Hej Anders,
Intressant! Jag hade samma frågor som du för ca. 2 år sedan.
Jag är absolut ingen expert på området men lämnar över informationen till dig som jag fick den...

Verkar vara få som är sugna att diskutera pool nu

Min granne är plattsättare sedan 20+ år.
Jag hade samma ideér med fuktspärr och fick då till svars att man skall använda speciell puts och alt. tillsammans med rollad fuktspärr för pool. Utöver badrum så renoverar de samt sätter kakel i kommunala badhus. (Verkar vara så att vanlig fix och fog inte mår bra av att stå i konstant vatten och klor!?)
Tänk på att det måste vara flexibelt i minusgrader!
Han kollade upp priserna och då menar jag rabbaterade och det var inte billigt!
Det du nämner med olika tryck på plattorna och fuktspärren köper jag inte. Kakel/mosaic är slitskikt inte tätskikt. Det tryck och eventuell rörelse kommer oavkortat påverka fuktspärren. Du kanske har hört kommentarer från plattsättare att det är i stort sett lika mycket vatten ovan plattorna som under när man duschar. (Vet ej om detta är faktum men låter ju troligt eftersom fogen inte är vatten tät!).
Att man kan ha kakel och Mosaic i poolen råder det inget tvivel om. Det finns de på detta forum som har lyckats kanon! (hoppas de delar med sig av deras erfarenhet?)
Jag tvivlar också på leca med "plattor".
Kolla
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3352.0 Bygget görs av Mats alias Henry Porter. Detta är vad jag tror du bör sikta på för ett lyckat resultat. Jag vet inte vilket ytskikt han kommer att välja men...men bra blir det! Jarlen som är med i denna tråd verkar veta massor om just hur konstruktionen skall se ut.
Hoppas detta hjälper dig på vägen?
/Fredde
P.S Betong är bra! kände att det var flyktvägen jag skulle ta i morse när det var 4,7 på Richt. skalan (Skyddsrum...!)