Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
JAg brukar läsa av rätt snabbt, tycker det "rinner ut" rätt mycket färg om man väntar för länge.Kloret har rätt säkert förbrukats av det nya vattnet, finns mycket humus och sånt som det skall käka upp.Brukar ofta gå från grönt till brunt vatten (Det som lever dör och blir brunt, sen tar filtret så småningom hand om det bruna) när du tillsatt tillräckligt mycket klor.
Det är vanligt att man måste chocka både 2 och 3 gånger, speciellt om man fyller med brunnsvatten som normalt är mycket skitigare än kommunvatten som gått igenom reningsverk och flockning redan.Du bör komma upp i minst 5 ppm klor på stickan, gärna 10 ppm för att vara säker på att kloret tar död på alla bakterier, alger och virus.Det gröna är normalt alger.När de dör blir vattnet brunt, då vet du att du klorerat tillräckligt.
Hej,Du har köpt chokklor på biltema. Det är samma klor som används i spabad. Chokklor på Danska betyder snabbklor=spaklor. Alltså chockklor är inte chokklor. Men just nu är detta inte ditt problem.Tro inte du har alger i din brunn. De behöver ljus för att föröka sig. 8h kanske är lite kort tid för att ge alger? Klor med kopparjoner kan ibland ge en grön färg på vattnet beroende på pH. Humus ger en brun ton. Har man järn i vattnet blir vattnet brunt med klor. Detta tills järnet är borta.Angående stickor är tiden avgörande för rätt avläsning. Olika stickor har olika tidsangivelser i vattnet. Man tittar från vänster till höger. Anledningen är att de till vänster visar fel om man väntar för länge. 10 sekunder är mycket lång tid för avläsning av stickor. Vilket betyder att dina avläsningar visar fel. Första färgen mest, andra färgen sen…osv.Ett sandfilter klarar av att filtrera ditt vatten. Med en enkel filterpatron kommer du att få jobba mycket med ditt vatten.
Jag tror faktiskt att grönsticket man ser är kombinationen av gult (humus) och det blåa i poolen. Har ju samma fenomen här med kommunalt vatten och jag har aldrig riktigt fattat varför humus blir grönt i poolen. När jag orkar ska jag verifiera detta genom att tappa upp ett badkar och lägga i en bit liner. Vidare tror jag att du behöver fundera på vad du filtrerar med. Fastnar verkligen partiklarna i filtret? Den typ av pool du har brukar åtföljas av insatsfilter som fungerar rätt dåligt. Kanske kan du skaffa ett mindre sandfilter och en pump billigt på blocket?