Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Hur mycket värme klarar en pump?  (läst 3469 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad danfa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge-Karlskrona-Jämjö
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hur mycket värme klarar en pump?
« skrivet: april 20, 2009, 08:44:53:53 »
När vi gjorde grunden till huset så gjorde vi en pumpgrop ute i pannrummet. Storleken på gropen är ca 1.0 x 0.6 m. Skulle gärna vilja bygga något sorts isolerat lock att ha över men är rädd för att det blir för varmt. Antar att att en pump klarar ganska hög värme men tror ni det kan bli några problem med detta?

Botten i gropen är av betong och väggarna är uppbyggda av leca-block.
Hittade inget i instruktions boken till pump ang hur varmt den kan stå.
Får lägga över något tillfälligt och slänga ner en termometer för att se hur varmt det blir.

//Danfa

Poolgiganten

Utloggad Stefan 1

  • Byggare
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleberga Lunds kommun
  • Antal inlägg: 336
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Poolkungen 4x8 romersk trappa
    • Visa profil
SV: Hur mycket värme klarar en pump?
« Svar #1 skrivet: april 20, 2009, 17:30:58:58 »
Pumpen kyls ju ner av poolvattnet även om vattnet håller 29 grader tex.
På pumpen sitter det en fläkt som även den kyler själva motorn.
Tror inte att du behöver oroa dig i onödan.
Se bara till att du har det ventilerat så att värmen kan försvinna från din "grop".
/Stefan

Utloggad danfa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge-Karlskrona-Jämjö
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur mycket värme klarar en pump?
« Svar #2 skrivet: april 21, 2009, 09:42:39:39 »
Tackar.
Man skulle kunna ha ett rör draget mot fläkten på motorn så att den suger in svalare luft än den som är i poolgroppen samt ha ett rör för att leda ut värmen från gropen till övriga rummet.

Utloggad leifo

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 26
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Teknikfreak
    • Visa profil
    • Familien Olsen - privatpc.dk
SV: Hur mycket värme klarar en pump?
« Svar #3 skrivet: april 21, 2009, 19:55:00:00 »
Ideen med et termometer i begyndelsen er helt klar god. En normal motor klarer omkring 40 grader i omgivelsestemperatur så højere bør du nok ikke have i dit motor-rum.

Tænk også på at en motor på 1 HK og en virkningsgrad på måske kun 60%  :( afsætter 1 HK = 736 W x 40 % som varme dvs.  300 W som skal væk fra rummet.

Du skriver at væggene er i leca-blokke som vel i sig selv isolerer noget.

/Leif
Fort Wayne Pacific Pool 4x8 m - 25 m2 solfanger - PLC styring af pumpe/solfanger

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur mycket värme klarar en pump?
« Svar #4 skrivet: april 21, 2009, 23:25:58:58 »
Hej,

Vår pump står i ett litet hus, uta ca 1,75 M2. Det byggdes utan tanke på att det behövdes ventilation.
Efter knappt ett år hade den första pumpen skurit. Om det berodde på hög temp eller ngt annat vet jag inte, fick en ny på garantin.
Efter detta gjorde jag hål i huset och satte dit en tilloppsventil långt ner på sidan mot VP (kallare där) och utlopp på andra sidan.
Jag har även kopplat lite slang från inloppet så att pumpens fkäkt suger in luft utifrån. Tycker forfarande att det blir lite väl varmt
i vårt lilla pumphus, men har inte kommit upp med några bättre idéer. Innan detta låga jag på ca 35-38 grader, efter runt 30, själva
pumpmotorn är ganska varm när lägger handen på.

Det är ju lite mer jordkällare över din grop så som jag förstår beskrivningen, men om det blir tätt så lär det bli varmt tror jag,
vilket troligen inte är bra för pumpen.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad danfa

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge-Karlskrona-Jämjö
  • Antal inlägg: 62
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur mycket värme klarar en pump?
« Svar #5 skrivet: april 22, 2009, 10:06:07:07 »
För börja med att ta tempen så får vi se hur vi ligger till.
Har en friskluft ventil ca 2 m ovanför gropen så ev kan man lägga ett rör från den ner till motorn.
Alt kanske man kan ta något hål i gropen + vägg. Ska ändå ta hål i botten av gropen för att få ett dräneringshål i samband med att man rengör renssil på pump. Gropen ligger i sprängsten och tomten ligger högt så kan aldrig tänka mig att det kan bli några problem med vatten utifrån.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag