Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Författare Ämne: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni  (lĂ€st 30078 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad Anti Turmoil

• hotelldirektör
  • Expert
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlĂ€gg: 215
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • VĂ„rt poolomrĂ„de.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« skrivet: juni 13, 2011, 19:45:44:44 »
Nu har vi Àntligen kommit pÄ vad vi ska syssla med de nÀrmaste veckorna/ mÄnaderna. Vi ska bygga pool. Vi bestÀmde oss den 5 juni, funderade och kom pÄ vart den skulle ligga den 6 juni och bestÀllde pÄ poolen den 7 juni. Den 7 juni var jag Àven i kontakt med byggnadsnÀmnden och fick reda pÄ att ovanmarkspooler i Linköping behöver bygglov sÄ nu grÀver vi ner den sÄ den sticker upp ca 50 cm vilket innebÀr att vi inte behöver bygglov men en större plÄnbok.

Den 7 juni ringde jag Àven rörkillen, grÀvaren och snickaren.

PÄ onsdagen kom grÀvaren hem till oss och förberedde en offert, den fick vi idag den 13 juni. Han börjar grÀva pÄ torsdag eller fredag, troligen fredag.

SÄ nu har vi klarat av de första stegen, bestÀllt pool, vet var poolen ska ligga och fixat grÀvaren. Nu kommer de övriga problemen...

Var ska man placera pumpen och filtret, har förstĂ„tt att det optimala Ă€r att ha detta under vattennivĂ„ men det kommer troligen inte bli aktuellt, som det Ă€r nu sĂ„ tror jag att vi ska placera pumpen och filtret i garaget och dra cirka 15 meter slang till poolen. Detta Ă€r ocksĂ„ cirka 1.2 meter ovanför vattennivĂ„n sĂ„ vi fĂ„r se vad rörmokaren sĂ€ger nĂ€r han kommer.   Jag tĂ€nkte gör en typ av kulvert för att dra slangen i, 300mm bred som ska gĂ„ frĂ„n garaget till poolen, för att underlĂ€tta om man behöver byta slangar, Ă€r detta smart? Ovanför kulverten kommer vi lĂ€gga en trĂ€altan/soldĂ€ck pĂ„ grus.

Garageplaceringen av pump och filter har flera fördelar, frostfritt och nÀra till fjÀrrvÀrmen som ska ge poolen vÀrme.

Nackdelar, lÄngt frÄn poolen, jag vet inte hur det fungerar nÀr man ska stÀda poolen men tydligen ska man Àndra saker pÄ pumpen och sen Àr det lÀttare att leda bort vattnet nÀr man backspolar om man gör detta nere vid poolen och inte i garaget dÄ jag antar att jag behöver dra en slang ut ur garaget till nÀrmaste grÀsyta.

Kostnader sofar,

Poolpaket 26 000
GrÀvning 86 000 exkl moms (vet inte varför vi fick offerten utan moms...)
Trall/altan och snickerier runt poolen, kostnad, ingen aning, mÄste fÄ snickaren att komma hit och kolla pÄ det.

Fan vad dyrt det blev att grĂ€va ner, vi som ville komma undan billigt, bara ta bort 20 cm och lite singel och stenmjöl. Nu ska vi ta bort ca 80 cm eller lite mer kanske en meter.  

Bifogar en före bild och kommer om ett bra tag ge er en efterbild. Den bilden sÀger inte mycket dÄ jag inte har ritat ut poolen men den ska ligga lÀngs med en liten vÀg och nedanför stenarna, ni ser ett vitt snöre och det Àr poolens lÀngd, kanske ser ni Àven bredden...

« Senast Ă€ndrad: juni 13, 2011, 20:02:33:33 av Anti Turmoil »
Det blev en pool sommaren 2011

Utloggad BOB

• Kan lite
  • **
  • Stad/land: BohuslĂ€n
  • Antal inlĂ€gg: 20
  • J&F 7,6 *4,5,Hydro-Pro 10,Vortex 1
    • Visa profil
SV: JF Storpool 6.1x3,5 meter byggstart 16 juni
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2011, 20:25:19:19 »
Nu har vi Àntligen kommit pÄ vad vi ska syssla med de nÀrmaste veckorna/ mÄnaderna. Vi ska bygga pool. Vi bestÀmde oss den 5 juni, funderade och kom pÄ vart den skulle ligga den 6 juni och bestÀllde pÄ poolen den 7 juni. Den 7 juni var jag Àven i kontakt med byggnadsnÀmnden och fick reda pÄ att ovanmarkspooler i Linköping behöver bygglov sÄ nu grÀver vi ner den sÄ den sticker upp ca 50 cm vilket innebÀr att vi inte behöver bygglov men en större plÄnbok.

Den 7 juni ringde jag Àven rörkillen, grÀvaren och snickaren.

PÄ onsdagen kom grÀvaren hem till oss och förberedde en offert, den fick vi idag den 13 juni. Han börjar grÀva pÄ torsdag eller fredag, troligen fredag.

SÄ nu har vi klarat av de första stegen, bestÀllt pool, vet var poolen ska ligga och fixat grÀvaren. Nu kommer de övriga problemen...

Var ska man placera pumpen och filtret, har förstĂ„tt att det optimala Ă€r att ha detta under vattennivĂ„ men det kommer troligen inte bli aktuellt, som det Ă€r nu sĂ„ tror jag att vi ska placera pumpen och filtret i garaget och dra cirka 15 meter slang till poolen. Detta Ă€r ocksĂ„ cirka 1.2 meter ovanför vattennivĂ„n sĂ„ vi fĂ„r se vad rörmokaren sĂ€ger nĂ€r han kommer.   Jag tĂ€nkte gör en typ av kulvert för att dra slangen i, 300mm bred som ska gĂ„ frĂ„n garaget till poolen, för att underlĂ€tta om man behöver byta slangar, Ă€r detta smart? Ovanför kulverten kommer vi lĂ€gga en trĂ€altan/soldĂ€ck pĂ„ grus.

Garageplaceringen av pump och filter har flera fördelar, frostfritt och nÀra till fjÀrrvÀrmen som ska ge poolen vÀrme.

Nackdelar, lÄngt frÄn poolen, jag vet inte hur det fungerar nÀr man ska stÀda poolen men tydligen ska man Àndra saker pÄ pumpen och sen Àr det lÀttare att leda bort vattnet nÀr man backspolar om man gör detta nere vid poolen och inte i garaget dÄ jag antar att jag behöver dra en slang ut ur garaget till nÀrmaste grÀsyta.

Kostnader sofar,

Poolpaket 26 000
GrÀvning 86 000 exkl moms (vet inte varför vi fick offerten utan moms...)
Trall/altan och snickerier runt poolen, kostnad, ingen aning, mÄste fÄ snickaren att komma hit och kolla pÄ det.

Fan vad dyrt det blev att grĂ€va ner, vi som ville komma undan billigt, bara ta bort 20 cm och lite singel och stenmjöl. Nu ska vi ta bort ca 80 cm eller lite mer kanske en meter.  

Bifogar en före bild och kommer om ett bra tag ge er en efterbild. Den bilden sÀger inte mycket dÄ jag inte har ritat ut poolen men den ska ligga lÀngs med en liten vÀg och nedanför stenarna, ni ser ett vitt snöre och det Àr poolens lÀngd, kanske ser ni Àven bredden...

StÀmmer nollorna pÄ grÀvofferten?

Fixade till citatet.
Fia
« Senast Ă€ndrad: juni 13, 2011, 22:03:28:28 av Fia »
PoolÀgare 2011, inkl. 6000 trallskruvar,LuftvÀrmepump & dammsugare 2013

Utloggad Anti Turmoil

• hotelldirektör
  • Expert
  • VĂ„rt poolomrĂ„de.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2011, 21:39:11:11 »
japp, 86000 kr men dÄ ingÄr det mesta förutom eventuell sprÀngning och stor sten.

Utloggad ronson

• DignitĂ€r
  • Stad/land: JĂ€mjö
  • Antal inlĂ€gg: 860
  • Total likes: 2
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • RonsonÂŽs poolbygge
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2011, 21:59:33:33 »
Hej

Tycker att det lÄter vÀldigt dyrt, vad fÄr du för de pengarna? Finns nÄgra lÀnkar om grÀvning pÄ forumet, skiljer ju en hel del beroende pÄ var man bor i landet. Jag skulle nog plockat in fler offerter.

Kommer du ha pumpen 1.2m ovanför skimmern i poolen? Det blir nog problem, inkl 15m sugstrÀcka.

Pumpen kan du placera nÀra poolen i ett pumprum, sedan kan du har filtret o vÀrmevÀxlaren till fjÀrrvÀrmen i garaget. Pumpen Àr bra pÄ att trycka, dÄlig pÄ att suga. DÄ behöver du bara ta in pumpen pÄ vintern.

Backspolning sker ifrÄn filtret dÀr man kopplar pÄ en slang.

/ronson

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4869.0
Storpool 7.6x4.5 frÄn JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Anti Turmoil

• hotelldirektör
  • Expert
  • VĂ„rt poolomrĂ„de.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2011, 22:18:54:54 »
Det som ingÄr Àr:

Bygge av en mur, cirka 8 m x 0,5 m i höjd. Cirka 30 kvm altanyta med singel. Poolgrop, 8x5,5 m cirka en meter djup. All sten oc material inklusive fiberdukar, grus och stenmjöl, Àven drÀneringsbrunn och slang samt "kulvertrör" pÄ cirka 7 meter, lÄter det fortfarande dyrt? Jag Àr sjÀlv osÀker pÄ priset men tycker det Àr accebtabelt, de kommer jobba i ca en vecka hos oss med detta.

Hur gör man enklast ett pumprum?

Utloggad Ubbe

• Expert
  • Stad/land: HĂ€ssleholm
  • Antal inlĂ€gg: 176
  • Total likes: 3
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juni 13, 2011, 23:02:15:15 »
Det som ingÄr Àr:

Bygge av en mur, cirka 8 m x 0,5 m i höjd. Cirka 30 kvm altanyta med singel. Poolgrop, 8x5,5 m cirka en meter djup. All sten oc material inklusive fiberdukar, grus och stenmjöl, Àven drÀneringsbrunn och slang samt "kulvertrör" pÄ cirka 7 meter, lÄter det fortfarande dyrt? Jag Àr sjÀlv osÀker pÄ priset men tycker det Àr accebtabelt, de kommer jobba i ca en vecka hos oss med detta.

Hur gör man enklast ett pumprum?

Hej, Tycker det lÄter ganska mycket ÀndÄ + att en vecka kÀnns lÄng tid. NÀr jag byggde min grÀvde jag mycket djupare och betalade 19000:-, förvisso svart men ÀndÄ. Till detta fick jag:

GrÀvning 9x5,5x1,6
GrÀvning mellan pool till friggebod ca 12m
Fiberduk
DrÀneringsrör runt poolen
DrÀneringsrör 400mm till dÀneringsbrunn.

Jag hade tvÄ killar till hjÀlp för dessa pengar. En som grÀvde och en som körde bort massorna. Vi började en lördagmorgon och hade börjat sÀtta poolen pÄ eftermiddagen. Jag tog hjÀlp av dem att sÀtta poolen dÄ de hade padda och Àven laser för att ta ut höjder med. De hjÀlpte mig ocksÄ pÄ söndagen ca 5 timmar.

Material gÀllande stenmjöl, singel mm köpte jag sjÀlv och gav jag vÀl 6-7000:- för.
Slang mellan friggebod och pool gick pÄ 1500:-

Materialet kunde jag slÀnga gratis precis i nÀrheten, för dig kanske det Àr en slant om de dessutom mÄste transportera det lÄngt ivÀg vilket tar tid + ska de Àven stÄ för muren kan det ju ocksÄ kosta en slant beroende pÄ vilken sorts mur du har valt.

Titta pÄ min byggtrÄd lite samma förutsÀttningar med pump och filter en bit bort
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Mvh
Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
VĂ€rmepump Luxlama LX09H -2013
ByggtrÄd:

Utloggad Anti Turmoil

• hotelldirektör
  • Expert
  • VĂ„rt poolomrĂ„de.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
« Svar #6 skrivet: juni 14, 2011, 07:36:12:12 »
Hmmm, iofs sÄ kanske man skulle kunna komma ner en slant men jag vet inte om jag kan fÄ tag pÄ en grÀvare med sÄ kort varsel och det kÀnns som om att prio ett Àr att fÄ ner poolen och fylla den med vatten.

Laservattenpass lÄter som en bra grej, behöver man padda inne i poolen eller rÀcker det med den paddning som man gör först och sen stÀller poolen pÄ? Jag lÀste att man skulle anvÀnda en vÀlt men den gör vÀl inget ordentligt tryck ÀndÄ? Om man ska ha en padda inne i poolen sÄ mÄste man ju ha en grÀvmaskin som lyfter ut den, iofs sÄ kanske det gÄr om de kan göra poolgropen först sÄ vi kan sÀtta upp poolen och sÄ fixar de de övriga grejerna under tiden.

Sen tror jag att han tog i lite för vi bor i ett omrÄde dÀr det kan finnas sten och annat jobbigt i marken...

Isch sÄ mycket att tÀnka pÄ nu, tur att man jobbar undertiden sÄ man kan fokusera pÄ annat ;)

Utloggad Ubbe

• Expert
  • Stad/land: HĂ€ssleholm
  • Antal inlĂ€gg: 176
  • Total likes: 3
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juni 14, 2011, 07:57:40:40 »
Hmmm, iofs sÄ kanske man skulle kunna komma ner en slant men jag vet inte om jag kan fÄ tag pÄ en grÀvare med sÄ kort varsel och det kÀnns som om att prio ett Àr att fÄ ner poolen och fylla den med vatten.

Laservattenpass lÄter som en bra grej, behöver man padda inne i poolen eller rÀcker det med den paddning som man gör först och sen stÀller poolen pÄ? Jag lÀste att man skulle anvÀnda en vÀlt men den gör vÀl inget ordentligt tryck ÀndÄ? Om man ska ha en padda inne i poolen sÄ mÄste man ju ha en grÀvmaskin som lyfter ut den, iofs sÄ kanske det gÄr om de kan göra poolgropen först sÄ vi kan sÀtta upp poolen och sÄ fixar de de övriga grejerna under tiden.

Sen tror jag att han tog i lite för vi bor i ett omrÄde dÀr det kan finnas sten och annat jobbigt i marken...

Isch sÄ mycket att tÀnka pÄ nu, tur att man jobbar undertiden sÄ man kan fokusera pÄ annat ;)

Ok, Man vill ju ha det fÀrdigt snabbt och som du sÀger kan ju vara svÄrt att fÄ tag i grÀvare pÄ kort varsel.
NÀr man har satt upp sargen ska man fylla med ca 5 cm stenmjöl som tÀcker spÀnnbanden som gÄr mellan stödbenen bla. Detta ska man nog padda ocksÄ för att det ska bli bra, jag gjorde det i alla fall. Det var lite dÀrför jag lÀt de tvÄ killarna hjÀlpa mig sÀtta poolen ocksÄ sÄ att de kunde lyfta in och ut paddan med grÀvarmen, hade varit lite jobbigt att lyfta den över sargen sjÀlv :)

Jag visste ju inte hur det sĂ„g ut i min mark innan och jag tog ingen offert utan bad dem bara att fixa det. Hade jag haft massa sten mm sĂ„ hade ju timmarna sprungit ivĂ€g för mig ocksĂ„= dyrare. Nu hade vi bara sand Ă€nda ner, som grĂ€varen sa "Är som att skĂ€ra i smör"

Lycka till med bygget
Ubbe
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
VĂ€rmepump Luxlama LX09H -2013
ByggtrÄd:

Utloggad Anti Turmoil

• hotelldirektör
  • Expert
  • VĂ„rt poolomrĂ„de.
    • Visa profil
    • Hotell Linköping
« Svar #8 skrivet: juni 14, 2011, 22:40:32:32 »
Ett snabbt svar! Tack! Ska bli skoj att se om grÀvaren kommer pÄ torsdag...

Utloggad awasen

• DignitĂ€r
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlĂ€gg: 980
  • Total likes: 4
  • Bara resten kvar nu dĂ„...
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juni 15, 2011, 10:49:30:30 »
Jo, tycker ocksĂ„ det lĂ„ter lite vĂ€l...  :-\
Min uppsÀttning:

GrÀvning 4x6,5x1,7 meter plus bortforsling med 1m3 dumper till lastbil
GrÀvning pump-rum 1x1x1 meter
Fiberduk
DrÀneringsrör runt poolen
DĂ€neringsbrunn
Makadam
Fiberduk
Stenmjöl
Paddat och avvÀgt
(plus att de tog med sig resten av grÀsmattan som ÀndÄ var helt förstörd, ca. 1m3 till)

Allt ovan för 40.000 kr...

Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvÀrme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som hÄller vad de lovar! 50 Är av innovation och norrlÀndsk kvalitet!

Pooler och SPA-bad med montering i toppkvalitet!
Logger 2020 datalogger
Annons för Pooltorget
Annons frÄn Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service pÄ hög nivÄ!
Ring 070-6798263!
Full Inverter!
Pooler, spa bad!
Pooler, spa bad och mycket mer!
Click Here! Pool Spa billigt Mer info! Pooler av hög kvalité, korta leveranstider! Kvalitet! PrisvÀrda pooler!
Öppnar din e-postklient
Poolsidan HĂ€ssleholm

Use CS Theme