Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
....ja jag ska försöka hitta lite tid att läsa på lite, ämnet är intressant just för att man inte märker så jädra stor skillnad med lampa på eller av.
Pahlén Auto-UV titan eliminerar skadliga bakterier i pooler eller spabad. Med UV-rening kan du sänka poolens klorinnehåll till en betydligt lägre nivå, ca 0,5ppm mot normala 0,8-1,0ppm. Säker och effektiv desinfektion av ditt poolvatten. Pahlén Auto-UV titan är konstruerad för desinfektion av vatten i pooler eller spabad. Med Auto-UV titan kan du minska vattnets klorhalt med upp till 70% samt reducerar halten bundet klor, vilket medför en behagligare miljö för de badande som slipper röda ögon, klorlukt och risken för allergibesvär. Optimal neutralisering av bakterier, virus och alger. UV-lampan producerar kortvågig ultraviolett UVC-strålning med 254 nm våglängd. Denna våglängd är optimal för att neutralisera bakterier, virus och alger. Det gör även ditt poolvatten kristallklart och behagligt att bada i. När Auto-UV är i drift visar en indikator överst på enheten ett blått sken.
Plums:Det stämmer, UV avdödar ingenting, det förändrar exempelvis bakteriens DNA så den inte kan reproducera sig.UV dos anges i mJ/cm2 men det går att översätta på ett ungefär till watt/m3 och det ger ca 500W/m3 flöde, vilket säkert många fler förstår eftersom de köper sin UV-lampa efter hur många W som är angivna på förpackningen.MathiasS:Det behöver inte vara mer badbelastning i en offentlig anläggning, det finns exempelvis rehabbassänger i storlek med privatpooler. Rehabbassänger har i vissa fall väldigt låg badbelastning. Plums: Min foliehatt har jag fått av Processing där jag gått utbildningar. Processing är en av Nordens ledande experter avseende bassängprojektering och de använder ofta UV i anläggningarna de bygger. Titta gärna på deras hemsida och de referensanläggningar de har där.Plums:"UV lampan jobbar mellan bad, klor under bad..typ." Den meningen borde du redigera bort, den är extremt konstig, felaktig och sänker din trovärdighet.
MathiasS:Det behöver inte vara mer badbelastning i en offentlig anläggning, det finns exempelvis rehabbassänger i storlek med privatpooler. Rehabbassänger har i vissa fall väldigt låg badbelastning.
Vill gärna ha en "autodos" också, då kanske UV-lampan kommer mer till sin rätt (när man har mera exakt koll på klor och ph)