Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvärda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan Hässleholm
 

Författare Ämne: Dåligt jobb gjorts med min pool.  (läst 843 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chribo

Dåligt jobb gjorts med min pool.
« skrivet: juli 31, 2019, 15:48:40:40 »
Hej mina poolvänner.

Jag har inskaffat en 3x6,5 m pool med stomme i magnelisbehandlat stål och liner plus trappa, jet swim, pooltak bland annat.
Jag beställde poolen + tillbehör från ett företag som har samarbete med att annat företag som gör markjobb, montering osv.
Den blev klar förutom montering av pooltak som de också ska göra så fort altanen runt poolen är klar.

Tyvärr är jag inte nöjd med deras arbete av många skäl men de punkterna som jag tar upp är de viktigaste:

1. De lade till pris på ca 50 000 kr utöver vår avtalad offert trots projektledaren lovade att det inte skulle tillkomma merkostnader (ÄTA) men ändå fick jag fakturor för hyra av minidumper och extra makadam. Hur ska jag bestrida fakturorna?
2. Poolens väggar är inte raka. värst är kortsidan som är krökt, se bilden. Samt är brädavlopp och jetswim-lådan ganska kraftigt lutade. Se bilden. Projektledaren sa att det inte gick att ändra men att de inte blir nåt problem och de kan döljas med sarg runt och altan sa han. Men det känns inte bra, jag mår inte bra eftersom jag betalade mycket pengar för poolen och tagit lån och så gjorde de dåligt jobb. Det är ju mitt hem, min pool och mina pengar.  :(

Det slutar inte där..

3. De lade bottenmattan bara på poolbotten och inte på trappan trots jag fick bottenmattan som till hela poolen inkl trappan. De kapade mattan bara till botten. Det känns inte skönt att gå på plåtarna, de vibrerar och det känns lite som om de viker sig och jag känner skarvarna mellan plåtmodulerna också och sen så upptäckte jag att det finns småstenar under trapporna också. De har inte dammsugit noga innan linern anlades. De sa att det har varit problem med mattan på trappan då de vikt sig efter en tids användning, därför valde de att inte anlägga matten på trappan. De har inte ens diskuterat med mig om det.
4. När jag hoppat i och känt  poolbotten upptäckte jag flera saker: Det finns gropar samt 1-2 cm bredd med ca 0,5 cm djup skarv hela vägen från kortvägg till kortvägg. De hade tydligt glömt tejpa skarven mellan två bottenmattorna så de gleds isär från varandra när linern anlades och poolen fyllts med vatten. En miss sa projektledaren. Förutom det så upptäckte jag att det finns några småstenar (makadam) och nåt som jag tror är ett litet kvist som föll ned från ett ek träd i närheten. Jag är absolut inte nöjd så jag bad honom montera ned liner i höst och att de gör om och gör rätt. Han sa att man måste byta liner om man ska montera ned. Stämmer det? Iallafall så sa han att han skulle kolla med hans chef och återkomma men det har han inte gjort i ca 2 veckor tros jag påmint honom. Jag har ca 100 00 kr kvar att betala till dem men jag tänker inte betala än.

Jag behöver era råd/tips hur jag ska gå vidare. Jag vill inte att de ska skicka fakturor med påminnelseavgift med ränta på 10 % och sen inkasso och kronofogden på mig. Jag känner på mig att det kommer att bli en tvist och det har jag egentligen varken lust med och ork.

Jag ska försöka få dem att fixa bottenmattan, liner osv innan jag betalar resten men om de vägrar så vet jag inte hur jag gör i nästa steg. Jag har funderat på att kolla med villaägarnas jurist. https://www.villaagarna.se/formaner/tjanster/juridisk-hjalp/

Tar tacksamt emot tips hur jag ska gå vidare med det.

/C






Marknadsledande inom Pooler.

Utloggad MathiasS

SV: Dåligt jobb gjorts med min pool.
« Svar #1 skrivet: juli 31, 2019, 15:57:19:19 »
Vad säger offerten om markarbeten, man brukar friskriva sig från vissa saker som är svåra att uppskatta? Exakt ordalydelse?

Lite mak och en dumper blir inte 50k extra - vad handlar resten om?

Det du ska göra innan fakturorna förfaller är att skicka tillbaka fakturorna med ett stort "BESTRIDES - ej enligt avtal" skrivet på fakturan. Samtidigt bör du ju ha en dialog med leverantören för att hitta en smidigare lösning än via domstol och kronofogde.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad chribo

SV: Dåligt jobb gjorts med min pool.
« Svar #2 skrivet: juli 31, 2019, 16:41:50:50 »
Se bifogade skärmdumpade bilderna.

Gällande hyra av minidumper som står i offerten/avtalet så jag frågade projektledaren om det finns risk att jag måste betala för hyran av minidumpern. Nej sa han. Jag frågade två gånger och jag her bevis på mejl. När jag fick första fakturan för hyran av minidumper på 5709 kr för nån månad sedan så jag mejlade dem direkt och bestred fakturan och jag skrev också i mejlet att jag inte heller tänker betala för ev. extra kostnader för extra makadam (jag visste inte då men jag kände på mig att jag också kommer att få fakturor för extra mak osv). Senare utan att jag fått nåt svar från dem såg jag att minidumper som fanns på min tomt blev upphämtad av hyrfirman så jag ringde och mejlade och frågade vad som hänt. De sa att de ville inte fortsätta eftersom jag bestred fakturan. Poolprojektet stod stilla. Det var också mycket förseningar och jag ville bara att de ska fortsätta så vi diskuterade och till sist kom jag med ett förslag att jag slipper betala för extra elkablar och arbete eftersom det är ganska långt mellan poolen och maskinrummet men jag visste då inte att de behöver hyra minidumper flera gånger vilket det till sist landade på ca 35 000 kr totalt. När vi hade tvist om första fakturan frågade jag projektledaren varför han sa i sms och mejlen att det inte skulle tillkomma merkostnader. Han sa att det var ett misstag. Jag förstår inte hur det kan bli ett misstag.
 
Innan jag fick fler fakturor för hyran av dumpern förra veckan frågade jag via mejlet om jag måste betala mer för hyran av dumpern men de svarade aldrig utan istället fick jag dessa fakturor som jag bifogade här.
På offerten kan ni se vad det står om hyra av minidumper. Poolen är inte svåråtkomligt och samt används minidumpern nästan enbart för fyllning av makadam runt poolen. Det borde väl ha tagits med i offerten. Det var fult gjort av dem som lockade mig i fällan med en bra offert och sedan får jag extra fakturor utöver avtalet.

Gällande extra makadam så står det inte i offerten/avtalet att ev. extra makadam kan tillkomma. Kan de ändå kräva för extra makadam? De har inte ens diskuterat eller förvarnat mig om det.

Utloggad Stadler

SV: Dåligt jobb gjorts med min pool.
« Svar #3 skrivet: juli 31, 2019, 19:15:26:26 »
Så väldigt tråkigt. Jag tycker absolut att du ska ta kontakt med en jurist och även att du ska ta dit någon annan poolbyggare och be denne om ett skriftligt utlåtande om kvaliten på arbetet, det låter inte precis som om det är fackmannamässigt utfört. Men låt en jurist råda dig i vilken ordning du ska göra de olika sakerna, även skönt att ha någon "på sin sida". Lycka till!

Utloggad niblom

SV: Dåligt jobb gjorts med min pool.
« Svar #4 skrivet: juli 31, 2019, 19:57:21:21 »
Hyran av minidumpern är ganska hög, vad var det för typ av minidumper?

Har du en svåråtkomlig tomt så att de inte kunde lägga fyllnadsmaterial i närheten och köra ut det som de grävt enkelt? Dvs behövde de faktiskt dumpern? Det står i offerten att det kan tillkomma.

Vissa saker går ju att rätta till, det går att tömma poolen och lägga matta på det som saknas och fylla igen hålen och tejpa matta går ju också att lösa.

Är det en betongvägg eller stålpool?

Är det en betongpool så kan man ta bort linern och putsa insidan så det blir rak. Den är ju inte bara lite sned utan mycket sned. Frågan är också, hur blev den sned? Är den för klent byggd så den har tryckts in eller blev den sned vid t.ex. gjutning (om det är frigolitblock som man gjuter i kan de flytta lite på sig om man inte är försiktig när man häller i betongen eller inte satt bra med stöttor)?

Mitt förslag är följande:
1: Fundera på vad som de gjort (som går att behålla) är värt?
2: Fundera på vad det kostar att fixa till det som beöver fixas till?
3: Betala vad som är rimligt för det arbete som går att använda men se till att det finns tillräckligt mycket kvar för att kunna anlita någon annan att fixa problemet.
4: Mellanskillnaden skall du bestrida

Om det går till en tvist så är det för formalians skull viktigt att du betalat för den delen som går att använda, även om det moraliskt känns bättre att bestrida allt och vägra betala någonting.

OM du betalar en viss del och håller inne med en annan del, så får de inte skicka dig till inkasso eller kronofogden, om du inte betalar någonting så har de rätt att skicka dig till kronofogden. Om de skickar dig till kronofogden trotts att du betalat en viss del så kommer du inte få en betalningsanmärkning förens det kommit ett utslag och om du hävdar att fodran är tvistig kommer det krävas en dom av tingsrätten innan samt att du faktiskt skall vägra att följa domen. Skattemyndigheten och statliga myndigheter skall man däremot passa sig för då kronofogden förutsätter att de har rätt och att du har fel. Men det skall rätt mycket till innan man får en betalningsanmärkning från ett privat företag (så länge man kommunicerar med kronofogdemyndigheten).

/N

Utloggad MathiasS

SV: Dåligt jobb gjorts med min pool.
« Svar #5 skrivet: juli 31, 2019, 21:10:14:14 »
Ok, min tolkning är att man agerar inom ramen för offerten.

Man säger att 30kbm ingår och du behövde mer. Ni borde komma överens om denna ändring samt priset på den men det är ju tydligt att 30kbm ingår. Priset på fyllnadsmaterial förvånar lite, är det två lass man tippat? Brukar gå att få hem för 3-5kkr per lass. 11 kubik går inte på en bil.

Angående minidumpern verkar priset högt men offerten är ju tydlig på att ev sådan kostnad tillkommer. Man hyr ju dessa för 1500kr per dag. Om jag minns rätt körde jag 30 ton bergkross runt huset med en sådan på en helg, förstår inte riktigt hur man använt dumpern i 12 dagar.  Huruvida projektledarens utfästelse skall ses som ett avtal är jag tveksam till, dom kan ju alltid hävda att man insett behovet efter att ni pratat.

Rent juridiskt, enligt Konsumenttjänstlagen, KTL, har leverantören ett långtgående ansvar för att ta tillvara på dina intressen. Du kan inte förväntas vara expert. Angående materialet tror jag det dom gör är ok, men för minidumpern kan man fråga sig hur dom skulle gjort detta utan dumpen? Dvs, oavsett förhållanden så tillkommer detta och leverantören kan således förväntas VETA att dom kommer använda en dumper. Samtidigt har man upplyst dig om att sådana kostnader kan tillkomma, så antagligen är man ok där också.....

Jag skulle nog fokusera på att ifråga sätta hur den kan behöva användas under 12 dagar, det låter helt orimligt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad dajjes

SV: Dåligt jobb gjorts med min pool.
« Svar #6 skrivet: augusti 01, 2019, 10:18:59:59 »
Vad heter poolfirman?

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 201
  • Total likes: 34
  • Kön: Man
  • Pool is the grej!
    • Visa profil
SV: Dåligt jobb gjorts med min pool.
« Svar #7 skrivet: augusti 01, 2019, 13:11:28:28 »
Låter inte roligt. Men det viktigaste går säkert att fixa till så att det blir en toppenpool till slut.

Är det jetstream:en man ser på bilden? Sitter den i så fall brevid breddavloppet? Den borde väl sitta på motsatta sidan? Riskerar du inte att tömma breddavloppet på vatten och suga in luft när du kör den? Jag kanske har helt fel och detta inte är något problem.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

andreas46

  • Gäst
andreas46
SV: Dåligt jobb gjorts med min pool.
« Svar #8 skrivet: augusti 05, 2019, 20:02:54:54 »
Vad är det för pool-leverantör?

Utloggad 62ragtop

SV: Dåligt jobb gjorts med min pool.
« Svar #9 skrivet: augusti 06, 2019, 14:49:28:28 »
Ok, min tolkning är att man agerar inom ramen för offerten.

Man säger att 30kbm ingår och du behövde mer. Ni borde komma överens om denna ändring samt priset på den men det är ju tydligt att 30kbm ingår. Priset på fyllnadsmaterial förvånar lite, är det två lass man tippat? Brukar gå att få hem för 3-5kkr per lass. 11 kubik går inte på en bil.

Angående minidumpern verkar priset högt men offerten är ju tydlig på att ev sådan kostnad tillkommer. Man hyr ju dessa för 1500kr per dag. Om jag minns rätt körde jag 30 ton bergkross runt huset med en sådan på en helg, förstår inte riktigt hur man använt dumpern i 12 dagar.  Huruvida projektledarens utfästelse skall ses som ett avtal är jag tveksam till, dom kan ju alltid hävda att man insett behovet efter att ni pratat.

Rent juridiskt, enligt Konsumenttjänstlagen, KTL, har leverantören ett långtgående ansvar för att ta tillvara på dina intressen. Du kan inte förväntas vara expert. Angående materialet tror jag det dom gör är ok, men för minidumpern kan man fråga sig hur dom skulle gjort detta utan dumpen? Dvs, oavsett förhållanden så tillkommer detta och leverantören kan således förväntas VETA att dom kommer använda en dumper. Samtidigt har man upplyst dig om att sådana kostnader kan tillkomma, så antagligen är man ok där också.....

Jag skulle nog fokusera på att ifråga sätta hur den kan behöva användas under 12 dagar, det låter helt orimligt.

Min tolkning tenderar att gå att samma håll, dessvärre. Offerten visar tämligen tydligt att kostnaden för tillkommande entreprenadmaskiner (hyreskostnad) tillfaller köparen. DOCK så finner jag det ytterst märkligt att ett företag som sysslar med markarbeten inte kan tala om detta i förväg, då jag förutsätter att de har varit ute på plats och tittat på marken och "omgivningarna". Ett seriöst "gräv-och anläggningsföretag" torde veta om deras egen maskinpark kommer att fungera eller om de måste hyra in någon maskin från Ramirent/Cramo/Etc exempelvis. I varje fall i det som synes ovan mark (under mark kan vara en annan femma...). För det är lite lustigt att de endast specar att "laser och vibratorplatta" ingår... Det är ungefär som om en snickare skulle speca att det ingår "hammare och fogsvans"...

Likaså tycker jag att en seriös firma, i de fall en maskin behöver hyras in, säkerställer att hyresperioden blir kort och effektiv. Ramirent skiter givetvis i detta, och varje dygn som en maskin står still kostar pengar (tjänar Ramirent/Cramo/Etc på!). Sammanfaller detta med "semestertider", då springer ju kostnaderna lätt iväg... Mao, dålig planering.

Sen har du en positiv klo i det att projektledaren har muntligen sagt att du inte skall behöva bekosta hyresmaskinerna, du har det dessutom på mail (skriftligt). Så, i sak så har "grävbolaget" en offert som säger en sak, men du har muntlig och skriftlig kommunikation med deras projektledare som säger motsatsen.

Gällande övriga punkter. 2, är nog mer av en "synvilla", regelverket ser tämligen rakt ut, verkar snarare vara snap-in-listen och linern som skevar lite. Det går nog att leva med, då jag förutsätter att du kommer att sätta en sarg (då kommer du inte se snap-in-listen och därmed går "synvillan" tillbaka...), men det är lite svårt att bedömma. Övriga punkter skulle jag ifrågasätta, utifrån kvalitet på arbete.

Mitt bästa tips är nog dock att försöka hitta en förlikning, mellan dig och "grävbolaget" gällande samtliga punkter men jag skulle även blanda in pool-leverantören i detta (givet/om det är de som pekat på "grävbolaget" i fråga). Fråga pool-leverantören gällande positionering av brädd-avlopp och jet-stream exempelvis. Det ligger ju även i pool-leverantörens intresse att en eventuell "underentreprenör" gör ett gott jobb...

Hoppas att det ordnar sig!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! 50 år av innovation och norrländsk kvalitet!
 


Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Bästa pris på SPA med kvalitet.
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! Prisvärda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan Hässleholm

Use CS Theme