp runt om du ska gräva ner kablarna.För säkerhetsskull ser du till så att kablarna inte skarvas på samma ställe. Lämna minst 50 cm mellan skarvarna.Mvh,Anders