CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dags för monsterpoolen!  (läst 46296 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #70 skrivet: maj 09, 2012, 14:35:11:11 »
Bifogad fil har jag snott från Pahlens, den visar hur dom tänkt sig kombon av vvx och klorinator. Antar att det är standard. Därefter knölar du till det lite genom att ha två filter och två pumpar.....

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #71 skrivet: maj 09, 2012, 14:37:29:29 »
Har du medvetet valt att köpa två filter + pump eller är det prylar som blivit över sedan tidigare?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad KarlINykvarn

SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #72 skrivet: maj 09, 2012, 14:41:37:37 »
Det blev föreslaget att det skulle vara 2 pumpar och 2 filter pga storleken av pool >140m3
Det är typ de största sabla filter hayward har så det känns ju som att de borde fungera (vore toppen om man kunde skrota ena uppsättningen....)
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad psau

SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #73 skrivet: maj 09, 2012, 15:00:45:45 »
Hellu,

Jag skulle köra ett komplett system med värmare, klorinator mm och haft system 2 begränsat till pump och filter.

Det du uppnår är att du när behovet inte finns så kan du spara en del genom att stänga av pump/filtersystemet...

Torde vara lätt att automatisera start av system 2 genom antingen tryckfallsmätning över sandfilter1 eller stjäla en "smutsigt vatten" sensor från en diskmaskin.

Själv styr jag mitt system med en Crouzet PLC M3, årets tillskott kommer förhoppningsvis vara automatmätning av PH.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad KarlINykvarn

SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #74 skrivet: maj 09, 2012, 23:52:55:55 »
Peter, nu fångade du mitt intresse....
"Smutsigt vatten"-sensor, vad är det? hur funkar det?

Verkar vara vanligt med PLC'er, själv satsade jag på en arduino-enhet, mer än nog med digitala ingångar, ett fåtal analoga, och sen en hel drös med utgångar, inbyggt NIC så den kan kopplas upp mot nätverket här hemma :-)
Jag byggde in en PH-mätare med en PH-probe, ska satsa på lite fler sensorer framlänges men det får duga för stunden.
Kolla in: http://www.phidgets.com/products.php?category=6
Där har du billiga ph-probar

Men den där sensorn... vad är det?

/Karl
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad psau

SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #75 skrivet: maj 10, 2012, 09:45:58:58 »
Snyggt tack för tipset var precis påväg att att beställa ett kit från Ebay...
Jag kör med Arduino enheter på lite ställen oxå, men köpte på mig lite PLC:er för att de är lite enklare att få igång något snabbt man proggar med logiska block och har displayen med på köpet i en färdig kapsling. "Smutsigt vatten" sensorn är en liten kapslad enhet med en irled och en fototransistor. Denna läser av opaciteten på vattnet och i tvättmaskins fallet sköljer en gång till.
Nu är frågan om den är tillräckligt känslig för att detektera skillnaden i rent poolvatten och nästan rent poolvatten, kan ju vara så att det är fööööör skitigt när den börjar ge utslag.

Ett annat alternativ är att mäta tryckskillnaden över sandfiltret över tiden och aktivera system två på den faktorn.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad KarlINykvarn

SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #76 skrivet: maj 10, 2012, 10:06:12:12 »
Hmm.... tryckskillnaden är nog säkrare, fast frågan är hur stort tryck-diffen är mellan rent och smutsigt poolvatten?

Optisk analys av smutsigt poolvatten kräver nog en rejäl algblommning modell östersjön för att trigga på det smutsiga vattnet, tror du inte det?

Kan man kanske köra på flera faktorer som typ Ph, alkanitet etc?
Nu har jag iofs rörelsedeckare kopplade till arduinon, så jag skulle kunna trigga system 2 om det är aktivitet i poolen... det kanske är enklare, eller om man lägger en fördröjning på system 2, typ nån timme efter påbörjat bad eller nåt.

Sen kan man ju rent matematiskt beräkna också, om 150 m3 ska cirkuleras 3-4 gånger per dygn så kan man ju räkna ut hur lång tid system 1 måste gå och när det är vettigt att komplettera med system 2 typ.
Måste räkna på det hela, för att se hur flödet ser ut....

Kuriosa, vad använder du dina arduinos till?
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad psau

SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #77 skrivet: maj 10, 2012, 10:20:42:42 »
Vad använder man dem inte till :-)
-Styrning ventilation på vinden baserad på relativ fuktighet ute resp inne.
-Vattning på tomten.
-Difftermostat till gamla pellets brännaren, nya styrs via PLC
-Kommande; styrning av markiser, mm

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad KarlINykvarn

SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #78 skrivet: maj 10, 2012, 10:23:40:40 »
Hehe, helt rätt.
Går det att automatisera så ska det automatiseras, om inte annat så man kan visa upp leksakerna för avundsjuka grannar :-)

Fler frågor:
- Vad kodar du i för språk?
- Var köper du dina sensorer?

Och sist men inte minst, finns det nån vettig touch-skärm som en arduino grejar att mata?
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad psau

SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #79 skrivet: maj 10, 2012, 14:11:33:33 »
Med rätt grad av automation blir livet enkelt att leva, eller hur var det nu?!?!

Språk:
-Arduino; C
-Crouzet PLC; deras eget peka klicka, placera logikblock.

Sensorer, köper jag just nu mestadels via HongKong både via eBay och kontakter!

Hade jag hittat en vettig skärm till Arduinon skulle jag bli glad, krasst är det så att den inte orkar driva en skärm, kollade en ny liten microdator som faktiskt grejade grafiken, återkommer när jag kommer ihåg namnet.

Både Crouzet och Arduino kör samma Amtel proc lite olika ver med olika mycket minne men båda väldigt begränsade minnesmässigt därför kör jag 1Wire för loggning till en vanlig PC.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag