Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dags för monsterpoolen!  (läst 46754 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KarlINykvarn

SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #80 skrivet: maj 10, 2012, 18:39:07:07 »
Ok, jag måste erkänna att jag borde ha läst på innan...

Jag står med en pool som ligger på dryga 160m3, till det har jag 2st 1,5hk hayward super-pump pumpar som kan pressa 2780 liter i minuten och 2 sandfilter, vari-flo xl som kan filtrera som mest (enligt dekalen) 14m3 i timmen.
Nu börjar jag seriöst undra om jag verkligen behöver dubbla pumpar.....

Är det nån klok människa som kan lista för och nackdelar med att ha 1 kontra 2 system? <dontkn>
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Poolgiganten

Utloggad Ingvar

SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #81 skrivet: maj 11, 2012, 16:19:31:31 »
Du hade kunnat valt Hayward S-360, som har dubbla kapaciteten och då klarat dig med ett system. Frågan är vad prisskillnaden blir och skillnaden i krav på utrymme i poolrummet. Rent allmänt så kan man ju annars se det som en fördel driftmässigt att ha två system. Dels att det inte blir totalstopp om något går sönder och dels att man kan köra på halvfart då reningsbehovet inte är så stort, men man av något skäl inte vill hantera det med tidsstyrning.

Ett problem kan vara just kopplingen till värmepumpen. En så pass kraftig värmepump som du har, ställer ju också krav på ett ordentligt flöde för att fungera optimalt (kolla specen i manualen). Blir det då kanske lite för klent att endast ha den inkopplad på ena systemet?

En undran när det gäller inloppen: du skriver att du bara har två inlopp. Det blir ett jäkla tryck på dessa om det är standarddimension på dem och en 1,5hk pump trycker på vatten på varsitt inlopp. Jag tycker att du i så fall borde haft fyra inlopp - två per system.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #82 skrivet: maj 11, 2012, 18:04:55:55 »
Du hade kunnat valt Hayward S-360, som har dubbla kapaciteten och då klarat dig med ett system. Frågan är vad prisskillnaden blir och skillnaden i krav på utrymme i poolrummet. Rent allmänt så kan man ju annars se det som en fördel driftmässigt att ha två system. Dels att det inte blir totalstopp om något går sönder och dels att man kan köra på halvfart då reningsbehovet inte är så stort, men man av något skäl inte vill hantera det med tidsstyrning.

Ett problem kan vara just kopplingen till värmepumpen. En så pass kraftig värmepump som du har, ställer ju också krav på ett ordentligt flöde för att fungera optimalt (kolla specen i manualen). Blir det då kanske lite för klent att endast ha den inkopplad på ena systemet?

En undran när det gäller inloppen: du skriver att du bara har två inlopp. Det blir ett jäkla tryck på dessa om det är standarddimension på dem och en 1,5hk pump trycker på vatten på varsitt inlopp. Jag tycker att du i så fall borde haft fyra inlopp - två per system.

Håller helt med Ingvar här. Om du väljer att köra med två system eller två pumpar så skulle jag personligen (jobbar med folkpool om dagarna som montör) låta vardera pump få leda ut i två inlopp var. Dels för att fördela trycket och dels för att kunna styra vattnet så du får en bra rörelse på det till utloppet/utloppen.

Utloggad KarlINykvarn

SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #83 skrivet: maj 11, 2012, 18:45:51:51 »
Ok, tusen tack för de råden :-)
Det blir till att pula ner ytterligare 2 utlopp isf redan nu i helgen.

Jag ska kolla specen för värmaren för att se minimum-kravet på flöde, för att se om man måste låta båda pumparna gå den vägen eller om det räcker med en.
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad KarlINykvarn

SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #84 skrivet: juni 04, 2012, 20:48:17:17 »
Nu får ni ursäkta språket men det är inte en bajskorv som har "hit-the-fan" utan en stor jäkla diarre-pöl....

Ok, linern pajjade lite, så vi fick 2 fet-revor i den.
Det löste sig ganska bra genom att försäkringsbolaget tog på sig ansvaret och ska ersätta för ny liner.
Beslutade att den nya linern åker i nästa år, under tiden har jag en gammal reserv-liner (som har ett par år på nacken) som åkte i och fick duga för i år.
Monterade alla pinalerna och började fylla med vatten.
Över 100m3 senare så visare det sig att liner-helvetet har slitit sig den med. Vid djupdelen så har den hoppat ur snap-in-listen, hasat ner i djupdelen dryga 10 cm, vilket gör det stört jävla omöjligt att på tillbaka utan att tömma skiten på vatten för att kunna få upp skiten.

Jag HATAR det här med pool nu, varför i hela brinn-heta helvetet skaffade jag inte ett årskort på simhallen istället för?
Kan ju fylla ett gammalt badkar med vatten i nån av hagarna om det skulle råka bli mer än 15 grader i sommar...

Så, är det nån smart poolare som kan ge mig ett tips på hur jag får upp skiten?
Och nästa grej, måste jag limma fast den eller spika linern i väggen innan jag fyller nästa gång?????

General-SUCK!!!!!



http://otursnisse.blogspot.se/2012/06/nu-har-bajskorven-flugit-in-i-flakten.html
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

Utloggad MathiasS

SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #85 skrivet: juni 04, 2012, 21:39:08:08 »
ok, det är här det behövs någon sorts glada tillrop eller uppmuntrande sång. Jag provar med en bild.


7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #86 skrivet: juni 05, 2012, 08:05:11:11 »
Jag lider med dig...  >ohno>

Jag kan inte komma på något sätt att få upp linern, annat än att skrava då förstås genom att limma på en till bit (du har ju reserv i alla fall)... Fungerar det att lappa en så stor bit så kanske ni kan få simma i sommar i alla fall...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

nobody

  • Gäst
nobody
SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #87 skrivet: juni 05, 2012, 10:57:19:19 »
Ser ut att vara en fransktillverkad poolduk, rätta mig om jag har fel men det känns som att din linerlist ser ut som en "fyrkant" på baksidan snarare än en "hulling" Dessa fäster inte så bra alla gånger i snap-in listen.
Det finns en produkt som heter Linerlock som låser pooldukens snap-in fäste i linerlisten.
Tyvärr är det ett måste att tömma vattnet igen.

Utloggad KarlINykvarn

SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #88 skrivet: juni 05, 2012, 11:01:26:26 »
Den har faktiskt hullingar men när jag nu googlade på linerlock så är det nog det jag ska ha ändå.
Har du (eller nån) koll på var man kan få tag i den, över disk dvs, behöver den nuuuuuuu.... :-)

/Karl

P.s.
    Dränkpumpen har stått på sen igår så poolen är tom nu... diket har fått jobba en hel del kan jag intyga...
Förr: 5m i dia ovanmark med sandfilter
Nu: 6*12m med djupdel. 23kw värmare, saltklorinator. 6*300w lampor, roman-trappa, trampolin, 190m2 trall, 6 hundar, 1 stall, 3 hästar, 2 barn, 1 sambo och lilla jag!

http://otursnisse.blogspot.com/

nobody

  • Gäst
nobody
SV: Dags för monsterpoolen!
« Svar #89 skrivet: juni 05, 2012, 11:18:03:03 »
Ring pool store i täby. Vet att dem har det på metervara  O0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag