VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klorfritt bad - en omöjlighet?  (läst 15959 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Engans

SV: Klorfritt bad - en omöjlighet?
« Svar #10 skrivet: januari 03, 2016, 12:53:27:27 »
en bra fråga vad för aktivt syre ska man använda för dom som kör med syre.
finns det långsamt i tablettform eller är det bara pulver.

Poolgiganten

Utloggad liamab

SV: Klorfritt bad - en omöjlighet?
« Svar #11 skrivet: januari 03, 2016, 12:59:09:09 »
Okej, så aktivt syre till 100 % kommer inte att fungera då man ändå måste använda klor pga att det är bäst på att döda bakterier? Och använder man klor endast varannan vecka spelar det kanske mindre roll om det är klor med cyanursyra?

Då infinner sig nästa fråga: Jag upplever att det inte går att mäta klorvärden när man häller i aktivt syre. Går det kanske att mäta efter en viss tid?

Det blir nog till att byta och rengöra badet och börja om med aktivt syre + lite klor varannan vecka då.

Så många spabad och osäkra spabadsägare men ingen kurs i vattnets underbara värld...Jag skulle vara först att anmäla mig om det kommer en sådan kurs!

//  Laila

Köra bara med aktivt syre är nog inte att rekommendera
Du bör lägga i klor varannan vecka
Jag kör brom idag tillsätter lite klor varannan vecka för bla återställa bundet brom mm vattnet är ca 3 mån och min CYA värde nu är 37
Aktivt syre visar sig som bundet klor lite svårare att kanske mäta exakta värden på just aktivt syre. Vad mäter du med idag
Vet inte om det finns någon som visar rätt värden för aktivt syre
Använd synen och lukten så kommer det nog gå bra med aktivt syre ihop med lite klor
Så slipper du täta vattenbyten

Utloggad Erica

SV: Klorfritt bad - en omöjlighet?
« Svar #12 skrivet: januari 03, 2016, 15:54:08:08 »
Citera
Klor utan cyanursyra? Det verkar bra, har du tips på fabrikat? Det verkar i så fall lösa det problemet.

Kolla innehållsförteckningarna på allt du köper ! Produkter baserade på kalciumhypoklorit är normalt pulverformiga, men kan hittas i puckform (jag såg sådana när jag bodde i USA men har inte sett dem här, har dock inte letat efter dem heller). Kalciumhypokloritprodukter har ingen inbyggd cyanursyra som i organiskt klor. Om inte ämnet tillsatts separat skall sådana produkter vara fria från ämnet. Natriumhypoklorit är också cyanursyrafritt, men är flytande och det förutsätts då att man kan hantera flytande kemikalier på ett säkert sätt.

Att du fått höga mätvärden på bundet klor kan vara ett rent mätfel, orsakat av att du kanske haft aktivt syre i vid mätningen ? Under de omständigheter som du anger förefaller det omöjligt att du skulle komma upp i höga värden på bundet klor.

LQ

  • Gäst
LQ
SV: Klorfritt bad - en omöjlighet?
« Svar #13 skrivet: januari 03, 2016, 17:56:41:41 »
Minus 5 och satan kallt för vattenbyte men nu är badet tipptopp rent och påfyllt igen :-)

Om det nu ska vara klor varannan vecka och syre före och efter bad samt "regelbundet" (1 gång/vecka?) så är nu frågan vad jag ska börja ha i? Klor för att det är nypåfyllt känns spontant bäst men har ni någon annan åsikt så säg gärna det snart. Är inne och värmer fingrarna en stund...

//  LAILA

Utloggad Engans

SV: Klorfritt bad - en omöjlighet?
« Svar #14 skrivet: januari 07, 2016, 18:48:14:14 »
med aktivt syre ska man ha i lite varje dag eller hur ofta. bara nyfiken på det.
kollade i en butik i dag då stog det regelbundet varje dag.
har läst att aktiva syret bara är i 4 timmar och rengör ordentligt sen har det försvunnit.
hur ligger det till.

Utloggad nicklasry

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 11
  • Kön: Man
  • I spa branschen...
    • Visa profil
SV: Klorfritt bad - en omöjlighet?
« Svar #15 skrivet: januari 19, 2016, 20:31:04:04 »
Det låter som att han använder flocknings medel...
?
Bright & Clear?
Folkpool 5 x 10 m, inv. hörn trappa...
Sundance Spa - Cameo, stereo...

Hayvard - värmepump 11 kw.
Lampor - 3 led. folkpool.
Rening - Tri-18 Pro, salt kolrinator.
Sol ducsh, Sound Cast bärbar stereo,

Utloggad Magnus D

SV: Klorfritt bad - en omöjlighet?
« Svar #16 skrivet: januari 23, 2016, 17:36:54:54 »
Hej !

Tycker du ska prova Brom. Jag hade själv samma problem, täta vattenbyten och hög Cya nivå. Vid normaldosering av Klor och badande 1 gång i veckan nådde jag en för hög CYA nivå inom 2 månader. Köpte en flytande dosör och Brom tabletter. Jag lägger i klor direkt efter vattenbytet då det tar ett tag innan Bromet sprids i vattnet. Efter Ca en vecka så är Bromnivån tillfredsställande. Efter bad så lägger jag i en skopa aktivt syre, som extra rening och det får även Bromet att bli mer aktivt.
Jag byter vatten 3 gånger per år och det fungerar utmärkt, får lite mer skumbildning jämfört med klor och alkaniteten har en tendens att bli låg men det är enkelt åtgärdat.

Brom tillsammans med aktivt syre då och då är i mitt fall klart överlägset klor och ger minimalt med arbete  och färre vattenbyte.

Ha en bra lördagskväll 

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Klorfritt bad - en omöjlighet?
« Svar #17 skrivet: januari 24, 2016, 07:51:02:02 »
Fick problem med att det blev för mycket klor så
Jag har nu köpt "Swim & fun combitabs. Klorfria små tabletter, har googlat och står inget hos någon återförsäljare lr tillverkare om att man behöver ha i klor också. Ni som har i "lite" klor varannan vecka, har ni i chock klor i pulver form? och iså fall hur mycket? Har ni i flytande ? om det nu finns? lr slänger ni i en liten 20g klor puck? Jag badar 2 gånger i månaden och värmer enbart då.
Ni som kör brom, samma frågor där.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

LQ

  • Gäst
LQ
SV: Klorfritt bad - en omöjlighet?
« Svar #18 skrivet: januari 31, 2016, 09:38:47:47 »
Hej !

Tycker du ska prova Brom. Jag hade själv samma problem, täta vattenbyten och hög Cya nivå. Vid normaldosering av Klor och badande 1 gång i veckan nådde jag en för hög CYA nivå inom 2 månader. Köpte en flytande dosör och Brom tabletter. Jag lägger i klor direkt efter vattenbytet då det tar ett tag innan Bromet sprids i vattnet. Efter Ca en vecka så är Bromnivån tillfredsställande. Efter bad så lägger jag i en skopa aktivt syre, som extra rening och det får även Bromet att bli mer aktivt.
Jag byter vatten 3 gånger per år och det fungerar utmärkt, får lite mer skumbildning jämfört med klor och alkaniteten har en tendens att bli låg men det är enkelt åtgärdat.

Brom tillsammans med aktivt syre då och då är i mitt fall klart överlägset klor och ger minimalt med arbete  och färre vattenbyte.

Ha en bra lördagskväll

Jag har nu lekt hobbykemist och efter senaste vattenbytet så blev det aktivt syre + klor i badet. Fortfarande toppenbra vattenvärden (precis som med endast klor) men inte den minsta tillstymmelse till skum och kladd i filter samt att vattnet ser otroligt klart och fint ut även efter flera bad.

En minimal dosering med klor en gång/vecka samt aktivt syre från Bayrol verkar vara lösningen förr oss!!!

Utloggad Zenon

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 686
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Pool / Bubbelpool
    • Visa profil
SV: Klorfritt bad - en omöjlighet?
« Svar #19 skrivet: februari 03, 2016, 08:18:35:35 »
Fick detta svar efter att ha mailat Swim & Fun angående deras combitabs som vissa på forumet dissade totalt, här är svaret:

Om du använder klorfria produkter baserade på aktiv syra som klorfria kombi Tabs så ska du som sådan endast se till att vattnet innehåller alltid den erforderliga mängden syra i vattnet som behövs för att upprätthålla en god och effektiv desinfektionsmedel i vattnet. Det är den avgörande punkten. Aktiv syra är ett effektivt desinfektionsmedel sätt som många pool och spa ägare njuta. Aktiv syra frisätter syran i vattnet - på samma sätt såsom det klor gör. Denna ytterligare mängd syra i vattnet dödar bakterierna. Har vatten kontinuerligt tillräcklig mängd aktivt syre i vattnet så elimineras bakterierna alltså lika säker och effektiv som klor.
Dock måste man konstatera att den aktiva syra - till skillnad från klor - har ingen "depåeffekt" i badvattnet. Detta innebär att den desinficerande effekten är mycket effektiv men endast kortlivad. Detta gör produkten svårare att använda än produkter med depåeffekt i vattnet i vilket desinfektionsmedel är således aktiv i vattnet under en längre tid. Därför rekommenderar vi att en mängd Combi Tabs skall läggas varje dag för att få de bästa desinfektionsresultat, det står på produkten. Detta gäller speciellt när de används i ett spa där vattnet är mycket varmt och vattenmängden är liten i förhållande till antalet badare. Observera att doseringen av produkten bygger på att ha pooler av relativt kallt vatten, inte varmt badvattnet. I varmt spa vatten bör i allmänhet dosen mer än vad som anges på produkten. Angivna doser är baserade på användningen av "kallt" poolvattnet.
Aktiv syra är 100% kompatibel med andra desinficeringsorganen, såsom klor och brom. Vissa tillverkare tyder på att man alltid ska använda klor för återkommande "chockterapier" av vattnet när den aktiva syrametoden används. Andra liknande tillverkarna inte. Vi gör inte. Främst eftersom de skapar en naturlig stor förvirring bland konsumenter som vill klorfri bad, med angivande av klorfria produkt att rekommendera den kombinerade användningen av klorbaserade desinfektionsmedel också. I själva verket har vi tidigare anger det på klorfria produkter, men det ledde till ett stort antal konsumenter förfrågningar från människor som hade svårt att förstå blandning av klorfria / klorprodukter.
Men det är overodnet sett en bra praktiska tips som vi kan komma överens. En lägenhet några chockbehandling med stabiliserade klorgranulat (artikel 1701) i kombination med klorfria produkter kan fungera bra om du som konsument kan förstå sammanhanget och ta itu med det. Alternativt kan du med jämna mellanrum chock behandla vattnet med artikel 1784 klorfritt OxyChock granulat. Shock behandlingar är särskilt relevanta för användning i varmt badvattnet.
För att säkerställa korrekt och nyligen desinficeras badvattnet är viktigt är att pH-värdet är korrekt. Det bör noteras att det varma badvattnet i allmänhet kommer att få pH att stiga helt enkelt på grund av temperaturstegringen. Genom saknade pH-justering kan orsaka problem med torr hud och hår för badande - som därför inte har något med den använda desinfektionsmedel att göra. Normalt bör du använda artikel 1714 PH minus granulat för justering. Du måste också använda artikel 1538 Teststickor mätning av pH - och syranivå i badvattnet.
Slutligen vill jag bara nämna att du, i synnerhet i en badtunna vara säker på en filtrerings är bra. Filtret måste rengöras / ändras ofta beroende på modell. Vissa uppblåsbara spa har undermåliga filter som inte rena väl. Detta innebär att badvattnet är "sliten" och otydlig relativt snabbt och därför måste skifteres oftare än vanligt. Samtidigt finns det ett behov av mer frekvent tillsats av desinfektionsmedel än annars. Återigen får du en översikt över detta genom att använda teststickan för att mäta vattenkvaliteten.

Översatt från norska lr danska till svenska, så inte helt hundra genom Google översätt.
Intex rörpool 549cm*132cm = 25kubik, Bubbelpool nersänkt i soldäck.
Bergvärme som uppvärmning, 100kw värmeväxlare
Projektråd pool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11513.msg86633#msg86633
Projekttråd bubbelpool: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11565.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag