Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hmm är det något mer som måste lösas tro?
Kör på du så säger vi till när det blivit fel......
Ok, ett tips borde jag kunna bjuda på, blev påmind om hur bra det är när jag vinterstängde i helgen. Men du är inte riktigt vid rörinstallationen ännu så det passar kanske bättre till våren.....men ändå:Se till att du kan koppla ihop in och utlopp i maskinrummet. Gör du det kan du sänka nivån i poolen till en bit under breddavloppet med hjälp av poolpumpen, dvs jobbet är gjort på ett par minuter. Man behöver ha en extra ventil någonstans mellan värmepump och detta avstick så att det suger i inloppen och inte i resten av systemet "bakåt". För egen del hade jag redan kopplat på detta sätt, men med avsikten att ha ett gemensamt avlopp för att kunna tömma rörsystemet på vatten i maskinrummet. Härom året insåg jag att om jag monterade en extra ventil på detta avloppsrör så kunde jag tömma poolen via inloppen snabbt och enkelt.
Jag hr inget schema, men tänk dig att du har ventiler på slangarna in i teknikrummet. Direkt efter respektive ventil sitter det t-kors. Efter tkorset på inkommande vatten (in i teknikrummet alltså) så har jag en spaltventil, därefter går dessa två rör ihop till ett avloppsrör som också har en ventil. Mer än så behövs inte.Kan du backspola i ditt avlopp kan du söker tömma på detta sätt också?Jag backspolar ut på gräsmattan eller gatan så för mig handlar det bara om att kunna suga på rätt ställe. Brukar backspola det mesta av vattnet som ska ut så att filtret blir ordentligt rent efter säsongen.