CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Ny i poolen  (läst 3514 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martinhugoson

Ny i poolen
« skrivet: augusti 14, 2011, 17:00:19:19 »
Hej Har nyligen köptmitt drömhus med inomhus pool.
Kör nu med multi klorpuckar ca. 2 st i veckan till 30 m3, 30 grader varmt.
Jag tror dom sänker pH. Förbrukar ca. 1 kg/vecka.
Finns det korpuckar som inte sänker pH?
Mvh Martin

Poolgiganten

Utloggad Tony B

SV: Ny i poolen
« Svar #1 skrivet: augusti 14, 2011, 18:32:52:52 »
Hej

Om du har inomhus pool så är det inte så bra att köra med multipuckar.

Om jag kommer ihåg rätt så innehåller de cyansyra som ska hjälpa klor att motstå solen.
Det innebär att du höjer din cyansyra invå hela tiden till det blir en blockering.
MVH
Tony
Inomhus pool i betong helkaklad
Använder flytande klor
Soluppvärmd i första hand därefter bergvärmepump

Utloggad martinhugoson

SV: Ny i poolen
« Svar #2 skrivet: augusti 15, 2011, 20:54:29:29 »
Tack Tony.
Vad ska man ha istället för klorpuckar?
Mvh Martin

Utloggad Elmer Fudd

SV: Ny i poolen
« Svar #3 skrivet: augusti 15, 2011, 21:05:04:04 »
Hej.

Jag har själv inomhuspool och använder chockklor. På burken står det anvisningar för vilken dos du ska använda när du underhållsklorerar. Lös upp rätt mängd i en hink med varmt vatten och häll sedan lösningen längs bassängkanten. För mig fungerar det utmärkt.

/Daniel

Utloggad Erica

SV: Ny i poolen
« Svar #4 skrivet: augusti 15, 2011, 22:52:35:35 »
Vi har också inomhuspool och använder flytande klor (natriumhypoklorit) med ett automatiksystem. Sedan använder vi saltsyra för pH-kontroll. Det fungerar utmärkt och ger minimalt med passning, men tyvärr kostar automatiken ju en del.

Nej puckar med cyanursyra passar inte i inomhuspooler. Dels gör den ingen nytta, dels ansamlas den i poolen eftersom inumhuspooler har vatten som omsätts mycket lite (behövs sällan backspolas för det kommer inte så mycket skräp i, och det blir inga säsongsurtömningar). Till slut riskerar man att få så mycket cyanursyra att man får klorblockering, d.v.s. kloret slutar att fungera även fast det finns där. I så fall blir man tvungen att tömma poolen och byta vatten. Men vill man använda puckar så finns det sådana utan cyanursyra också, men de flesta sorter har det ju. Det är väl en marknadssak, det finns ju mycket fler utomhuspooler än inomhus d:o.

Utloggad TommyC

SV: Ny i poolen
« Svar #5 skrivet: augusti 15, 2011, 23:10:29:29 »
Förutom att du inte borde köra multiklorpuckar med cyanursyra i din inomhuspool så verkar din dosering vara väl hög.

Normalt räcker en puck på 200 g en vecka för en utomhuspool. För en inomhuspool borde förbrukningen vara lägre om du inte har väldigt hög belastning i form av många badande.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Ny i poolen
« Svar #6 skrivet: augusti 16, 2011, 00:29:51:51 »
Hej.

Jag har själv inomhuspool och använder chockklor. På burken står det anvisningar för vilken dos du ska använda när du underhållsklorerar. Lös upp rätt mängd i en hink med varmt vatten och häll sedan lösningen längs bassängkanten. För mig fungerar det utmärkt.

/Daniel
Kolla så att du inte tar chockklor av typen "någonting"diklorcyanursyra. Puckarna har "någonting"triklorcyanursyra, båda innehåller cyanursyra som blir till klorblockering till slut. Du ska ha snabb/chock-klor av typen natriumhypoklorit för att inte drabbas av klorblockering. Men, om jag kommer ihåg rätt så gör den så att PH stiger vilket betyder att du ska ha PH-minus också.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Elmer Fudd

SV: Ny i poolen
« Svar #7 skrivet: augusti 16, 2011, 10:30:21:21 »
Hej.

Jag har själv inomhuspool och använder chockklor. På burken står det anvisningar för vilken dos du ska använda när du underhållsklorerar. Lös upp rätt mängd i en hink med varmt vatten och häll sedan lösningen längs bassängkanten. För mig fungerar det utmärkt.

/Daniel
Kolla så att du inte tar chockklor av typen "någonting"diklorcyanursyra. Puckarna har "någonting"triklorcyanursyra, båda innehåller cyanursyra som blir till klorblockering till slut. Du ska ha snabb/chock-klor av typen natriumhypoklorit för att inte drabbas av klorblockering. Men, om jag kommer ihåg rätt så gör den så att PH stiger vilket betyder att du ska ha PH-minus också.

Tack för rådet, men det finns ingen cyanursyra i mitt chokklor. Jag tycker inte att pH har höjts, utan ligger stabilt på 7,4, men jag brukar behöva höja pH lite vid varje säsongsuppstart.

/ Daniel

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag