CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygging av Thermopool  (läst 30589 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cyberkul

SV: Bygging av Thermopool
« Svar #30 skrivet: juni 16, 2010, 21:30:39:39 »
Her kommer noen flere bilder av huset, og av flisene. Rundt bassenget skal jeg legge belegningsstein. Ca 3meter fra bassenget skal vi bygge garasje.

Kanskje jeg får boret og skrudd på skinenne til overbygget i morra. Jeg håper ikke bassengveggene flytter seg utover når jeg fyller i vann, siden skinnene ligge oppå veggene. Det er godt komprimert rundt, så det holder vel. Dessuten kan vel overbygget gi seg en smule?

Gunnar

Poolgiganten

Utloggad Johansens prosjekter

SV: Bygging av Thermopool
« Svar #31 skrivet: juni 17, 2010, 08:11:55:55 »
Flisene ble fine, og huset (og hagen) er imponerende!
Ser ingen grunn til at bassengveggene skulle gi etter, de er tross alt godt armert både horisontalt og vertikalt så noen bevegelse å snakke om tror jeg ikke det blir.
Men uansett er de buene ganske flexible. Vi fikk ikke skinnene helt paralelle, men seksjonene glir fint uansett.
Det blir kanskje ikke så fint, men det blir fort ferdig.

Utloggad cyberkul

SV: Bygging av Thermopool
« Svar #32 skrivet: juni 17, 2010, 22:57:39:39 »
Høres betryggende ut det med skinnene. Mine er delt i lengder på 3,2 meter, og det er litt vanskelig å få dem 100% rette synes jeg. Nå har jeg boret og satt i skruer sånn løselig på ene siden av bassenget. Nå skal jeg måle avstanden til andre siden, og måle at diagonalene er like før jeg borer på den andre siden. Den nyinnkjøpte "Manpower" borhammeren fra Europris virker bra så langt. Har slitt ut et par stykker av tilsvarende kvalitet fra før. Boring og kiling av stor stein når vi pigget et par av kjellergulvene spiser borer og maskiner... Vi har et par rom til som vi kanskje får tatt i sommer.

Utloggad Johansens prosjekter

SV: Bygging av Thermopool
« Svar #33 skrivet: juni 18, 2010, 08:27:38:38 »
Vi skrudde kun i noen få skruer med passe mellomrom på skinnene før vi satte på seksjonene. Det var vanskelig å få målt opp diagonaler og merke opp hvor skinnen skulle ligge hos oss, så selvfølgelig ble det skjevt og taket gikk tregt. Da var det veldig greit at bare et par skruer måtte løsnes før skinnene ble justert. Ellers virker det som om seksjonene har et bra slingringsmonn på avstand, det er ikke nødvendig med millimeterpresisjon.
Vi har også varierende erfaringer med billig/dyrt verktøy. Vi kjøpte den største biltema- borhammeren og den fungerer fortsatt. Kjøpte også den største vinkelsliperen derfra og er spent på om den holder når vi begynner å kappe skifer. Sist vi jobbet med skifer ødela vi 3 (!) billig-slipere før vi var ferdige. Den ene tok rett og slett fyr mens jeg kappet.... ???
Det blir kanskje ikke så fint, men det blir fort ferdig.

Utloggad cyberkul

SV: Bygging av Thermopool
« Svar #34 skrivet: juni 22, 2010, 23:53:57:57 »
Har nettopp slitt ut et eksemplar av største borhammeren fra Biltema. Det skal ingenting til lenger før boret slutter å rotere. Det er sikringer som skal hindre at en skader seg om maskinen sitter fast som er blitt for slapp.

I helga monterte jeg overbyget, og fikk satt det på plass. Det glir lett på skinnene, men jeg oppdaget at jeg har målt på feil plass  på skinnene. Jeg målte for høyt oppe, på den innerste skinna. Ved nærmere ettersyn synes det på tegninga at målet er tatt nederst på skinna, og denne kanten er ca 5-6mm lenger inn. Så skinnene mine har ca 1cm for stor avstand. Jeg merket det da jeg ssatte på bakveggen. De ytterste skruene passet ikke, og profilen passer heller ikke helt til taket. Ser det også på døra, der åpninga er større nede enn oppe. Regner med at jeg tar av skinnene igjen èn etter èn, og filer ut hullene slik at avstanden blir riktig. Men først vil jeg ha bassenget i drift. I dag har jeg limt underduk på veggene. Håper jeg får gjort det ferdig i morra, og da er det snart klart for liner <antman>

Utloggad cyberkul

SV: Bygging av Thermopool
« Svar #35 skrivet: juni 25, 2010, 22:41:54:54 »
Underduken var ferdig montert i går, og i ettermiddag har kona og jeg montert lineren! I morra blir det fylling  :D
Jeg er spent på hvordan lineren legger seg i trappa. Monteringen gikk ganske greit synes jeg. Litt plundrete å få på plass haken på lineren i sporet på opphengslista. Litt trang enkelte steder. Mulig det hadde lønt seg å smurt kanten med noe. Når den først smatt på plass var det lett å justere lineren fram og tilbake i sporet.Tror jeg prøver støvsugermetoden for å få lineren så godt på plass som mulig før jeg fyller vann. Avstanden mellom hjørnene i bassenget og hjørnene på lineren er ca 8-10cm.

Utloggad cyberkul

SV: Bygging av Thermopool
« Svar #36 skrivet: juni 26, 2010, 23:56:25:25 »
Har avsluttet fyllingen for kvelden. Det er nå ca 60cm vann i poolen. Det er et par kraftige brettemerker i lineren, og de er fortsatt ikke borte. Jeg burde kanskje ha dratt i lineren mens det var et par cm vann. Jeg brukte støvsuger og fikk ihvertfall sett at lineren lå sentrert i poolen. Fikk ikke dratt hjørnene helt inn med støvsugeren. Lineren hadde lett for å suge seg fast i skimmeren til tross for at jeg la en isoporbit mellom liner og skimmer.

Jeg kunne ha latt fyllingen fortsette i natt, men jeg har tenkt å montere lys, utløpsdyser etc før vannet når helt opp dit. Jeg ville nesten tenkt at det var lurt å fylle adskillig mere før en gjorde dette, men i byggeanvisningen for Thermopoolen står det at en gjerne kan ha 50cm i poolen før disse tingene monteres. Bunnutløpet monterte jeg ved ca 30cm.

Gunnar

Utloggad cyberkul

SV: Bygging av Thermopool
« Svar #37 skrivet: juni 29, 2010, 21:11:41:41 »
Poolen er nå fylt opp, og varmeveksleren er koblet  til husets varmepumpe ;D
Da filterpumpa hadde gått et par minutter spratt plutselig ett av endelokkene på manifolden (der slangene fra bunnutløp, skimmer og bunnsuger er koblet til) av! Det viste seg at det bare satt løst på, det var ikke limt. Muligens med tanke på å skjøte to eller flere manifolder? I hvertfall fant jeg ut da at det fort blir veldig mye vann om en kobling skulle ryke... Hvor vanlig er det at en limt skjøt eller en kobling ryker? Om dette skjer på trykksiden av pumpa vil ikke sluken klare å ta unna lekkasjen, og kjelleren blir oversvømt..

Hva kan en gjøre for å minske risikoen?

Utloggad Johansens prosjekter

SV: Bygging av Thermopool
« Svar #38 skrivet: juni 29, 2010, 22:01:12:12 »
Nå går det unna kan vi se O0
De 12 årene vi hadde gamlebassenget opplevde vi aldri at noen koblinger eller rør sprakk under drift. Kun ved oppstart for sommeren dersom noe hadde frosset i stykker. Tror ikke det er så mye å bekymre seg for men det finnes jo lekkasjevarslere å få montert?
For vår del har vi vært bortreist en uke så lite har skjedd. Har i dag støvsugd hele bassenget og rengjort snap-in listen. Begynte så smått å dra fram underlagsfilten. Hvordan festet du den? Går ut fra at du limte den, men med hva? Fant ikke at det fulgte med noe fra GF så må vel ut i morgen på shoppingtur. Hadde håpet å begynne fyllingen i løpet av helgen, tar kanskje et par fridager torsdag og/eller fredag for å komme litt ajour med byggingen igjen. Gratulerer med vann i bassenget, får håpe temperaturen blir OK snart også. Ble lineren bra? Bilde?
Det blir kanskje ikke så fint, men det blir fort ferdig.

Utloggad cyberkul

SV: Bygging av Thermopool
« Svar #39 skrivet: juni 29, 2010, 23:59:06:06 »
Joda, nå nærmer første bad seg med stormskritt! Temp er nå ca 18,3 grader. Tar sjansen på å la pumpa gå i natt, så får vi se i morra hvor mye det har steget. Det virker som varmepumpa klarer dette bra, i den forstand at den klarer å ta seg opp til innstilt verdi. Varmeveksleren ser også ut til å fungere bra. Ihvertfall stor temperaturforskjell fra inngang til utgang.

Lineren er jeg litt i tvil om, den kommer ikke helt ut i hjørnene, noe jeg hadde trodd at den skulle gjøre. Kanskje den strekker seg litt etterhvert? Får sende en mail til GF hvis jeg ikke finner ut av det. Har ikke tatt noen bilder etter at bassenget ble fylt opp.

Det fulgte med lim for liming av underduken. To spann à ca 4 liter. Det holdt akkurat til mitt 6,25x3,25x1,5m basseng. Da smurte jeg hele veggene/trappa, og bare langs kantene på gulvet.
Smurte ca 1m2 om gangen. Limet hadde konsistens omtrent som cottage cheese, dvs tykt. Lukt og farge som ferdig tapetlim, men tykkere.

Lekkasjevarsler høres lurt ut. Den kan i det minste stoppe pumpa. Ser at noen bruker trykkvakt. Mulig dette gjør samme nytta. Det er jo et ledig "rom" i varmeveksleren som kanskje kan brukes til slikt.

Det blir så sene kvelder at jeg ikke har fått jobbet mye med kontrolleren min. Har fått deler i posten, og begynnt såvidt å tegne kretskortet. Det blir en budsjettutgave som monitorerer to temperaturer, og registrerer om filterpumpa går eller ikke. om pumpa går og temperaturen i bassenget er for lav, og temperaturen i varmepumpa ikke er for lav, skal den åpne for varme til varmeveksleren. Den får et numerisk display som kan vise de avleste temperaturene, og ønsket temperatur i bassenget, som jeg stiller inn med to trykknapper. Jeg skal foreløpig ikke ha noe  termometer i bassenget, så jeg får bare lest av temperaturen når filterpumpa går. Jeg skal heller ikke styre start/stopp av filterpumpa. Får se om behovet endrer seg etterhvert.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag