Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Okej, så aktivt syre till 100 % kommer inte att fungera då man ändå måste använda klor pga att det är bäst på att döda bakterier? Och använder man klor endast varannan vecka spelar det kanske mindre roll om det är klor med cyanursyra?Då infinner sig nästa fråga: Jag upplever att det inte går att mäta klorvärden när man häller i aktivt syre. Går det kanske att mäta efter en viss tid? Det blir nog till att byta och rengöra badet och börja om med aktivt syre + lite klor varannan vecka då. Så många spabad och osäkra spabadsägare men ingen kurs i vattnets underbara värld...Jag skulle vara först att anmäla mig om det kommer en sådan kurs!// Laila
Klor utan cyanursyra? Det verkar bra, har du tips på fabrikat? Det verkar i så fall lösa det problemet.
Hej !Tycker du ska prova Brom. Jag hade själv samma problem, täta vattenbyten och hög Cya nivå. Vid normaldosering av Klor och badande 1 gång i veckan nådde jag en för hög CYA nivå inom 2 månader. Köpte en flytande dosör och Brom tabletter. Jag lägger i klor direkt efter vattenbytet då det tar ett tag innan Bromet sprids i vattnet. Efter Ca en vecka så är Bromnivån tillfredsställande. Efter bad så lägger jag i en skopa aktivt syre, som extra rening och det får även Bromet att bli mer aktivt.Jag byter vatten 3 gånger per år och det fungerar utmärkt, får lite mer skumbildning jämfört med klor och alkaniteten har en tendens att bli låg men det är enkelt åtgärdat. Brom tillsammans med aktivt syre då och då är i mitt fall klart överlägset klor och ger minimalt med arbete och färre vattenbyte.Ha en bra lördagskväll