CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dåliga klorpuckar?  (läst 10901 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad matez

Dåliga klorpuckar?
« skrivet: maj 19, 2014, 21:19:51:51 »
Hej! Är det någon mer än jag som använder sig av veckoklorpuckar?

Jag har 27 grader i vattnet nu, och när jag lägger i en 200g klorpuck så går den åt på ca 24 timmar. Är detta normalt? Eller kan det bli så om man har för högt/lågt pH värde eller nåt?

Tacksam för svar/tips
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Dåliga klorpuckar?
« Svar #1 skrivet: maj 19, 2014, 21:23:14:14 »
Har du pucken i en påse eller dyl?
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad matez

SV: Dåliga klorpuckar?
« Svar #2 skrivet: maj 19, 2014, 21:39:27:27 »
Tyvärr ligger dom lösa i hinken allihopa så jag lägger dom lös i breddavloppet. Tänkte du typ med plast runt och så klipper man upp hörnen bara?
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad TommyC

SV: Dåliga klorpuckar?
« Svar #3 skrivet: maj 19, 2014, 21:49:36:36 »
Humhumhum <hmm>, vi har alltid kört med veckoklorpuckar. De brukar oftast ligga i en påse som jag klipper två hörn på men även om jag lägger i pucken utan påse så räcker den minst fem dygn.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad matez

SV: Dåliga klorpuckar?
« Svar #4 skrivet: maj 19, 2014, 22:09:30:30 »
Ja det gjorde mina som låg i varsin påse förra året också, fast jag la i dom lösa. Dock hade vi bara 21-23 grader då. Dessa ligger alla i en stor påse i hinken. Beställde på internet så jag tänkte om kvalitén på dessa var skit? Eller om dom försvinner ur breddavloppet men ändå finns kvar utblandat i vattnet? På hinken står 400-600 gram per 50m3 och vecka. Mäter jag finns det gott om klor. Tänkte om mätaren min visar rätt pH värde fast det är fel. Om det ligger fel så kanske dom slukas upp fort? Vet inte
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad Erica

SV: Dåliga klorpuckar?
« Svar #5 skrivet: maj 19, 2014, 22:35:33:33 »
pH-värdet påverkar hur effektivt kloret är för desinfektion. Däremot har jag svårt att se att en klorpuck skulle lösas upp mycket snabbare än normalt beroende på ett felaktigt pH-värde. pH är heller inte svårmätt, det mätvärdet brukar bli ganska så exakt med vanliga testkit. Klorpuckar är ju inte heller "självreglerande", det blir inte så att de löses upp snabbare bara för att klorbehovet i poolen är högre i ett visst läge. Däremot kan säkert kvaliten på puckarna variera och även användningen av dem vara olika - vissa är avsedda att ligga skyddade t.ex. i en påse, andra inte.

Utloggad matez

SV: Dåliga klorpuckar?
« Svar #6 skrivet: maj 19, 2014, 22:55:56:56 »
Tack Erica! Jag utesluter att detta har nåt med pH värde att göra. Nu testade jag vattnet igen och var okej med aquachecken och 4 droppar i en behållare att jämföra färgskala med. Dock fattar jag inte teststickorna vad dom visar. Jättekonstigt, står doppa stickan, ta upp den direkt och läs av efter 15 sek. Den färgen finns ju inte ens :/
Kan bifoga en bild strax och se vad ni tror.

Puckarna jag hade kvar sen förra året räckte som dom skulle, dock vid 20 grader tog dom slut och jag fick lägga i en av nya märket. Troligen dessa som är mindre bra.
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad Erica

SV: Dåliga klorpuckar?
« Svar #7 skrivet: maj 19, 2014, 23:16:25:25 »
Teststickor är färskvara. Du har möjligtvis inte för gamla stickor om du nu får konstiga mätvärden ?

Utloggad matez

SV: Dåliga klorpuckar?
« Svar #8 skrivet: maj 19, 2014, 23:20:00:00 »
Teststickorna är helt nya! Tog in en mugg nu och gjorde lite tester. Visst ser pH att ligga för högt? Svårt att se exakt på bild, men på ett ungefär iaf
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Utloggad matez

SV: Dåliga klorpuckar?
« Svar #9 skrivet: maj 19, 2014, 23:22:31:31 »
Och så här visar dropparna! Inget klor mätt, hällde i lite chockklor samtidigt jag la i nya pucken så det ligger för högt nu
Glasfiberpool 4x8 meter
Luxlama LX09HP poolvärmepump

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag