CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Regn, regn, regn.... ska vp:n gå eller inte?  (läst 9485 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreaszan

SV: Regn, regn, regn.... ska vp:n gå eller inte?
« Svar #10 skrivet: juli 12, 2012, 11:32:59:59 »
Vår vp går 24-7, så lenge vi har tvåsiffriga natt-temperaturer. Min filosofi er at om man har tagit seg råd med en pool til några hundre tusen får man også ta seg råd til några hundringer i månaden for å kunne använda den...

A
5x12 glasfiberpool 3,5m djup. 1 stk 25kg sandfilet på 300w pump + 1stk 225kg sandfilter på 1100W pump på rörelsesdetektor i egen slinga. G&J 13,8 kW vp i rostfritt. 0,9ppm salt + klorinator. Covrex lamellcover. 2 brädavlopp + bottenavlopp. That's it...Nei just det, en Arcticspa tunna på 1800 liter med sodiumbromid...

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Regn, regn, regn.... ska vp:n gå eller inte?
« Svar #11 skrivet: juli 12, 2012, 12:49:31:31 »
 O0
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad thesmurfen

SV: Regn, regn, regn.... ska vp:n gå eller inte?
« Svar #12 skrivet: juli 12, 2012, 13:39:46:46 »
Vi har vår på ca 9h/dygn..kl 7-10, 13-15, 19-21 och 01-03 och håller stadiga 29grader i den, om inte solen har varit framme för då ligger vi på 31 grader direkt :)

Fick nyss elräkningen och jämför man med förbrukningen förra året vid den här tiden så kostar den oss ca 500kWh...men om sommaren bara kunde dyka upp så lär ju den förbrukningen minska drastiskt!
Poolmans palmyra 3,66 med värmepump G&J 3.5kW. Färdigställd maj 2012 http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7586.0

Utloggad Helene

SV: Regn, regn, regn.... ska vp:n gå eller inte?
« Svar #13 skrivet: juli 12, 2012, 19:36:11:11 »
Om du vill spara energi är det viktigaste att du inte låter det ligga vatten ovanpå pooltäckningen, det formligen SUGER energi ur poolen när det avdunstar.
Så, när det regnat färdigt, töm bort allt vatten från pooltäckningen - och låt värmepumpen gå.

Speciellt somrar som dessa när det är långt mellan de soliga och varma dagarna vill man ju ha varmt i vattnet när det väl blir vackert väder.
Just lyxen att ha varmt vatten alltid, är ju fördelen med värmepump, kan du vänta 2-3 dagar efter att det blivit vackert väder kan du lika gärna köra med solfångare.
Detta med avdunstningen har jag inte tänkt på. Tack för tipset!
Ja vi köpte ju värmepumpen för att ha varmt vatten och kunna bada när vädret tillåtet. Vid sol så kompletterar ju även vår solfångare så det värms ju upp snabbt.

Jag har fått många tips i denna tråd och ser att ni alla gör på flera olika sätt. Nu får vi bara hålla tummarna och hoppas prognoserna stämmer  :) enligt smhi ska vi få sol imorgon och det ser jag framemot efter en veckas dåligt väder.
Pool: Primastar 1,22 m x 5,5 m Ø. Uppvärmning: solfångare 12,5 m2 + poolvärmepump Brilix THP 55 Utedusch: Sunny 40

Utloggad Erica

SV: Regn, regn, regn.... ska vp:n gå eller inte?
« Svar #14 skrivet: juli 12, 2012, 23:45:11:11 »
Somrar som denna är jag glad att vi ändrade oss i sista minuten och byggde en lite mindre inomhuspool i stället för den större utomhusvariant vi först tänkt oss. Inga problem att hålla 30 grader oberoende av vädret...

Utloggad Helene

SV: Regn, regn, regn.... ska vp:n gå eller inte?
« Svar #15 skrivet: juli 13, 2012, 10:21:34:34 »
Somrar som denna är jag glad att vi ändrade oss i sista minuten och byggde en lite mindre inomhuspool i stället för den större utomhusvariant vi först tänkt oss. Inga problem att hålla 30 grader oberoende av vädret...

Ja det måste kännas skönt. För oss med utomhuspool är det inte kul nu när det bara regnar och är grått och trist väder  :(
Pool: Primastar 1,22 m x 5,5 m Ø. Uppvärmning: solfångare 12,5 m2 + poolvärmepump Brilix THP 55 Utedusch: Sunny 40

Utloggad TommyC

SV: Regn, regn, regn.... ska vp:n gå eller inte?
« Svar #16 skrivet: juli 13, 2012, 10:31:28:28 »
Med pooltak kan man välja att bada inomhus eller utomhus  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Pool2010?

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Östervåla
  • Antal inlägg: 70
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Regn, regn, regn.... ska vp:n gå eller inte?
« Svar #17 skrivet: juli 13, 2012, 12:19:09:09 »
Finns inget härligare än att ligga och flyta på en madrass i poolen under solen, så inomhuspool saknar jag inte!  <sol>
Folkpool Octavia 3,6*6,6*1,44 med 150 cm trappa och mosaikliner. Värmer med Zodiac Powerfirst värmepump.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6147.msg45664#msg45664

Utloggad Andreaszan

SV: Regn, regn, regn.... ska vp:n gå eller inte?
« Svar #18 skrivet: juli 13, 2012, 13:43:01:01 »
Har man bare varmt nok i poolen er det ingen problem å bade selv i regn og kaldt väder. Vi växler mellan poolen (28) og spabadet (37) og på så vis opplever vi en herlig sommer der andre spelar yatzy for n'te gången...
5x12 glasfiberpool 3,5m djup. 1 stk 25kg sandfilet på 300w pump + 1stk 225kg sandfilter på 1100W pump på rörelsesdetektor i egen slinga. G&J 13,8 kW vp i rostfritt. 0,9ppm salt + klorinator. Covrex lamellcover. 2 brädavlopp + bottenavlopp. That's it...Nei just det, en Arcticspa tunna på 1800 liter med sodiumbromid...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag