Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Jag hade tänkt försöka besvara era frågor och funderingar så gott jag kan. Detta gäller för pooler enligt kommunens policy: Badpool/badtunna för privat bruk kräver inte bygglov. Om marknivån förändras avsevärt, kan marklov bli aktuellt (större nivåförändringar om minst 0,5 m höjd inom detaljplanelagt område). Eventuella insynsskydd i form av plank o.dyl. kring poolen kräver däremot bygglov. Fastighetsägaren ansvarar för att erforderliga säkerhets- anordningar finns. Se Boverket - om pooler.Observera att samråd ska ske med berörd granne avseende placering nära tomtgräns, mindre än 4,5 meter. (Se Jordabalken) Fastighetsägare ska kontakta geotekniker för utlåtande om eventuell grundvattensänkning.Barnsäkerhet uppfyllt enligt 8 kap Boverkets byggregler. Staket högre än 1,10 m kräver bygglov. Ett staket har minst 25 % luft. Om staket sätts på sockel får den totala höjden inte överskrida 1,10 m. Beakta sikttriangeln 10x10 meter höjd 0,80 m. En spaljé är inte lovpliktig, oavsett höjd. Den ska vara mycket luftig ( 85 % luft) och ha till syfte att vara ett stöd för växter. Murar/stödmurar högre än 0,50 m, är lovpliktiga. Om ni har flera frågor då är ni välkommen att ringa mig så svarar jag så gott jag kan.
Darn, bilder, brukar oftast hinna med forumet i sängen och då har jag bara min Ipad så det är lite svårt att få in dem, men de kommer