Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag klorade ca 250 g igår kväll, då jag mätte i morse hade jag lågt värde. Därför slog jag i ytterligare 150 g och det verkar vara bra nu på EM. Jag har svårt att läsa av "verktyget" för klorhalten . Jag tycker att de rosa färgerna i stapeln är snarlika.Några tips på bättre mätmetod?
Det luktar lite badhus och svider lite i ögonen när man dyker, men inte så att man lider av detJag tycker även att vattnet ser bättre ut
Det som luktar badhus och svider i ögonen är dikloraminer och trikloraminer. Det bildas från det bundna kloret. Det mätglas du använder så mäter du fritt klor med dpd1. Sedan stoppar du i en dpd3 också och då mäter du totala kloret. Totalt klor - fritt klor = bundet klor. Det ska inte överstiga 50% av fritt klor. Är det mer än 50% så måste du chocka mer för att bränna bort dikloraminerna och trikloraminerna.http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8762.msg65474#msg65474
Jag funderar på att köpa en Aquachek digital med mätstickor. - Är den bra?
ojoj??? Det är ännu svårare än jag troddeJag mätte i morse både PH och Klor (DPD1) och fick följande resultat (se nedan).PH har jag väldigt svårt för att se och kloret är ofärgat (det luktar fortfarande klor när man går förbi poolen).Några tips?Jag funderar på att köpa en Aquachek digital med mätstickor. - Är den bra?
köp den inte, mäter heltokigt för mig.
Du verkar ha så mycket klor i så att det bleker ur tabletten. Prova att ta 1/4 del poolvatten och 3/4 delar kranvatten, blanda och mät på det.