VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Till er med bara solfångare som uppvärmning??  (läst 41161 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fridasven

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Våren 2010 kör vi igång med poolbygget!
    • Visa profil
Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« skrivet: juli 05, 2006, 19:53:10:10 »
Vi är i poolköpartankar och så har detta med uppvärmning av poolen kommit upp till diskussion..
Vi är till 99% säkra på att köpa en Palmyra SuperPower-paket med måtten 7,30x3,70x1,35..
Sen har vi tittat på solfångare från Primstar, och här kommer då mina frågor in.... Tror ni det räcker med 12kvm solfångare för att värma upp poolen? Behöver man ha en pump till endat solfångaren eller räcker det med den pumpen som följer med poolpaketet... i det paketet från Poolmans som vi tittat på har en starkare pump 0,75hk (tror jag det var)..

Vi vill ju ha badvänlig temperatur (minst 25 grader) men inte betala hur mycket pengar som helst för det i driftskostnad.

Tror ni att det skulle funka? eller så får ni gärna hjälpa oss med att ge tips o idéer..

MVH

Frida
Rektangulär pool med romantrappa 8x4m. Kommer värmas med VP troligen Brilix.

Poolgiganten

Utloggad p1sson

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #1 skrivet: juli 05, 2006, 21:09:17:17 »
låter som en bra början och pumpen räcker nog om det inte är en massa meter upp till solfångaren.....
villa 161m2 från 83, solfångare 20m2 ,ctc ecoel+ air 7,9  ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 som värms med solfångare och värmepumpen, pool solfångare 20m2.

Utloggad fridasven

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Våren 2010 kör vi igång med poolbygget!
    • Visa profil
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #2 skrivet: juli 05, 2006, 21:22:04:04 »
Nä det är ca 3 m upp till garagetaket där solfångarna ska sitta och garaget kommer att ligga ca 5 m från poolen så det handlar ju inte om några jättestora avstånd..

Vi har även tittat på JoF:s storpool i ungefär samma storlek som Palmyrans... Fördelen med storpoolen är att det ingår mer i poolpaketet, men jag har hört att den pumpen som följer med ska vara ganska svag... tror ni att det går att få köpa till en starkare pump istället för den som medföljer....???
Rektangulär pool med romantrappa 8x4m. Kommer värmas med VP troligen Brilix.

Utloggad Fia

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #3 skrivet: juli 05, 2006, 21:22:58:58 »
Solfångaren yta, placerad i söderläge, ska vara 50% av poolens yta.
Pool 27 kvadrat - solfångare 13,5 kvadrat. Västerläge - 75 % av poolytan.

Pumpen, 0,75, räcker gott. Vi har 17 meter mellan pool och garagetak och pumpen är på 0,50 hk och det fungerar perfekt.

Ring och fråga J&F vilken pumstyrka de har och skulle den vara för dålig så kolla om du får lägga emellan till en starkare. Det borde du få göra!
« Senast ändrad: juli 06, 2006, 09:10:57:57 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #4 skrivet: juli 06, 2006, 09:10:41:41 »
Kolla även på alternativet poolvärmepump, med en sådan klarar du dig normalt med en uppvärmningskostnad på under 2000 kr/år, det ger er dessutom möjligheten att själv styra över hur varmt ni vill ha i er pool, inte solen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad p1sson

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #5 skrivet: juli 06, 2006, 09:57:27:27 »
MR anti solfångare  :P
villa 161m2 från 83, solfångare 20m2 ,ctc ecoel+ air 7,9  ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 som värms med solfångare och värmepumpen, pool solfångare 20m2.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #6 skrivet: juli 06, 2006, 10:33:16:16 »
Jag kan ha fel, och jag kan vara påverkad av var jag bor (Piteå), men faktum är att det är väldigt skönt att kunna ta ett bad även när solen lyst med sin frånvaro i några dagar.

Om poolsolfångarna kostar 20-25000 kr och en poolvärmepump runt 25000 kr så är ju inte investeringskostnaden nån större skillnad, visst går det att köpa billigare poolsolfågare, men tittar man på vad de stora poolleverantörerna säljer så ligger prisbilden där.

Sedan finns det naturligtvis brister med poolvärmepumpen:

1. Den kostar att driva, runt 1500-2000 kWh/år
2. Livslängden är förmodligen sämre än solfångarnas (i alla fall om man köper "dyra" poolsolfångare)
3. De bullrar litegrann, kan vara irriterande.

Jag har hört på ett par olika och Pahlens värmepump gick betydligt tystare än den andra modellen (minns inte vilket fabrikat det var)

Så... visst kan man kalla mig anti-solfångare, men jag anser att det finns fog för poolvärmepumpen, i alla fall om man vill ha en hög och jämn temperatur. Fördelarna som jag ser dem:

1. Hög och jämn temperatur oavsett väderlek
2. Snabbt badvarmt på våren - förlänger badsäsongen med någon vecka
3. Med en jämn temp i poolen är det lättare att sköta poolkemikalierna, vi är nu inne på vårt 4:e år och jag behöver bara kolla vårt vatten 3-4 ggr på 5 månader för att det skall fungera, om tempen skulle variera mellan 25-32 grader beroende på väderlek skulle det vara betydligt svårare att hålla koll på värdena.
4. Längre poolsäsong, när solen tappat gnistan så ger värmepumpen fortfarande värme i massor, jag räknar kallt med att man kan förlänga säsongen med några veckor även på hösten.

Vi kör vår pool från mitten av maj (badklart har vi haft 15, 14, 24 och 22 maj de fyra vårar vi startat poolen, vi brukar stänga av poolen i mitten av september när det börjar bli nattfrost, solfångarna skulle ha varit avstängda för länge sedan, eller i vart fall inte gett nämnvärd energi till poolen - inte ens vid soligt väder.

OK, vi blir alla saliga på vårt, men det enda jag skrev var ju att de även skulle titta på alternativet med poolvärmepump  :-[ ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad solis

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #7 skrivet: juli 06, 2006, 13:36:06:06 »
Vet i tusan var du fått priserna från mina solfångare kostade 2500:- st jag har 2st totalt 12m2...Himmla skillnad i pris..Visst det är kanske inte dom bästa värmarna men dom fyller sin funktion.Då har man plötsligt 20.000:- över som frugan kan shoppa på ullared för ;).Så blir familjen dubbelt så lycklig..skål..

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #8 skrivet: juli 06, 2006, 13:59:24:24 »
Kolla svenska poolfabriken, folkpool och miami pool, de säljer solfångare och det kostar.

Vill man ha styrning osv till dem så kostar det runt de summor jag nämner, vill man inte ha styrning utan nöjer sig med solfångare som kyler poolen så snart solen går i moln kan man komma billigare undan.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad turbouffe

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #9 skrivet: juli 06, 2006, 14:23:21:21 »
Jag skulle nog lägga till en solvärmematta för att verkligen ligga på säkra sidan.

Vi har 5st. mattor till våran 8*4 pool.

Sen ang. den andra diskussionen om att ha konstant temp. i vattnet så har även vi kroknat på att tempen åker berg å dal bana och kommer till nästa år att bygga en värmeväxlare till fjärrvärmen som håller tempen kalla/molniga dagar.

Vi använder oss även av ett pooltäcke som håller värmen kvar i vattnet samt även värmer ifrån solen.
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #10 skrivet: juli 06, 2006, 14:28:44:44 »
Grejen med mitt resonemang är att man om man vet med sig att man är kinkig med temperaturen förmodligen ändå så småningom kommer att komplettera med värmepump eller någon annan form av uppvärmning - i värsta fall elpatron!
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad p1sson

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #11 skrivet: juli 06, 2006, 18:43:38:38 »
tur man har lite av allt till att värma poolen med...... riktiga solfångare och pool fångare och värmepump 
villa 161m2 från 83, solfångare 20m2 ,ctc ecoel+ air 7,9  ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 som värms med solfångare och värmepumpen, pool solfångare 20m2.

Utloggad turbouffe

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #12 skrivet: juli 06, 2006, 21:47:00:00 »
tur man har lite av allt till att värma poolen med...... riktiga solfångare och pool fångare och värmepump 

Hejsan!

Vad år en poolfångare för nåt?
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #13 skrivet: juli 06, 2006, 21:56:52:52 »
 ;D
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad matsa

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #14 skrivet: juli 07, 2006, 00:36:26:26 »
 :D
JAAA jag vill också ha en sån där poolfångare  ;D  ;D
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad turbouffe

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #15 skrivet: juli 07, 2006, 08:14:22:22 »
Mmmmmm.........

Har precis beställt 2 nya poolfångare till oss. ;D ;) :P
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Utloggad p1sson

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #16 skrivet: juli 07, 2006, 08:34:11:11 »
en sån här??*ler*
villa 161m2 från 83, solfångare 20m2 ,ctc ecoel+ air 7,9  ,vattenburet ,braskamin med fläkt ,rexovent ,pool 3,6X6,1 som värms med solfångare och värmepumpen, pool solfångare 20m2.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #17 skrivet: juli 07, 2006, 11:32:03:03 »
Jag kan ha fel, och jag kan vara påverkad av var jag bor (Piteå), men faktum är att det är väldigt skönt att kunna ta ett bad även när solen lyst med sin frånvaro i några dagar.

Om poolsolfångarna kostar 20-25000 kr och en poolvärmepump runt 25000 kr så är ju inte investeringskostnaden nån större skillnad, visst går det att köpa billigare poolsolfågare, men tittar man på vad de stora poolleverantörerna säljer så ligger prisbilden där.

Sedan finns det naturligtvis brister med poolvärmepumpen:

1. Den kostar att driva, runt 1500-2000 kWh/år
2. Livslängden är förmodligen sämre än solfångarnas (i alla fall om man köper "dyra" poolsolfångare)
3. De bullrar litegrann, kan vara irriterande.

Jag har hört på ett par olika och Pahlens värmepump gick betydligt tystare än den andra modellen (minns inte vilket fabrikat det var)

Så... visst kan man kalla mig anti-solfångare, men jag anser att det finns fog för poolvärmepumpen, i alla fall om man vill ha en hög och jämn temperatur. Fördelarna som jag ser dem:

1. Hög och jämn temperatur oavsett väderlek
2. Snabbt badvarmt på våren - förlänger badsäsongen med någon vecka
3. Med en jämn temp i poolen är det lättare att sköta poolkemikalierna, vi är nu inne på vårt 4:e år och jag behöver bara kolla vårt vatten 3-4 ggr på 5 månader för att det skall fungera, om tempen skulle variera mellan 25-32 grader beroende på väderlek skulle det vara betydligt svårare att hålla koll på värdena.
4. Längre poolsäsong, när solen tappat gnistan så ger värmepumpen fortfarande värme i massor, jag räknar kallt med att man kan förlänga säsongen med några veckor även på hösten.

Vi kör vår pool från mitten av maj (badklart har vi haft 15, 14, 24 och 22 maj de fyra vårar vi startat poolen, vi brukar stänga av poolen i mitten av september när det börjar bli nattfrost, solfångarna skulle ha varit avstängda för länge sedan, eller i vart fall inte gett nämnvärd energi till poolen - inte ens vid soligt väder.

OK, vi blir alla saliga på vårt, men det enda jag skrev var ju att de även skulle titta på alternativet med poolvärmepump  :-[ ;)

Hej jag installerade min Pahlens 35 igår! Helt sanslöst så enkelt ställde den på plats på med lite gängtejp skruvade in kopplingarna för hand! Och stoppade i kontakten voila efter 2 minuter så startade pumpen och började jobba! Ett stort plus i kanten för att den är tyst! Jag kollade på 3 olika och Pahlens var helt klart tystast! Sen att jag lyckades köpa den för 17,000:- känns ju inte sämre! Lagunpool hade helg öppet med extra erbjudanden! :-)

Känns helt klart bättre än skruva upp en massa saker på taket och dra slangar hit och dit! Även om jag förstår folk som gör det eftersom det ju faktiskt är fri tillgång till värme! (När solen är framme :-) )
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #18 skrivet: juli 16, 2006, 16:51:30:30 »
Det är skillnad på att bo i Luleå och i Skåne. Här räcker det med solfångare än sålänge.

Utloggad Poolnicke

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #19 skrivet: juli 17, 2006, 07:27:58:58 »
Jag håller helt klart med Rickard att värmepump slår solfångare. Första säsongen hade vi bara solmattor på taket. Detta gav 30 grader i poolen extremt varma dagar. Kalla och regniga dagar svinkallt i poolen.

Nu till varför solfångare inte är så bra. När man badar så påverkar faktiskt värmen ute samt luftfuktighet vårt behov av badtemperatur enormt mycket. Har man som jag hade igår över 40 grader i solen på altanen så är det suveränt skönt att doppa sig i 25-26 grader. Om det är 15 grader ute och man är lite frusen så kan tom 28-29 grader vara för kallt. Har själv huttrat och gått upp när tempen har legat på 29 grader.

Mao med solfångare får man bada varmt när man helst vill bada kallt/svalt. När man vill bada varmt så är det kallt i poolen.

Hur många bastubadare har ni träffat som efter bastun slänger sig i en varmvattenbassäng för att kyla av sig?

Med värmepump så kan man med lite planering styra tempen så att det blir optimalt. Jag lät min värmepump vara avstängd igår så att tempen på vattnet föll några grader nu under natten med tanke på att det skall bli samma hetta idag som igår.

Man får väl hoppas att SMHI:s nya vädersatelit gör att man kan anpassa tempen ännu bättre nu när deras prognoser blir en exakt vetenskap  ;)

Avslutningsvis så får man väl säga: Vilken kanonsommar för oss Poolare <antman>

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad aromata

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #20 skrivet: juli 17, 2006, 13:20:28:28 »
Jag badar inte gärna om det är kallt i luften (badkruka ok ..). När poolen var ny gjorde jag det men inte nu. Och när lufttemperaturen är hög så blir det också varmt i vattnet med bara solfolie och en (för-) liten egenbyggd solfångare. Har pratat med andra "gamla" poolägare som resonerar på samma sätt.

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #21 skrivet: juli 17, 2006, 14:35:06:06 »
Jag tycker det är perfekt med solfångare,nu i sommar(mitten av maj-nu) så har jag haft 25-31gr(enbart juli 28-31gr) och för mig,ungarna och de flesta i bekantskapskretsen så funkar kanonbra att bada i.
Ok,en dif. på 6gr och det är inte möjligt att ställa in en önskad temp,men i gengäld så har värmen i poolen inte kostat mig en spänn.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #22 skrivet: juli 17, 2006, 16:31:52:52 »
Jag badar inte gärna om det är kallt i luften (badkruka ok ..). När poolen var ny gjorde jag det men inte nu. Och när lufttemperaturen är hög så blir det också varmt i vattnet med bara solfolie och en (för-) liten egenbyggd solfångare. Har pratat med andra "gamla" poolägare som resonerar på samma sätt.

Gamla poolägare är så vana med att snåla med värmen att de inte ens har varmt nu när det finns billiga alternativ för uppvärmningen.
Men man kan ju vänja sig med vad som helst.

Dessutom är det naturligtvis så att inte alla har råd att investera i solfångare eller värmepump, och visst funkar det även utan.

Min ståndpunkt i denna fråga är dock solklar, med värmepump får man perfekt komfort, när man vill ha det - och till en ringa (drifts)kostnad.

Investeringen kanske blir lite större än om man köper billiga solfångare (utan styrning), men köper man med automatik och kvalitets-solfångare så ligger investeringen i nivå med den för en värmepump.
Lägg dessutom till risken för att solfångarna åker av taket med snön eller blåsten, och om man monterat dem så bra att det inte är någon risk, kostanden för installationen.

Citera
Jag tycker det är perfekt med solfångare,nu i sommar(mitten av maj-nu) så har jag haft 25-31gr(enbart juli 28-31gr) och för mig,ungarna och de flesta i bekantskapskretsen så funkar kanonbra att bada i.
Ok,en dif. på 6gr och det är inte möjligt att ställa in en önskad temp,men i gengäld så har värmen i poolen inte kostat mig en spänn.

Hos oss brukade grannen komma över och badar, trots att de själva har pool, för att vi har så varmt och skönt. Detta p.g.a. att de inte vill låta sin 6 kW elpatron gå dygnet runt för att hålla värmen.

Vi är alla olika, och tempen som vissa anser vara tillräcklig anser andra inte vara tillräcklig.

PS. Grannen har nu köpt en värmepump, vilket tyvärr gör att han inte kommer och badar hos oss längre.

Det är alltid trevligt med badgäster, även sådana som har egen pool!
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #23 skrivet: juli 17, 2006, 16:44:50:50 »
Mitt inlägg var menat som svar till Fridasven som startade denna tråd och undrade om det gick att få schysst badtemp(ca25gr) m. solfångare.
Inte att komforten var bättre än med poolvärmepump.

Utloggad Poolnicke

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #24 skrivet: juli 17, 2006, 17:23:25:25 »
Mitt inlägg var menat som svar till Fridasven som startade denna tråd och undrade om det gick att få schysst badtemp(ca25gr) m. solfångare.
Inte att komforten var bättre än med poolvärmepump.

Jovisst, men ett råd är kanske ännu bättre om man kan köpa rätt prylar från början. Finessen med detta forum är väl att vi kan ventilera åsikter och erfarenheter så får var och en bilda sig en uppfattning om vad man tycker är bra eller dåligt. Ibland skriver vi saker som missuppfattas både positivt och negativt. Själv har jag haft stor glädje av alla sidospår som har dykt upp.

Tex, Mikkolas smarta styrning med programmet homeseer, biddas kluriga lösningar med nivåreglering osv.

Om man står inför att investera i solfångare så har man definitvt glädje av att veta att man kan nå bättre komfort med en värmepump till i det flesta fall nästan samma pris. Det hade jag haft glädje av.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Poolnicke

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #25 skrivet: juli 18, 2006, 07:06:54:54 »
Jag håller helt klart med Rickard att värmepump slår solfångare. Första säsongen hade vi bara solmattor på taket. Detta gav 30 grader i poolen extremt varma dagar. Kalla och regniga dagar svinkallt i poolen.

Nu till varför solfångare inte är så bra. När man badar så påverkar faktiskt värmen ute samt luftfuktighet vårt behov av badtemperatur enormt mycket. Har man som jag hade igår över 40 grader i solen på altanen så är det suveränt skönt att doppa sig i 25-26 grader. Om det är 15 grader ute och man är lite frusen så kan tom 28-29 grader vara för kallt. Har själv huttrat och gått upp när tempen har legat på 29 grader.

Mao med solfångare får man bada varmt när man helst vill bada kallt/svalt. När man vill bada varmt så är det kallt i poolen.

Hur många bastubadare har ni träffat som efter bastun slänger sig i en varmvattenbassäng för att kyla av sig?

Med värmepump så kan man med lite planering styra tempen så att det blir optimalt. Jag lät min värmepump vara avstängd igår så att tempen på vattnet föll några grader nu under natten med tanke på att det skall bli samma hetta idag som igår.

Man får väl hoppas att SMHI:s nya vädersatelit gör att man kan anpassa tempen ännu bättre nu när deras prognoser blir en exakt vetenskap  ;)

Avslutningsvis så får man väl säga: Vilken kanonsommar för oss Poolare <antman>

/Poolnicke

Måste tillägga att jag kommer inte ifrån att allt miljövänligt är "inne" idag så det är inte helt lätt att bara såga solfångare. Dessutom är det en väldigt trevlig känsla att kunna få värmen gratis om man blundar för investeringskostnaden.

Igårkväll efter påfyllning av vatten i poolen droppade tempen till 28 grader vilket resulterade i att när min yngsta son hoppade i för ett dopp ropade han direkt efter en handduk. "Det är kallt i vattnet!" Vad säger man?
Man blir ganska bortskämd med varmt vatten oavsett hur man värmer upp poolen.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #26 skrivet: juli 18, 2006, 11:13:41:41 »
så här resonerar jag 

Solfångare är bra för de som badar vid fint väder.
All övrig värmeutrustning får "nästan" ses som Spa. Om man vill bada vid dåligt väder alltså.
Än sålänge resonerar vi som så att pool har vi för att svalka oss , inte värma oss.

30° är för varmt på dagen när det är soligt och varmt. Man får liksom inte svalka.
Däremot är 30° skönt sent på kvällen.

PoolNicke har visst glömt att solvärmen kan skötas automatiskt och stängas av vid önskad temp.....

Värmepumpar med mera kan väl inte kyla poolen ??

Utloggad Poolnicke

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #27 skrivet: juli 18, 2006, 22:05:18:18 »
så här resonerar jag 

Solfångare är bra för de som badar vid fint väder.
All övrig värmeutrustning får "nästan" ses som Spa. Om man vill bada vid dåligt väder alltså.
Än sålänge resonerar vi som så att pool har vi för att svalka oss , inte värma oss.

30° är för varmt på dagen när det är soligt och varmt. Man får liksom inte svalka.
Däremot är 30° skönt sent på kvällen.

PoolNicke har visst glömt att solvärmen kan skötas automatiskt och stängas av vid önskad temp.....

Värmepumpar med mera kan väl inte kyla poolen ??

Kan bara hålla med. Inte lätt detta. Kan tillägga att min värmepump går att vända så att den kyler istället. En funktion som knappast kommer att användas.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad matsa

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #28 skrivet: juli 20, 2006, 01:17:41:41 »
 ??? Solfångare för dom som badar vid fint väder  :o
Jag förstår o håller delvis med i resonemanget men om man har 28 grader med solfångare vid soligt väder så kanske man haft 24 utan solfångare.
O 28 grader blir ju inte 24 på 3 timmar om det blir sämre väder utan det borde ta några dygn/ o när solen kommer tillbaka så stiger väl tempen snabbt igen?
Alltså funkar det väl rätt bra även i ett par dagar med dåligt väder  O0
Det trista blir väl om man är utan sol i ca 1 vecka eller mer  :-\
Personligen har jag inte bestämt vilken uppvärmning det ska bli, värmepump är ju utan tvekan det bekvämaste men det där med att solstrålningen är gratis låter ju väldigt trevligt  ;D
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #29 skrivet: juli 20, 2006, 17:21:24:24 »
Tyvärr matsa... fattar inte vad du menar .... säger du inte samma sak som jag ??
solfångare är bra för de som vill bada vid fint väder .

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #30 skrivet: juli 20, 2006, 20:31:14:14 »
??? Solfångare för dom som badar vid fint väder  :o
Jag förstår o håller delvis med i resonemanget men om man har 28 grader med solfångare vid soligt väder så kanske man haft 24 utan solfångare.
O 28 grader blir ju inte 24 på 3 timmar om det blir sämre väder utan det borde ta några dygn/ o när solen kommer tillbaka så stiger väl tempen snabbt igen?
Alltså funkar det väl rätt bra även i ett par dagar med dåligt väder  O0
Det trista blir väl om man är utan sol i ca 1 vecka eller mer  :-\
Personligen har jag inte bestämt vilken uppvärmning det ska bli, värmepump är ju utan tvekan det bekvämaste men det där med att solstrålningen är gratis låter ju väldigt trevligt  ;D

1. 28 grader blir 24 grader fortare än du tror om solen inte skiner, inte på några timmar, men på ca 1 dygn.

2. Tempen stiger inte så fort även om solen skiner, speciellt inte om du har poolen öppen och badar, då stiger inte tempen alls... För att förtydliga och exeplifiera så kan jag säga så här, det tar nåstan ett dygn att höja tempen från 28 grader till 30 grader med vår värmepump som ger 8 kW värme. Jag tror inte så många har solfångare som ger 8 kW ens om solen skiner som bäst.

När vi har vår pool öppen och badar så sjunker tempen trots att vi tillför 8 kW värme med värmepumpen, värmeläckaget är alltså mer än 8 kW när poolen är öppen, hur stor det är när man har den täckt är lite svårare att säga, det hänger ihop med så många faktorer, bl.a.:
Hur stor poolen är
Utetempen
Vattentempen
Vind
Regn
Sol
Hur väl isolerad poolen är, om den är isolerad alls
Vad man återfyllt runt poolen med, dränerande eller icke dränerande material. (vått material leder bort värme från poolen i större omfattning än om man återfyllt med dränerande material)

Bevisligen finns det många medlemmar i forumet som har solfångare och är nöjda med det, men det finns många som kör en gammal Volvo med och är nöjda med det. Nu kan man s.a.s. få en ny Volvo (värmepump) för nästan samma pris som för en gammal volvo (solfångare), varför då inte välja den nya... (Även om den eventuellt kostar lite mer i driftskostnader).

Om man har tight budget så kan man dock värma med solfångare till lägre kostnad än med värmepump, men funderar man på att köpa solfångare med styrning och hela baletten för samma pengar som vad en värmepump kostar så tycker jag att man skall tänka till en gång till.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #31 skrivet: juli 20, 2006, 22:15:25:25 »

[/quote]


2. Tempen stiger inte så fort även om solen skiner, speciellt inte om du har poolen öppen och badar, då stiger inte tempen alls... För att förtydliga och exeplifiera så kan jag säga så här, det tar nåstan ett dygn att höja tempen från 28 grader till 30 grader med vår värmepump som ger 8 kW värme. Jag tror inte så många har solfångare som ger 8 kW ens om solen skiner som bäst.


[/quote]

Jag har fyra paneler från Fafco(Ca 15m2) och poolen är på ca35m3.
Vid en solig dag och jag har 28gr på morgonen(0800),så har jag lätt 30gr på em vid 1600 och jag har aldrig märkt att tempen sjunker under dagen vid sol när poolen är öppen och vi badar.
Tvärtom,så ökar den lika bra.
Så min gissning är att mina fyra paneler ger mkt mer än 8kW.
Det är ju inte så heller att solfångarna endast ger värme vid sol o klart väder,den funkar även vid halvmolnigt också.
Det är vid regn och väldigt molnigtväder som den skulle kyla vattnet,men då stänger ju automatiken av solfångarna.
Ok!Måste man ha 30gr i vattnet för jämnan då är nog en värmepump det självklara valet,eller i kombination med solfångare.

Utloggad aromata

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #32 skrivet: juli 20, 2006, 22:32:14:14 »
Vår pool är 8x4 m och oisolerad. Jag har aldrig märkt att temperaren sjunker när vi badar och den ligger öppen. Men vi badar ju bara när de är fint väder.

Att höja temperaturen med solfångare från 20 till 22 är mycket lättare och går mycket snabbare än att höja den från 28 till 30 grader.

Utloggad Fia

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #33 skrivet: juli 20, 2006, 22:51:04:04 »
Vår pool är 8x4 m och oisolerad. Jag har aldrig märkt att temperaren sjunker när vi badar och den ligger öppen. Men vi badar ju bara när de är fint väder.

Att höja temperaturen med solfångare från 20 till 22 är mycket lättare och går mycket snabbare än att höja den från 28 till 30 grader.

Instämmer helt!
Vår är också oisolerad, tyvärr.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #34 skrivet: juli 20, 2006, 23:18:37:37 »
Solfångare är bra om man vill ha 25-28 grader varmt, varmare än så, värmepump...

Kan det vara ett råd som kan gälla?

Jag kommer framöver att presentera några exemplel på hur temperaturen uppför sig i vår pool beroende på om vi har den öppen eller stängd en vacker och solig dag, med och utan värmepumpen igång.

Vad jag redan nu kan konstatera efter att ha kollat mina loggar ikväll ( http://www.varmepumpsforum.com/matvarden.htm ) är att solen ser till så att tempen i vår pool stiger, om vi inte öppnar den, tyvärr har jag ingen loggning som kan visa på när vi öppnar poolen... Men jag vet av erfarenhet att tempen sjunker, kanske inte så att man märker det, men en logger ljuger inte...

Jag återkommer med mer data framöver.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #35 skrivet: juli 20, 2006, 23:44:41:41 »
Solfångare är bra om man vill ha 25-28 grader varmt, varmare än så, värmepump...

Kan det vara ett råd som kan gälla?



Absolut!

Utloggad Poolnicke

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #36 skrivet: juli 21, 2006, 08:37:23:23 »
Solfångare är bra om man vill ha 25-28 grader varmt, varmare än så, värmepump...

Kan det vara ett råd som kan gälla?

Det är väl att förenkla detta väl mycket? Lätt att bli lite blind för att denna sommar tills nu har varit mycket bra med sol nästan varje dag.

Läste någonstans att vi inte har haft en så här fin sommar sedan 1994.

När tempen i poolen har droppat till 18 grader efter en veckas ihärdigt regnande så tar det 2-5 dagar tills man når 25-28 grader igen. Det är extremt sällan vi går från 15-20 grader i luften ena dagen till 30 grader nästa. Vädret förbättras normalt stegvis under några dagar.

Det var juli förra sommaren som gjorde att jag lade surt förvärvade pengar på en värmepump.

Året innan hade vi översvämmningar i hela södra sverige i Juli. Mao svinkallt i alla solfångare.

Allt detta hamnar i en frågeställning om hur mycket man vill nyttja sin pool. Behovet av temp hänger säkert ihop med hur mycket man har lagt ner på sitt poolprojekt. Själv har jag lagt ner lika mycket pengar på att fixa värme som vad hela poolpaketet kostade inklusive installation.

Förenklad kalkyl:
1/3 Pool
1/3 Värme
1/3 Altan
Arbete 0 kr har gjort allt själv på gott och ont.

Mitt projekt ovan landade på totalt ca 100 000 då vill man ha det varmt i vattnet när man badar. Det får man bara delvis med solfångare.

Om man får rangordna så blir min slutsats:
Värmepump: Alltid varmt (25 -30 grader).
Solfångare: Varmt en tredjedel av säsongen( Ren gissning, stämmer säkert de flesta somrarna i Sverige. Kanske väl optimistiskt?).
Solfolie: ? Ingen erfarenhet.
Ingen värme alls: I princip aldrig varmt.

Köp värmepump/(värmeväxlare om man redan har en värmepump) och lägg solfångarpengarna på att köpa el om projektet har kostat mer än 30 000 kr. Om jag hade vetat vad jag vet nu så hade jag gjort så. Men vem vet vad man lär sig här i forumet inför morgondagen :)
/Poolnicke
« Senast ändrad: juli 21, 2006, 08:46:21:21 av Poolnicke »
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad aromata

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #37 skrivet: juli 21, 2006, 10:48:39:39 »
Solfångare är bra om man vill ha 25-28 grader varmt, varmare än så, värmepump...
Bra slutssats. Jag tror man kan säga så.

Fia
Jag tror inte att isolering hade gjort någon skillnad (jag talar om nedgrävd betongpool). Trögheten i marken och betongen i kombination med de (trots allt) låga temperaturer det handlar om talar för detta. Det är ju temperaturskillnader som kostar energiförluster.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #38 skrivet: juli 21, 2006, 11:00:11:11 »
VaaaAAA ??
Jag får lätt 32 ° varmt med enbart solfångare om jag vill. På en dag kan tempen gå upp med 5 °.
Vattnet som kommer från fångarna är riktigt varmt.

Man ska dock akta sig för att generalisera.
Det är många faktorer som spelar in.
Som jag sagt innan. Det är t ex skillnad på att bo i norr eller söder.


Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #39 skrivet: juli 21, 2006, 11:14:00:00 »
Solfångare är bra om man vill ha 25-28 grader varmt, varmare än så, värmepump...

Kan det vara ett råd som kan gälla?



Absolut!
Jag kommer också upp i temperaturer över 30gr.
Men som som medeltemp är nog 25-28 nära sanningen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #40 skrivet: juli 21, 2006, 12:07:20:20 »
VaaaAAA ??
Jag får lätt 32 ° varmt med enbart solfångare om jag vill. På en dag kan tempen gå upp med 5 °.
Vattnet som kommer från fångarna är riktigt varmt.

Man ska dock akta sig för att generalisera.
Det är många faktorer som spelar in.
Som jag sagt innan. Det är t ex skillnad på att bo i norr eller söder.



Skillnaden mellan norr och söder är hårfin, i alla fall när det gäller effekten från solfångare, vi har längre dagar i norr på sommarhalvåret vilket resulterar i fler soltimmar/månad än de flesta andra ställen i landet. Luleå, Piteå och ölands södra udde brukar ligga i topp på solligan.

Däremot så har vi lite kallare vilket naturligtvis avspeglar sig i avkylningen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad spike

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hallandslän/Rydöbruk
  • Antal inlägg: 297
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Primastarpool dia:5,5 djup1,22. 25 kvm solfångare
    • Visa profil
    • "Min tråd på forumet"
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #41 skrivet: juli 21, 2006, 14:19:02:02 »
Primastar pool + solfångare med styrning + isolering i botten. Ej nedgrävd men inbyggd i ett trädäck. Bor i södra sverige Ca 5 mil nordost om sommarstaden Halmstad. Vid bra väder kommer jag upp i 30-31,5 grader i poolen

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #42 skrivet: juli 21, 2006, 17:10:49:49 »
Hej bad o poolvänner!

En liten rapport från Örebro o min pooltemp.
Har slarvat med poolöverdraget i två dagar plus att igår var det helmolnigt hela dagen,vilket har resulterat i att tempen har sjunkt ifrån 28 till 24gr.
Alltså idag vid 1000 hade jag 24gr.
Jag börjar dagen med att fylla i 5cm kranvatten(ca 1m3),jag vet inte om det påverkar tempen negativt men ändå.
Nu vid 1630 har jag efter en ganska solig(70/30 med sol) dag en temp på nästan 28,låt oss säga en ökning på 3,5gr.
Detta måste ju anses vara helt ok,i alla fall tycker jag det!

Ok,i början av maj och i slutet på sept. så kan jag ibland sakna nån extra tillskottsvärme.
Så kanske i framtiden så blir det en värmepump lr ett spabad.

Till dess smakar gratis gott med solfångare,även om det anses vara omodernt av en pro värmepumpsanvändare.

/Arcetto

Utloggad matsa

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #43 skrivet: juli 21, 2006, 17:30:30:30 »
Tyvärr matsa... fattar inte vad du menar .... säger du inte samma sak som jag ??
solfångare är bra för de som vill bada vid fint väder .

 ;D Vad jag ville få fram var väl att med solfångare så blir det ju inte iskallt i vattnet på 24 timmar om solen uteblir. Jämfört med utan någon uppvärmning så har man kanske behaglig temp ett par dagar efter solen försvann  :-\

Det låter ibland som om vattnet med solfångare blir iskallt så fort solen går i moln  ;D

En nackdel med värmepump kan jag tänka mig är ett störande surr från fläkten (beror ju på placering och på hur tyst pumpen är förstås).

Personligen så skulle jag bli väldigt irriterad om jag kunde höra surr från pumpar eller fläktar  ;)
8a 725x460x150 från söderro gård Solfångare från primastar , VP 9.9kw Brillix.  Puhhh. 99.9% klar

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #44 skrivet: juli 21, 2006, 17:57:03:03 »
Hej,

Jag har en pahlens den så så tyst så ingen hör den! Pumpen för 40 gånger mer ljud och tyvärr så har jag den brevid poolen! Blir att flytta allt nästa år!

Och jag värmer ju som sagt va med VP jag har ca 29 grader med VP kan säkert nå högre men det räcker för oss, och ca 24-26 med bara sol och poolskydd (OBS! detta är vid soliga dagar!) Jag märker ingen säkning när vi badar utan snarare tvärtom om solen är framme typ vid 15.00 så fortsätter poolen att öka i värme fram till ca 20.00 trots att den står öppen!

Nu har jag ett otroligt läge på min pool vilket gör att den har sol från morgon till kväll!

Funderar dock på solvärme till nästa år som ett komplement! Synd bara att automatik är så dyrt.

Är det någon som har räknat på investeringen om man redan har en VP hur läng tid tar det innan jag har sparat ihop investeringen för solvärmen genom att kunna använda VP mindre!

Säg att det kostar 10.000:- med solmatta plus automatik, slangar etc, min VP kostar max 500:- per månad att driva (så som jag kör den) Pahlens säger att jag borde kunna få ner det till ca 300:- med en timer.

Mvh Niklas   
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #45 skrivet: juli 21, 2006, 19:29:37:37 »
Hej,

Jag har en pahlens den så så tyst så ingen hör den! Pumpen för 40 gånger mer ljud och tyvärr så har jag den brevid poolen! Blir att flytta allt nästa år!

Och jag värmer ju som sagt va med VP jag har ca 29 grader med VP kan säkert nå högre men det räcker för oss, och ca 24-26 med bara sol och poolskydd (OBS! detta är vid soliga dagar!) Jag märker ingen säkning när vi badar utan snarare tvärtom om solen är framme typ vid 15.00 så fortsätter poolen att öka i värme fram till ca 20.00 trots att den står öppen!

Nu har jag ett otroligt läge på min pool vilket gör att den har sol från morgon till kväll!

Funderar dock på solvärme till nästa år som ett komplement! Synd bara att automatik är så dyrt.

Är det någon som har räknat på investeringen om man redan har en VP hur läng tid tar det innan jag har sparat ihop investeringen för solvärmen genom att kunna använda VP mindre!

Säg att det kostar 10.000:- med solmatta plus automatik, slangar etc, min VP kostar max 500:- per månad att driva (så som jag kör den) Pahlens säger att jag borde kunna få ner det till ca 300:- med en timer.

Mvh Niklas   

Varför bry sig, det lönar sig aldrig. Tänk på att även solfångarna har gjort sitt en vacker dag.
Själv kan jag inte säga att jag är så imponerad på plast eller gummi som utsätts för ständigt solsken - då med anspelning på dess livslängd.

Ta t.ex en bildäck som får stå "i solväggen", hur länge håller det innan sprickbildning uppstår....

Nån som vet, av erfarenhet, vad man kan förvänta sig för livslängd på en "primastar"-solfångare. (Efterfrågar inte försäljarnas uppgifter...)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #46 skrivet: juli 21, 2006, 21:00:29:29 »
 <hmm>

Klart solfångare är bra! Det kostar INGENTING att använda. När du väl köpt grejerna är det GRATIS. VP får man vackert punga ut med pengar för driften, elpriset är på väg mot rekord också, men smakar det så kostar det såklart. 

Vår pool hade aldrig varit så varm utan solfångare. Grannens håller max 24 ° och är mycket mindre än vår.

VP är säkert skitbra det också men man ska ju givetvis inte jämföra de två då de har olika förutsättningar och ändamålet är till viss del olika. (VP= konstant hög temp, SF=Hög temp vid vackert väder)

Återigen, alla har olika förutsättningar vad gäller väder, ändamål, pool, läge mm mm.


Utloggad aromata

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #47 skrivet: juli 21, 2006, 21:41:37:37 »
"Varför bry sig, det lönar sig aldrig. Tänk på att även solfångarna har gjort sitt en vacker dag.
Själv kan jag inte säga att jag är så imponerad på plast eller gummi som utsätts för ständigt solsken - då med anspelning på dess livslängd."

PEL/PEM-slang är oerhört hållbar. Jag har exempel på sådan slang som legat 30-35 år i solen och varit utsatt för extrem fukt, värme och kyla (bevattningändamål). Visserligen i ett växthus under glas men ändå. Den är fortfarande fullt intakt och det finns ingen anledning alls att byta. Inte alls spröd utan som ny. Fantastiskt egentligen. Om man en vacker dag eldar upp den så bildas bara koldioxid och vatten (so they say). PE står för PolyEten.

Men visst finns det dålig plast, även om den är s.k. UV-stabiliserad.

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #48 skrivet: juli 21, 2006, 22:00:45:45 »


PEL/PEM-slang är oerhört hållbar. Jag har exempel på sådan slang som legat 30-35 år i solen och varit utsatt för extrem fukt, värme och kyla (bevattningändamål). Visserligen i ett växthus under glas men ändå. Den är fortfarande fullt intakt och det finns ingen anledning alls att byta. Inte alls spröd utan som ny. Fantastiskt egentligen. Om man en vacker dag eldar upp den så bildas bara koldioxid och vatten (so they say). PE står för PolyEten.



Det är sådant material som Fafcos paneler är gjorda av.
/A

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #49 skrivet: juli 21, 2006, 22:35:25:25 »


PEL/PEM-slang är oerhört hållbar. Jag har exempel på sådan slang som legat 30-35 år i solen och varit utsatt för extrem fukt, värme och kyla (bevattningändamål). Visserligen i ett växthus under glas men ändå. Den är fortfarande fullt intakt och det finns ingen anledning alls att byta. Inte alls spröd utan som ny. Fantastiskt egentligen. Om man en vacker dag eldar upp den så bildas bara koldioxid och vatten (so they say). PE står för PolyEten.



Det är sådant material som Fafcos paneler är gjorda av.
/A

Precis och jag tror det är här Rikard försöker få något sagt! Du har köpt Fafcos paneler vad kostade dom med automatik? Om man jämföra primastars paneler och dom dyra vad det gäller livslängd så är det säkert en jätteskillnad och då är investeringskostnaden för paneler nästan mer än för en VP så om man slår ut det på säg 5 år så är det säkert samma summa och då får man med VP bada varmt även om det har vart molningt en vecka!

Som exempel min VP gav jag under 15 tusen för, jag kopplade in det själv vilket var hur enkelt som helst, en plugg i väggen och två slangar in! Klart! Summa 14,300:-
Min poolförsäljare sålde en panel som jag inte minns vad den hette men den skule kosta 18,000:- för panelerna! (75% av min pool storlek) och sen 12.000 för automatik, plus ca 2500:- för alla kopplingar och rör. Jag hade aldrig själv klarat av att montera detta! (men jag vet att andra kan) så montering ca 5000:- men den räknar vi inte med! Så 32500:- alltså mer än dubbelt så dyrt som min VP för dom pengarna kan jag värma min pool i nästan 5 år och ha varmt även när det inte är fint väder!

//Niklas   
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Fia

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #50 skrivet: juli 21, 2006, 22:48:51:51 »
Vi har Fafcos solpaneler. 4 st paneler och automatik plus egen pump som driver dom
på 0,50 hk - 24 000:- gav vi.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Arcetto

  • Gäst
Arcetto
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #51 skrivet: juli 21, 2006, 23:20:21:21 »
Köpte mina 4 paneler hösten -04 för 12500:-,automatik(3vägsventil och två givare) från Energimedia 4495:-,Pemslang o klämringskopplingar hade jag över från poolbygget,fick dock köpa till lite pvc-rör,kopplingar,lim för ca 750:-.
Sedan lite trycktvirke för att få upp panelerna på taket,säg en femhundring inkl.skruv o farexband.
Så drygt 18' kostade mina.
/A

Utloggad Poolnicke

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #52 skrivet: juli 22, 2006, 08:14:19:19 »
Hej,

Jag har en pahlens den så så tyst så ingen hör den! Pumpen för 40 gånger mer ljud och tyvärr så har jag den brevid poolen! Blir att flytta allt nästa år!

Mvh Niklas   

Pahlens värmepumpar ligger på 58 db. Det är definitivt inte tyst! Min värmepump ligger på 51 db och jag är glad att jag inte placerade den vid poolen utan bakom garaget.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #53 skrivet: juli 22, 2006, 09:57:05:05 »
Hej,

Jag har en pahlens den så så tyst så ingen hör den! Pumpen för 40 gånger mer ljud och tyvärr så har jag den brevid poolen! Blir att flytta allt nästa år!

Mvh Niklas   

Pahlens värmepumpar ligger på 58 db. Det är definitivt inte tyst! Min värmepump ligger på 51 db och jag är glad att jag inte placerade den vid poolen utan bakom garaget.

/Poolnicke

Hej Poolnicke,

Jag ska ärligt erkänna att jag inte har läst specifikationen! Men jag har två grannar brevid som har pool! Den ena har ett märke som jag tror heter eco som säljs av folkpool och den andra har en gullberg och nått mer heter den! Båda är förvånade över hur tyst min pump är! Den som heter gullberg låter mycket mer än min, den som folkpool säljer är enligt mig tystare än min men grannen som har den tycker tvärtom! Jag har en diskmaskin som låter 48 dec och den låter definitivt mer än pumpen kan jag säga! Sen beror det väl på vad den är placerad på och hur hårt den får jobba! Min ligger på halva arbetsskalan alltså 5 av 10 för att hålla ca 29 grader i poolen!

Mvh Niklas
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #54 skrivet: juli 22, 2006, 11:15:20:20 »
14000 spänn  för 25 kvm solfångare inkl automatik . Köpta på Primastar.
Primastar säljer solfångare från ett familjeföretag i Australien (Autumn Solar ).
Det är inte vanligt gummi i deras fångare som många tycks tro.
EPDM heter materialet och Dupont har tagit fram detta.

Jag ber att få återkomma om 10 år med besked om hållbarhet.

Jag har sagt det innan. Jämför inte Värmepump med Solfångare, de har olika ändamål.

Hur länge håller en VP ?





Utloggad Poolnicke

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #55 skrivet: juli 22, 2006, 14:33:18:18 »


Jag har sagt det innan. Jämför inte Värmepump med Solfångare, de har olika ändamål.


Värma vattnet i poolen + ?
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #56 skrivet: juli 22, 2006, 21:54:47:47 »
Nicke,

VP = värma vattnet konstant.
SF= värma vid soligt väder.

Vi som nöjer oss med SF badar endast då vädret är fint.
Ni som har VP vill bada även i grådassigt och mulet väder.

Där har du de olika ändamålen.

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #57 skrivet: juli 22, 2006, 22:36:27:27 »
En intressant tråd...de flesta nya solfångarinvesterarna försvarar sin investering (inklusive jag), de som kört poolen ett par år med solfångare börjar tröttna på kallt vatten, och ser sig om efter alternativ!

Det handlar inte bara om att kunna bada vid dassigt väder, det handlar om att snabbt kunna bada efter dassigt väder, för trots allt så tar det några dagar att sprätta upp tempen 6-8 grader med solfångare när det väl blir bra väder, då har VP hållt tempen konstant hög så det är klart att bada när solen tittar fram, det är där jag ser den stora förtjänsten!

Denna sommar är en kanonsommar för solfångare, men det kan bli annorlunda, jag vet, jag försvarade solfångare när detta var inköpt, efter några år kopplade jag in VP, och det blev då som pool-uterum-altaninvestingen betalade sig= man använder prylarna på ett helt annat sätt!
Denna sommar är ju jämföra med -94, ni som kommer ihåg (brons i VM bl.a) förra året var solfångare inte lika populärt....

Och, samtidigt, några tycker det är överkurs med konstant hög temp i poolen, dom har ju inte mera fel än oss andra...

...men dom ändrar sig ;)
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #58 skrivet: juli 23, 2006, 02:12:44:44 »
När vi köpte vår pool extrautrustade jag poolen med extra in/utlopp för att kunna ansluta solfångare när ekonomin så tillät, efter att ha talat med de 4 ytterligare poolägare som finns i byn där jag bor så ändrade jag mig, varför...?

3 av de 4 ytterligare poolägarna hade på olika sätt provat solfångare (riktiga, svartmålade radiatorer eller slang på taket) och alla hade avveckat solfångarna till förmån för andra alternativ. El, värmepump, diesel eller ved.

Jag kan inte med säkerhet säga att det ena eller andra är bättre, men jag kan definitivt hålla med om att denna sommar är perfekt för solfångare, hela sverige har i princip badat i solsken sedan sommarens början. Självklart fungerar solfångarna - när det är vackert väder!

Jag tycker i all fall precis som RLA, man nyttjar poolen så mycket mer om man värmer med värmepump, både på våren, hösten och de där fina dagarna efter en dassig vädervecka - när det är som bäst att ha pool!
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #59 skrivet: juli 23, 2006, 10:48:08:08 »
Jojo, alla talar såklart för sin sjuka mor. Har man nu pungat ut med 20-30000 spänn + elkostnaderna för en VP är det klart man vill framhäva att detta är bra och att man badar varje dag, länge och väl. Tyvärr tror jag inte det skulle bli så hos oss.

Hursomhelst. Jag är nöjd med enbart solfångare än sålänge.
Har varken tid eller behov av att bada vartenda dag. Är ej heller rädd att hoppa i vid 24° för att svalka kroppen.

Min solfångare är väldigt effektiva och värmer upp poolen 3-5 ° på en dag.

Utloggad PCP-Roger

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #60 skrivet: juli 28, 2006, 09:32:20:20 »
Faktum är att en sådan här sommar kan man ha 27 gr i poolen även utan både solfångare och VP- men hur många sådana sommrar har vi på 10 år?

 ;)

Roger

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #61 skrivet: juli 28, 2006, 10:30:16:16 »
PCP-Roger, vår pool hade hållt max 25, kanske 26 ° en bra dag.
Så nu efter denna sommar får vi räkna med 10 års elände på sommaren  ???
Nää...

Å andra sidan, med en grå och kall sommar får värmepumpen jobba hårdare och då blir det såklart dyrare att hålla 30°.



« Senast ändrad: juli 28, 2006, 10:38:48:48 av Gustavsson »

Utloggad gia

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tärnsjö
  • Antal inlägg: 90
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Nu har vi kommit så här långt
    • Visa profil
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #62 skrivet: oktober 26, 2006, 14:36:21:21 »
Hej!
Jag undrar om det är någon som har dessa solfångare? och i så fall är dom bra?
www.poolmans.se  "Tillbehör"  "Pooldammsugare, Poolrobotar, Poolmans Solvärme System"
köpte 6 paneler med automatik tillsammans med poolpaketet.
Poolmans Palmyra 5,60x3,70x1,35 med poolmans solfångare

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #63 skrivet: januari 07, 2007, 09:05:24:24 »
........Ta t.ex en bildäck som får stå "i solväggen", hur länge håller det innan sprickbildning uppstår....

Tror ikke dette er noe problem da vannet som sirkulerer tar opp energimengden sola avgir og derfor holder overflatetemperaturen nede.

Edit: gummi'n som er brukt har som hovedmål å overføre solenergi og er dermed beregnet for sollys  ;)
« Senast ändrad: januari 07, 2007, 09:11:34:34 av Bidda »

Utloggad svedinr

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #64 skrivet: augusti 04, 2009, 15:09:06:06 »
Hej!
Vill bara dela med mig av det jag upplevt under de tio år jag haft pool med solfångare - det fungerar väldigt bra...oftast.
Under en solig dag stiger temperaturen kanske 5 grader så under en solig period är det inga problem, det kan lätt bli 30 grader. Men om man vill bada första dagen när solen tittar fram efter några dagar utan sol så är det kallt, ibland önskar man att man haft en annan värmekälla att komplettera med.

Solfångarna har klarat åren riktigt bra, jag tar ner dom varje höst och ställer dom i garaget så de inte ska frysa sönder, det går jättebra, de är lätta och tar lite plats om man ställer dom mot väggen. Jag klarar det utan problem ensam.

Automatiken fungerar prickfritt, enda trasslet har varit trevägsventilen som gav upp i år - kunde dock reparera den (se annan tråd).

Man kan dock märka en liten försämring i cirkulationen när pumpen ska trycka upp vattnet genom solfångarna, man måste backspola lite oftare för att ha tryck så det räcker.

Hela paketet köptes tillsammans med poolen från Miamipool, minns inte vad det kostade men det spelar väl inte så stor roll nu...panelerna vekar vara av samma material som PEM-slang, väldigt hållbart och slitstarkt.

/RS
Miamipool (byggd 2000), oval 3,5*7m, saltklorinator, solvärme med automatik
Uppsala

Utloggad William

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #65 skrivet: augusti 08, 2009, 08:50:52:52 »
Under den varma veckan i juni fick jag upp värmen med solpanelerna till 28°, men nu är det omöjligt att få upp den över 25°. Vad som hänt vet jag inte, men bryr mig inte heller förrän nästa säsong.
Men underligt är det, för vi har ju haft kanonvarmt över en vecka.
Cirkulationen funkar som den ska inte annat än vad jag kommit underfund med.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad aromata

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #66 skrivet: augusti 08, 2009, 09:01:53:53 »
Dagarna är kortare nu, det spelar kanske in?

Utloggad William

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #67 skrivet: augusti 08, 2009, 09:08:30:30 »
Dagarna är kortare nu, det spelar kanske in?

Jo du har väl rätt men jag brukar starta cirkulationen 7.30 och slår vanligast av den 19.30.
Panelerna ligger så att dom ligger i sol den tiden på dygnet.
Smart poolare, född 1935.
Kan lite om mycket samt mycket om pool efter 25 år.
Kör Mac OSX, Macfrälst!

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #68 skrivet: augusti 08, 2009, 09:44:13:13 »
Jag satte ju upp 14.4 m2 Texsun solpaneler för en dryg vecka sedan, vädret har varit övervägande vacker, men panelerna räcker inte till för att hålla de 32 grader vi är vana vid, jag tror säkert att det hänger ihop med att det är sent på säsongen, mesta solinstrålningen fås väl runt midsommar...

Har haft kring 24 - 26°C ute de senaste två dagarna, och inte kört värmepumpen, och temperaturtrenden ser ut som följer, vi verkar tappa runt 0.7°C/dygn ungefär.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Drogen

SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #69 skrivet: augusti 08, 2009, 11:07:06:06 »
Klart intressant att se. Fyll gärna på med mer data när du har kört ett tag.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #70 skrivet: augusti 08, 2009, 12:56:55:55 »
Rickard,

för att förstå bättre om temp tappet har du även solfolie och/eller annan täckning när ni inte badar?
Hur "kallt" är det på nätterna?




Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #71 skrivet: augusti 08, 2009, 17:00:17:17 »
jag har bara haft min pressening på när vi inte badat, jag kan ju blåsa upp den om jag vill, men jag ids inte det när det är så här bra väder och vi badar minst en gång/dag.
Med presseningen uppblåst tror jag nog att den hade hållit värmen bättre.

Vi har haft skapligt varmt på nätterna, i natt var det +12 som kallast.

Idag har tempen faktiskt stigit med 1 grad trots att vi haft poolen öppen utan täckning alls från kl 10 i morse.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad kuivabo

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 1
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
poolvärmepump heatforce 66
« Svar #72 skrivet: juli 09, 2015, 14:09:04:04 »
Har installerat en poolvärmepump (Heatforce 66) för en vecka sen. Har även 4 solpaneler. Till en början när det var fint väder verkade allt funka som det ska. Nu har det varit dåligt väder och mellan 11-15 grader senaste dagarna så har vatten temperaturen gått från 28 grader till 22 grader. Min fundering är om det bara var solpanelerna som verkade??
Fastän det är mellan 11-15 grader så bör väl poolvärmepumpen ge värme eller åtminstone hålla värmen??
Har ej fått några felmeddelanden på displayen.
Har en Folkpool Classic 6x3 meter.
« Senast ändrad: juli 09, 2015, 14:19:36:36 av kuivabo »

Thomas Östberg

  • Gäst
Thomas Östberg
SV: Till er med bara solfångare som uppvärmning??
« Svar #73 skrivet: september 05, 2019, 15:34:47:47 »
Hej
Du som lagde upp bilden på Heatforce 66 har du möjlighet att fota skylten på el anslutningskåpan.
Jag skulle behöva veta hur mycket R410a det ska fyllas i pumpen.

Med vänlig hälsning,

Thomas Östberg

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan