Stötta forumet!, köp Poolsvampar, perfekta för att rengöra vattenlinjen i poolen, och mycket mer.
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Visst läcker det ut lite luft om man hänger plast över vattenytan men tror du verkligen att detta läckage skulle ha en värmesänkande effekt som är mätbar? Jag tvivlar.Nackdelen med solfolie är att poolen blir som en balja där mycket smuts (frö, pollen, kronblad, torra löv mm)samlas. Ligger plasten högre upp och går ut över kanterna så slipper man detta problemet. Jag har haft båda alternativen och tycker att "Rollschutz"-alternativet håller poolen renare. Som värmeisolering kan jag inte så här långt märka någon skillnad.
Vad det handlade om var om utrymmet mellan duk o vattenyta kunde bli mättat av vattenånga och åter är svaret NEJ.Det handlar inte om att 30gradig luft pyser ut mellan gummistropparna
Vad gäller regnvattnet så menade jag inte att vattnet i sig kyler poolen, den effekten är helt försumbar. Problemet är att det hamnar på bubbelplasten. Sedan avdunstar regnvattnet från bubbelplasten, och så länge det finns vatten kvar ovanpå bubbelplasten så har den tappat en stor del av sin värmebevarande funktion.
En fråga bara om regnvattnet står kvar på överdragetså är ju det vattnet snart lika varmt som i pool,innebär inte det att ytvattnet leder bort värmen från poolen.Roland