Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
....så länge det inte skapar frätskador på breddavlopp, vattenpump eller andra delar så är det säkert ok det med. Rek verkar annars vara att lösa upp granulatet.
Vad ni krånglar. Har köpt granulat på folkpool, poolkungen och poolstore, alla funkar likadant. Jag tar en tiolitershink vatten ur poolen, häller i granulatet.Vevar runt med en träpinne någon minut. Häller ur allt utom kvarvarande granulat i breddavloppet.Fyller hinken med mer poolvatten och rör upp det. Upp repa tills klart, brukar bli 2-3 gånger om man inte vevar runt väldigt intensivt.
Jag har gjort så i över 20 år och ser inga skador. Har fortfarande samma gamla Pahlén bronspump. Skimmern är i rostfritt men annars är väl resten i plast.Jag kör generellt en låg klordos som jag pytsar ut kanske 2 ggr/v. Vid enstaka tillfällen, när jag har slarvat, har jag doserat högre.Det är ju ganska stora volymer vatten som passerar skimmern varje minut så frågan är vilken skillnad det gör i praktiken om man löser granulatet i 10 liter vatten först? Jag vet inte.