Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
tur man har lite av allt till att värma poolen med...... riktiga solfångare och pool fångare och värmepump
Jag kan ha fel, och jag kan vara påverkad av var jag bor (Piteå), men faktum är att det är väldigt skönt att kunna ta ett bad även när solen lyst med sin frånvaro i några dagar.Om poolsolfångarna kostar 20-25000 kr och en poolvärmepump runt 25000 kr så är ju inte investeringskostnaden nån större skillnad, visst går det att köpa billigare poolsolfågare, men tittar man på vad de stora poolleverantörerna säljer så ligger prisbilden där.Sedan finns det naturligtvis brister med poolvärmepumpen:1. Den kostar att driva, runt 1500-2000 kWh/år2. Livslängden är förmodligen sämre än solfångarnas (i alla fall om man köper "dyra" poolsolfångare)3. De bullrar litegrann, kan vara irriterande. Jag har hört på ett par olika och Pahlens värmepump gick betydligt tystare än den andra modellen (minns inte vilket fabrikat det var)Så... visst kan man kalla mig anti-solfångare, men jag anser att det finns fog för poolvärmepumpen, i alla fall om man vill ha en hög och jämn temperatur. Fördelarna som jag ser dem:1. Hög och jämn temperatur oavsett väderlek2. Snabbt badvarmt på våren - förlänger badsäsongen med någon vecka3. Med en jämn temp i poolen är det lättare att sköta poolkemikalierna, vi är nu inne på vårt 4:e år och jag behöver bara kolla vårt vatten 3-4 ggr på 5 månader för att det skall fungera, om tempen skulle variera mellan 25-32 grader beroende på väderlek skulle det vara betydligt svårare att hålla koll på värdena.4. Längre poolsäsong, när solen tappat gnistan så ger värmepumpen fortfarande värme i massor, jag räknar kallt med att man kan förlänga säsongen med några veckor även på hösten.Vi kör vår pool från mitten av maj (badklart har vi haft 15, 14, 24 och 22 maj de fyra vårar vi startat poolen, vi brukar stänga av poolen i mitten av september när det börjar bli nattfrost, solfångarna skulle ha varit avstängda för länge sedan, eller i vart fall inte gett nämnvärd energi till poolen - inte ens vid soligt väder.OK, vi blir alla saliga på vårt, men det enda jag skrev var ju att de även skulle titta på alternativet med poolvärmepump :-[