Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag får grönalger i poolen trots att värdena på vattnet är bra. Dammsuger och backspolar var 3:de dag, har även dammsugit mot backspolning och fått ut skiten på gräsmattan men algerna återkommer efter 4-5 dagar. Har solplast på när vi inte badar. Har sökt på forumet och läst mängder om alger men inte hittat något inlägg osm liknar mitt problem.Någon som vet vad som är problemet?Clor: 2,5Ph: 7,2Alka: ca 80
Citat från: Badpojken skrivet juli 16, 2009, 07:42:46:46 Mer än märkligt, för jag har ALDRIG haft alger under mina poolår. Har du något vattendrag eller någon sjö i närheten som kan ha smittat? Tror det var för två år sedan då jag steg upp en morgon så hade en mås landat i poolen (skrämde givetvis bort den). Tänkte att något liknande kunde föra med sig algsmitta för någon annan idé har jag inte.
Hur varmt har du i vattnet?När jag hade en transparent plast som pooltäckning hade vi också alltid lite problem med gröna alger i hörn och i vinkeln mellan botten och väggarna, dammsugning och chockklorering hjälpte ca 1 vecka, men problemen fanns där mer eller mindre latent, även om det inte var nåt som jag direkt upplevde som ett problem.Transparent pooltäckning ger lite gratis uppvärmning, men fotosyntesen för just grönalger gör att man nog får lite mer problem med alger, och speciellt om du har varmare än typ 28 grader i poolen.Har du provat köpa antialgmedel?Jag provade aldrig detta, men jag gissar att det skulle kunna fungera rätt bra.Sedan vi skaffade en "soltät" pooltäckning har vi akdrig haft några grönalger.
Kan det ha med kalkhalten att göra, har du tillsatt någon kalk?
snålar du med chock kloret??