Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ett bubbeltäcke gör stor skillnad, och en poolvärmepump ger inte angiven uteffekt om poolvattnet är vamt och utetempen låg. Din värmepump ger ca 5.2 kW vid 28º i poolen och 15-20 grader i luften, och det är på gränsen till vad som behövs.Har du isolerat poolen under/utvändigt?Ange gärna lite info om er pool i din "profil", det gör det hela lättare om du behöver hjälp med nåt.När du köpt ditt bubbeltäcke och får tillräckligt varmt i poolen kan du låta en timer styra poolens drifttid så att du stänger av den under dygnets kallaste/mörkaste timmar, mindre vattenomsättning när det är kallt ute kyler ned poolen mindre än om du kör pumpen hela tiden.
Om värmepumpen räcker till sedan du skaffat bubbelplast så komemr du inte att behöva köra den dygnet runt, och eftersom den har högst verkningsgrad när det är varmt ute så vinner du lite, både i driftskostnad och uteffekt om du kör den främst dagtid när det är varmare ute.Det spelar ingen roll att du kör med "ett jävla tryck" in i poolen,(via värmepumpen) i alla fall tror jag inte det.
Tjenna.. Jag har solfångare på taket men vill bada även när det är molnigt så jag är på väg att köpa en VP. Enligt fabrikens rekomendationer så ska man ha ett bra tryck genom VP'n,Man tjänar då lite i verkningsgrad tydligen. Det verkar först lite ologist men tänker man till ordentligt så är det rätt logist. Så kör fullt tryck genom din VP så spar du nog några kronor till.
Citat från: REDBULL skrivet juli 20, 2006, 18:00:01:01 Tjenna.. Jag har solfångare på taket men vill bada även när det är molnigt så jag är på väg att köpa en VP. Enligt fabrikens rekomendationer så ska man ha ett bra tryck genom VP'n,Man tjänar då lite i verkningsgrad tydligen. Det verkar först lite ologist men tänker man till ordentligt så är det rätt logist. Så kör fullt tryck genom din VP så spar du nog några kronor till. Okay jag läste nämligen någon annanstans att vissa VP inte klarar av fullt tryck utan att man måste leda förbi en vidd del av vatten flödet! Men tydligen ska inte det gälla Pahlens iallafall! Min tanke kring det var mest att om vattnet flödar för snabbt så hinner inte pumpen värma vattnet innan det har lämnat den igen! Men jag är som sagt va väldigt novis i ämnet! Mvh Niklas