VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolstores flexipool  (läst 97760 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Poolstores flexipool
« Svar #100 skrivet: juni 16, 2009, 22:08:23:23 »
Det blir rätt varmt av pumpen så jag skulle rekommendera ventilation.

finns lite mer info i följande länkar:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3526.0
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4229.0
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3889.0

Ljudfälla menar jag på ventilationsöppningen. Om du sätter ett galler i väggen så åker luften rakt ut, dvs ljudet också. Om där emot bygger en liten isolerad låda innanför gallret som släpper ut luften neråt så får de en bra ljudfälla. Detta kan du göra ifall du får problem med ljud genom gallret. Försök att placera gallret så det inte är riktat emot poolen eller där ni brukar uppehålla er.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Poolgiganten

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolstores flexipool
« Svar #101 skrivet: juni 17, 2009, 16:08:28:28 »
Tack ronson för synpunkterna.  O0

Jag tänkte att jag får prova mig fram för att se hur stora problemen är med oljud och ventilation.

Till att börja med har jag byggt pumphuset så att luft kan passera inifrån huset, upp under taket , i spalten mellan takskivan och isoleringen och ut i bakkanten. Eventuellt får jag väl ordna med ett inlopp någonstans också för att få cirkulation.

Återkommer efter att ha provat.

Upptäckte idag att jag har läckage i kabelförskruvningarna till belysningsarmaturerna i poolen. Bara några droppar, men ändå. Tur att jag sparade lite på återfyllnaden runt lamphusen för att kunna kontrollera läckaget.

Får väl demontera och dra på ännu mera gängtejp. Problemet är ju att det kommer att forsa ut vatten då jag skruvar ur förskruvningen för att lägga på mer tejp.

Några ide'er, någon?  <dontkn>

Dacke.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolstores flexipool
« Svar #102 skrivet: juni 24, 2009, 20:36:13:13 »
Nu är det snart färdigkopplat i pumphuset.

Från bräddavloppet till ingångsavstängningen och vidare till pumpen,
från pumpen till filtret,
från filtret till värmepumpen (på utsidan) med bypassventiler,
till saltklorinator med bypass.

Saknas bara en flexslang och utgångsavstängningen vid anslutnigen till PEM-slangen.

All el är kopplad utom till värmepumpen, som inte är på plats än.

Det närmar sig. Sakta men säkert. O0

Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Poolstores flexipool
« Svar #103 skrivet: juni 25, 2009, 23:46:27:27 »
ser redigt bra ut, ett stort plus i kanten för schemat som sitter innanför luckan O0

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Drogen

SV: Poolstores flexipool
« Svar #104 skrivet: juni 26, 2009, 06:23:27:27 »
Snygg installation  O0
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolstores flexipool
« Svar #105 skrivet: juni 27, 2009, 10:28:26:26 »
Tack, ronson och drogen!

Minnet blir ju sämre på gamledar, så schemat i dörren och programmeringsinstruktionerna för de tidsstyrda omkopplingarna är till för att jag överhuvud taget skall komma ihåg hur allt fungerar.  :D

Du, ronson har ju bidragit till det nuvarande utförandet. Tack än en gång.  O0

Dacke.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Daphne

SV: Poolstores flexipool
« Svar #106 skrivet: juni 27, 2009, 15:27:20:20 »
Jag måste säga att du fortsätter imponera! Först en välstädad grop, på något sätt undvek du att det såg ut som om det varit provsprängningar hos dig, för så såg det ut hos oss. Sedan gjöt du plint redan från början och nu: elskåpet med alla instruktioner och kopplingsschema du är ett föredöme! O0

Yvonne
Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolstores flexipool
« Svar #107 skrivet: juni 27, 2009, 21:40:37:37 »
Tack för de vackra orden, Daphne.  :-*
Jag suger åt mig som en svamp.

Tyvärr sträcker sig inte detta "föredöme" till att inkludera kunskapen om poolkemi, se http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4498.msg33766#msg33766

Jag får kolla hur ni andra kommit igång. Har du några problem att mäta klorhalten?

Hälsningar, Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Daphne

SV: Poolstores flexipool
« Svar #108 skrivet: juni 28, 2009, 19:42:17:17 »
Hej Dacke,

Ja, jag måste säga att jag läste din tråd på kemin och kände igen mig klockrent. Jag har också svårt att få upp klornivån, nu har jag i och för sig inte kört Saltklorinatorn på 100% utan har lagt den på 80% och kört så den sista veckan, innan dess har jag hoppat från allt mellan 20% (de kalla dagarna) till 50-60% bara för att se om jag får någon reaktion i vattnet och det har jag fått av och till. Höga temperaturer och många badande ska ju påverka hur mycket man bör ställa in den på tydligen. Men nu till din fråga, precis som du så har jag låg klornivå när jag mäter på stickan just nu ligger jag på 0,5 ungefär och det har vi gjort en längre tid. Vattnet är jättefint och det är underbart att bada i linern är inte hal och det känns helt OK därför har jag inte brytt mig så mycket. Men jag väntar på att du ska få svar från de som har haft pool och saltgenerator längre än vad jag har haft, för jag tycker inte att jag kan uttala mig eller ge dig tips och råd eftersom jag är alldeles för osäker och egentligen har exakt samma fråga som du.
Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolstores flexipool
« Svar #109 skrivet: juni 28, 2009, 22:04:43:43 »
Fias råd om mer klor hjälpte!

Jag hällde i 400g till och det gav resutat.  O0

Idag har det därför blivit premiärdopp i det solvärmda poolvattnet på 21-22 grader. Passar bra nu i rådande värmebölja.

Har spetsat med 100 kg salt och startat saltklorinatorn. Får väl trixa lite med inställningarna som Daphne fått göra för att få en bra balans.

Isoleringen i pumphuset blev toppen!  :)
Med locket stängt hörs pumpen knappast alls även om man står alldeles i närheten.
Och än så länge inga problem med temperaturen i boxen.

I bakgrunden på bild 2 är den provisoriska "playan".

Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag