Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Flytande kemikalier är svårare att köpa och besvärligare att hantera. Inget system är ju helt automatiskt.
Hanteringen är inte ett problem i praktiken. Otrevliga vätskor ja, men handlar man färdigblandat behöver man inte "hantera" kemikalier. Jag tar bort den tomma dunken och ställer dit en ny, skruvar av korken när den står på plats och skruvar i korken med sugslangen i. Minimal eller obefintlig risk för tråkigheter. Det jag tycker är den största nackdelen med flytande klor är priset. 32kg kostar drygt 800 spänn och jag är på min tredje dunk i år. Jag hoppas kunna klara mig på två dunkar nästa år men ändå, mycket pengar för klor jämfört med andra alternativ.
Men priset ! Va, du borde nog byta inköpsställe ! Du betalar mer än dubbelt jämfört med vad vi brukar ge
Byter gärna inköpsställe. Var handlar du?
Salthalten är låg så du blir inte speciellt "saltkladdig". Med bra klortabletter är det väldigt enkelt. Då en bra saltklorinator kostar en del brukar jag rekommendera att man kör utan saltklorinator under första säsongen för att kunna bilda sig en uppfattning om hur stort man anser att behovet är. Det är ju inte speciellt mycket mer jobb att eftermontera än att göra det direkt vid installation av övrig teknik. Om man däremot har poolen vid t.ex ett sommarhus där det blir svårare att hantera det manuellt så är naturligtvis behovet större.
Jag tycker också att det är en bra idé att börja med klorpuckar och senare skaffa saltklorinator eller annan automatisk dosering om behovet finns. Folk här har väldigt olika uppfattning om vad som är jobbigt och hur bra det fungerar. Vi har alltid kört med veckopuckar. Det är väldigt enkelt, fungerar bra och det finns ingen extra utrustning som kan gå sönder och kräver underhåll. Nackdelen är bara att man måste lägga i en ny klorpuck regelbundet med 7-10 dagars intervall. När man reser bort kan man lägga i flera puckar i varsin plastpåse eller burk med små hål i så kloret doseras över längre tid. Tycker man att den här hanteringen är jättejobbig så ska man skaffa någon automatik. Klorpuckar är väldigt enkelt att köpa och säljs ofta till extrapris. Flytande kemikalier är svårare att köpa och besvärligare att hantera. Inget system är ju helt automatiskt.