VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fråga till er som byggt i leca / betong  (läst 11880 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Anders TBG

Fråga till er som byggt i leca / betong
« skrivet: december 12, 2008, 17:16:20:20 »

Jag har satt många pooler under åren och vill väll säga att man skapat sig en hygglig erfarenhet av detta med poolbygge. Då jag främst jobbar med liner, pp samt glasfiber så är dessa pooltyper min starkaste sida.

Men nu är det dax för att unna mig själv en pool hemma på tomten och då funderar jag på att göra en egen friforms pool med leca eller betong som jag sedan klär med mosaik.
Frågan är nu till alla er med erfarenhet av leca / betong byggen.

Vad ska man tänka på?

Hur har ni tätat er pool?
Leca = tätskickts? eller? så fall vilket? m.m
Betong = tätskickt eller vattenfast betong?
Vatten spärrar i skarvar och hörn?
m.m m.m

Låt tips idéer samt råden flöda!

 

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Fråga till er som byggt i leca / betong
« Svar #1 skrivet: december 14, 2008, 23:14:51:51 »
Det är lite lugnt här på forumet just nu  ;) så du kanske kan använda sökfunktionen o kolla, hur de som byggt på det sättet, har gjort.

Det kan ta lite tid att få svar. :)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Fråga till er som byggt i leca / betong
« Svar #2 skrivet: december 15, 2008, 08:16:56:56 »
Hej !
Jag har bara erfarenhet av LECA-pooler.
Det första man ska tänka på är MASSOR med armering.
Leca är inget starkt material.
Det andra är att det kommer att bli sprickor = Läckage.

Jag har liner i min pool och detsamma har mina 2 kompisar också.
Så satsa på en platssvetsad liner om du gör en friformspool.

Lycka till !!
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Anders TBG

SV: Fråga till er som byggt i leca / betong
« Svar #3 skrivet: december 16, 2008, 16:19:43:43 »

Mina egna funderingar är lite så här:

Knopar och filar på en egen konstruktion.
Gjuter sula i botten, murar upp i gråsuggor i väggarna. Förstärker detta med tvärsugger men jämna mellanrum. Mycket armering i golv, hörn och väggarna. Sedan näta och putsa med en hård puts på väggarna.
Lägga dubbla ev trippla rämsor i alla hörn och skarvar samma som i ett badrum. Vidhäftningsprimer sedan lägger jag ex antal lager med fuktspärr (gummi). Efter detta monterar jag mosaiken och foogar.
Fyller med vatten.
Vatten trycker blir mot mosaiken så fukt spärren får ingen direkt tryck men tar det som kommer in emellan.
Detta borde funka. Funkar på toaletter men visst de har inte konstant vatten och vatten tryck emot fuktspärren. Men det är det igentligen inte nu heller då där ligger mosaik och foog som tar vatten trycket.

Pratat med gubbar som jobbar med detta och de säger att det borde funka.

Vad tror ni?
 

Utloggad mofajenko

SV: Fråga till er som byggt i leca / betong
« Svar #4 skrivet: december 16, 2008, 18:10:12:12 »
Hej Anders,

Intressant! Jag hade samma frågor som du för ca. 2 år sedan.
Jag är absolut ingen expert på området men lämnar över informationen till dig som jag fick den... ;) Verkar vara få som är sugna att diskutera pool nu ;D

Min granne är plattsättare sedan 20+ år.
Jag hade samma ideér med fuktspärr och fick då till svars att man skall använda speciell puts och alt. tillsammans med rollad fuktspärr för pool. Utöver badrum så renoverar de samt sätter kakel i kommunala badhus. (Verkar vara så att vanlig fix och fog inte mår bra av att stå i konstant vatten och klor!?)
Tänk på att det måste vara flexibelt i minusgrader!

Han kollade upp priserna och då menar jag rabbaterade och det var inte billigt!

Det du nämner med olika tryck på plattorna och fuktspärren köper jag inte. Kakel/mosaic är slitskikt inte tätskikt. Det tryck och eventuell rörelse kommer oavkortat påverka fuktspärren. Du kanske har hört kommentarer från plattsättare att det är i stort sett lika mycket vatten ovan plattorna som under när man duschar. (Vet ej om detta är faktum men låter ju troligt eftersom fogen inte är vatten tät!).

Att man kan ha kakel och Mosaic i poolen råder det inget tvivel om. Det finns de på detta forum som har lyckats kanon! (hoppas de delar med sig av deras erfarenhet?)

Jag tvivlar också på leca med "plattor".

Kolla http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3352.0

Bygget görs av Mats alias Henry Porter. Detta är vad jag tror du bör sikta på för ett lyckat resultat. Jag vet inte vilket ytskikt han kommer att välja men...men bra blir det! Jarlen som är med i denna tråd verkar veta massor om just hur konstruktionen skall se ut.

Hoppas detta hjälper dig på vägen?


/Fredde

P.S Betong är bra! kände att det var flyktvägen jag skulle ta i morse när det var 4,7 på Richt. skalan (Skyddsrum...!) ;D

 

Utloggad aromata

SV: Fråga till er som byggt i leca / betong
« Svar #5 skrivet: december 17, 2008, 11:30:58:58 »
Är det inte frostsprängningar i fogen som är problemet? Och frostsprängningar bakom plattorna?
För att undvika detta måste både fog och kakel vara helt vattentäta. Spricker inte kakel om det blir utsatt för istryck? Spricka => vattenläkage => frostsprängningar.

Utloggad Poolhajen

SV: Fråga till er som byggt i leca / betong
« Svar #6 skrivet: december 17, 2008, 15:59:15:15 »
Det du nämner med olika tryck på plattorna och fuktspärren köper jag inte. Kakel/mosaic är slitskikt inte tätskikt.

Det är därför man skall använda glasmosaik och vattentät fog. Då kommer inte vattnet igenom i samma omfattning. Helt tätt skall man nog inte räkna med att det är för länge så tätskikt krävs givetvis ändå och det finns speceilla sådana för pooler. Säkert extra dyra bara därför.

/HW

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Fråga till er som byggt i leca / betong
« Svar #7 skrivet: december 17, 2008, 22:29:05:05 »
Det finns speciella system för pooler med primer, membran, fix och fog.
Eftersom ytskiktet i en utomhuspool är utsatt för stor påfrestning skall man använda mosaik som är placerad "face down"  Dvs.monterad på ett blad där mosaiken ligger med slitsidan mot bladet. Detta för att få så stor vidhäftning mot underlaget  som möjligt.
När jag var och undersökte saken mer ingående så fick jag höra att man också kan använda mosaik på nät där de är monterade som vanligt(med nätet på undersidan). Men det går inte med alla nät. Detta bör man nog försäkra sig om både en och två gånger så det blir rätt. Det kostar ju en slant att montera mosaik i en pool 8)

40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Jarlen

SV: Fråga till er som byggt i leca / betong
« Svar #8 skrivet: december 18, 2008, 16:01:30:30 »
Jag avråder dig från att mosaikklä en lecapool. Den kommer garanterat läcka efter en tid. Använd liner istället ( PS finns  med mosaikmönster). Om du prompt vill ha en pool med mosaik, så gjut den. Men då är det frågan om helt andra kostnader.

//Mvh Jarlen

Utloggad Pea

SV: Fråga till er som byggt i leca / betong
« Svar #9 skrivet: december 18, 2008, 19:22:58:58 »
skulle aldrig tagit risken, vad gör du om det börjar läcka ???
nepp ska du ha mosaik eller kakel så blir det till att gjuta rubbet.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan