Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: Pump problem  (lĂ€st 5177 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad Plums

Pump problem
« skrivet: juni 01, 2016, 12:39:07:07 »
NÀr jag startar min pump sÄ dra den inte igÄng för fullt. Det lÄter om den men den verkar inte snurra för fullt. Om jag stÀnger av vattnet mot poolen och skapar mottryck, sÄ drot den igÄng för fullt. FortsÀtter funka bra nÀr jag sen öppnar ventilen.

Vad kan det bero pÄ?

Utloggad Erik N

• IT-Tekniker
  • DignitĂ€r
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlĂ€gg: 2107
  • Total likes: 86
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pump problem
« Svar #1 skrivet: juni 01, 2016, 14:06:33:33 »
LÄter som luft, men det Àr svÄrt att bedöma bara pÄ beskrivningen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmĂ„tt 3,50x7,55x1,55 - 38,3 mÂł. Vattendjup 1,45 topp skimmer.  VĂ€rmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 mÂł/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak frÄn Living Quality
Min byggtrÄd frÄn 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Plums

« Svar #2 skrivet: juni 03, 2016, 10:51:32:32 »
Det stÀmmer nog, men jag förstÄr inte hur luften kan stanna lÀngst ner i systemet dÀr pumpen Àr?

Utloggad jonas_j

• Kan lite mer
  • Antal inlĂ€gg: 31
  • Total likes: 2
  • Pool, har inte alla det?
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juni 03, 2016, 15:00:01:01 »
Det stÀmmer nog, men jag förstÄr inte hur luften kan stanna lÀngst ner i systemet dÀr pumpen Àr?
Kan det vara sÄ att pumpen suger luft nÄnstans pÄ sugsidan?

Utloggad Plums

« Svar #4 skrivet: juni 13, 2016, 11:40:04:04 »
Det finns inga bubblor sÄ det tror jag inte. Den pumpar runt lite vatten. Om jag stÀnger inlopp eller utlopps ventil nÄgra sekunder sÄ drar den igÄng för fullt och gÄr sen bra tills jag stÀnger av den. Sen Àr det samma problem vid Äterstart. Nu fÄr den gÄ 24/7, vÄgar inte ha den pÄ timer...

Ingen som kan lista ut vad det kan vara? Den stĂ„r ca 17m frĂ„n skimmer och 10m frĂ„n inlopp. Ca 3m under vattenytan, pahlen bronspump 0,55kw.. Är den för klen för dessa förhĂ„llanden?

Utloggad Dimitris76

« Svar #5 skrivet: juni 13, 2016, 14:13:22:22 »
NÀr jag startar min pump sÄ dra den inte igÄng för fullt. Det lÄter om den men den verkar inte snurra för fullt. Om jag stÀnger av vattnet mot poolen och skapar mottryck, sÄ drot den igÄng för fullt. FortsÀtter funka bra nÀr jag sen öppnar ventilen.

Vad kan det bero pÄ?

Ligger vattenlinje pÄ rÀtt nivÄ? Mitt i bredavloppets höjd?

/Dimi
4x8x1.5m epoxyfÀrgad betongpool, Pooltak frÄn Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW vÀrmevÀxlare, Thermia bergvÀrme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erik N

• IT-Tekniker
  • DignitĂ€r
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juni 13, 2016, 14:38:33:33 »
Min lÄter illa ocksÄ nÀr jag fÄr in luft, men det ger sig efter ett tag. Hur lÄng tid har du vÀntat innan du gjort nÄgon ÄtgÀrd? För mig stÄr den och vispar runt vattnet i pumpen ett bra tag (sÄ det Àr ingen risk för varmgÄng den korta tiden) innan den fÄr in mer vatten sÄ att det blir ordentlig fart. Kanske 1-2 minuter.
/Erik
Thermopool 8x4, badmĂ„tt 3,50x7,55x1,55 - 38,3 mÂł. Vattendjup 1,45 topp skimmer.  VĂ€rmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 mÂł/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak frÄn Living Quality

Utloggad Plums

« Svar #7 skrivet: juni 16, 2016, 23:28:14:14 »
Den pumpar vatten fast den gĂ„r pĂ„ lĂ„gt varv lĂ„ter det som. Trycket blir inte mer Ă€n 0,2 bar i sandfiltret. Man kĂ€nner en svagare ström vid inloppen. Om jag stĂ€nger av pumpen sĂ„ gĂ„r den ibland upp pĂ„ högt varv, men ibland inte nĂ€r jag sen sĂ€tter pĂ„ den. Det kan vĂ€l inte komma in luft i systemet under de 20s den Ă€r avstĂ€ngd?  Om jag stĂ€nger till inlopp eller utlopps ventilen nĂ€stan helt nĂ€r den gĂ„r pĂ„ lĂ„gt varv sĂ„ drar den alltid igĂ„ng för fullt nĂ€r jag gör det.

Det Àr som att den triggas av att det blir ett högre motstÄnd i vattnet att jobba med. Kan en enfas pump gÄ Ät fel hÄll?

Jag har rÀtt vattennivÄ i poolen, möjligen lite för högt.. Spelar det nÄgon roll?

Utloggad Erik N

• IT-Tekniker
  • DignitĂ€r
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juni 17, 2016, 00:44:44:44 »
Det Àr som att den triggas av att det blir ett högre motstÄnd i vattnet att jobba med. Kan en enfas pump gÄ Ät fel hÄll?
Ja, om startkondensatorn har pajat. DÄ startar den slumpvis Ät ena eller andra hÄllet.
/Erik

Utloggad Plums

« Svar #9 skrivet: juni 17, 2016, 01:00:14:14 »
Kan det vara startkondensatorn som Àr problemet tror du?

Kan det vara nÄgot som fastnat i impellern aom gör att den inte alltid gÄr igÄng som den ska? Tycker jag har hört ett gnisslande ljud precis nÀr den stannar.

Svenska kvalitetspooler som hïżœller vad de lovar! 50 Ă„r av innovation och norrlĂ€ndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme