Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Några tiondelar = 0,3 avrundat till 0,5 och du bor dubbelt så långt från Norsborg som dom tänkte = 8,5 - 2 * 0,5 = 7,5 Tada
Gjorde i samband med poolstart förra veckan en PH-mätning med tabletter. Justerade baserat på den mätningen ner med ca 3dl ph-sänk och skickade på 4-5dl chockklor. Senare samma dag konstaterade jag att läckage i fyra limmde slangar så cirkulation stängdes av i 1,5 dygn när slangarna limmades. Vid återstart så pyttsade jag på ytterligare 1,5dl chockklor och klippte hörnen på en veckopuck och la den i skimmern. Vattnet är ordentligt strävt. Med tabletter mäter jag PH till 7,6-7,8 och klor till strax under tre. Mäter jag med en sticka så mäter jag ph till 6,8 och klor till 2-3. Vet inte riktigt vilket håll jag skall gå här.... just no avvaktar jag.
Strävt eller som jag kallar det klistrigt vatten har jag fått de gånger jag fått algtillväxt i mitt spabad. En tanke bara... De gröna algerna kanske inte syns lika bra om man har en blå liner som på en vit spabadsvägg...? Men det kan ju ha varit kombinerat med ett högt pH om algerna påverkar det. Har dock inte känt klistrighet tidigare vid högt pH utan algväxt. Jag tänkte att det kanske kunnat växa till när cirkulationen stod still. Känn på väggen längs vattenlinjen om den känns kladdig.
Nä, några alger är det inte. Jag har kristallklart vatten. Nu tycker väl jag att om det är nåt väggarna blir av alger så är det väl hala? Jag provade mig fram till hur lite klor lag kunde ha utan att få problem förra året och då blev väggarna halare. Vattnet har fö blivit bättre efter ett par dagar. Kör cirkulationen 16h/dygn och har just nu 30grader i vattnet. Lite konservativ med klortet men skall dosera ner lite försiktigt nästa vecka.
Jag tror att grundregeln vid vattenproblem är att: 1. Kör cirkulationen 24x72. Mät med prylar som funkar och få klor och PH till rätt nivåer. 3. Vänta en vecka och se hur vattnet kännsJag gissar att detta skulle lösa problemen för merparten av alla med problem?