Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Järn kan man delvis få bort om man luftar vattnet. Lägg en dränkbar pump i poolen kör tillbaka vattnet den pumpar upp genom en rejäl lufttur, nästan som en fontän. Kör du vattnet genom ditt värmesystem, så kommer säkert all skiten därifrån. Stäng av den cirkulationen, chockklorera med dubbla eller tredubbla mängden och vänta upp till en vecka. Då borde det bli bra. Jag hade samma problem själv, när jag fick överta en pool och fick då rådet om jättestor klordos och det hjälpte! Glöm inte att backspola ofta!Lycka till, du verkar verkligen behöva det!
Ja, nu har du trasslat med det där vattnet länge. Hade det varit min pool hade jag tagit reda om det är en pool som klarar total tömning. Om så är fallet så töm ur vattnet, fyll upp med kranvatten, om du bara har det där brunnsvattnet så ja, då får du kolla med någon om hur man flockar järn, men det finns säkert vettiga sätt. Men jag hade absolut gett upp på det där vattnet nu. Visst, kranvatten kostar typ 30:- per kubik, men kemikalierna är inte billiga de heller. Ett vatten byte ger dig en fin möjlighet att skrubba ur och inspektera linern.
Hörru poolar'n, hur gick det med vattnet???
Men hoppas att du har koll på pH när du flockar, flockmedlet fungerar inte om pH är för lågt. Förra säsongen hällde vi i massor av lut för att få vårt flock att funka. Man rekommenderar målarsoda, men vårt vatten var envist surt.