Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tjena Carlos!Jag har samma funderingar som du. En vidare fundering som jag har är hur vet jag om min vp ger någon värme överhuvudtaget. Det händer inte mycket kan jag säga. Hur mycket av vattenflödet skall gå igenom pumpen? Mvh Martin
I teorin så får du högre COP om du kör VP vid t.ex 25 grader i.s.f 20 grader, det går säker att mäta skillnaden men frågan är om du märker nå't i plånboken, vi kanske pratar några kronor per månad.Men visst, ska man ha ut max ur VP ska det vara så varmt som möjligt i luften och så kallt som möjligt i poolen, i detta läge för man väldigt bra COP, alltså: man får bättre COP vid 10 grader i poolen och 25 ute än om poolen är 20 och det är 25 ute!
Ytterligare en viktig faktor är hur mycket värmeförluster man har från poolen.Om man kör värmepumpen på natten så gör cirkulationen i poolen att värmeförlusterna ökar. Tester i min pool pekar på att temperaturen i poolen sjunker 0,5 grader mer över natt när jag kör pumpen än när den står still. Bättre ur denna aspekt att bara köra pumparna på dagen alltså!
Citat från: m"rtin skrivet augusti 10, 2008, 19:41:38:38 Tjena Carlos!Jag har samma funderingar som du. En vidare fundering som jag har är hur vet jag om min vp ger någon värme överhuvudtaget. Det händer inte mycket kan jag säga. Hur mycket av vattenflödet skall gå igenom pumpen? Mvh Martinhej martindu får försöka mäta ingående temp samt utgående temp i VPPå min pump så ser jag detta digitalt i displayenOm du har fullt flöde får du räkna med ett lägre värde 1-2 graderHar du bypass kan det bli något högre sen beror det naturligtvis ppå vilken kapacitet pumpen harmvh carlos