Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: spara kw/h  (läst 10274 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad pitepoolen

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 19
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • juni,juli,augusti,,,,
    • Visa profil
spara kw/h
« skrivet: juli 01, 2009, 21:55:33:33 »
jag Har spänt tre plastade stålwirer längs min 4 x 8 pool under polskyddet för att få en luft spalt mellan vattenytan och polskyddet, detta borde ge en isolerande effekt, jag återkommer med resultat och ev bilder om någon vill
Danne 

Poolgiganten

Utloggad aromata

SV: spara kw/h
« Svar #1 skrivet: juli 01, 2009, 22:15:50:50 »
Har du haft det så länge att du kan märka nån skillnad?

Jag har själv en hemmagjord "Rollschutz". Det är en tunn genomskinlig plastfolie som också hänger över vattenytan. Jag kan inte riktigt avgöra hur den isoleringen funkar. Jag får i alla fall ingen smuts i poolen numera och det är ett stort lyft.

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: spara kw/h
« Svar #2 skrivet: juli 01, 2009, 22:55:03:03 »
Har ni bubbeltäcke under täcket dvs flytande på ytan så luftspalten blir mellan bubbelplast/solfolie och nästa lager?

Det största energi "tjuven" uppåt är avdunstning vilket hindras av bubbelplasten som blir torr på ytan, luftspalt från en öppen vattenyta
hindrar inte avdunstning --> jag är tveksam till besparingen, skall bli intressant att se vad fakta kommer att säga. Om du har några mätningar
så är iaf jag nyfiken :)

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad aromata

SV: spara kw/h
« Svar #3 skrivet: juli 01, 2009, 23:11:02:02 »
Jag har kanske 10 cm mellan vattenytan och plasten. Visst, avdunstning kan ske från den fria vattenytan men luften blir ju snabbt mättad med fukt och då blir det ju ingen avdunstning att tala om. Min plast är också torr på ytan (ovansidan).

Håller med om att avdunstningen kostar mycket energi.

Utloggad pitepoolen

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 19
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • juni,juli,augusti,,,,
    • Visa profil
SV: spara kw/h
« Svar #4 skrivet: juli 04, 2009, 21:37:00:00 »
hallådär igen.
nu har vi 12 grader i luften och vattentemp på 30 ,
vp:n har stått still sen kl 12,00 idag och det gjorde den inte tidigare vid samma temp,,  :D  
« Senast ändrad: juli 04, 2009, 21:42:07:07 av pitepoolen »

Utloggad pitepoolen

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 19
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • juni,juli,augusti,,,,
    • Visa profil
SV: spara kw/h
« Svar #5 skrivet: juli 04, 2009, 21:54:45:45 »
vi har ingen bubbelplast men funderar på att skaffa,,, var köper man den?
och hur förvarar man den,,,tar väl lite plats skulle jag tro   :-\

Utloggad pitepoolen

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 19
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • juni,juli,augusti,,,,
    • Visa profil
SV: spara kw/h
« Svar #6 skrivet: juli 04, 2009, 22:08:43:43 »
fördelen med wire är att den tar ingen plats ,,,bara att koppla loss och rulla ihop >rulla<

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: spara kw/h
« Svar #7 skrivet: juli 04, 2009, 23:43:13:13 »
jag Har spänt tre plastade stålwirer längs min 4 x 8 pool under polskyddet för att få en luft spalt mellan vattenytan och polskyddet, detta borde ge en isolerande effekt, jag återkommer med resultat och ev bilder om någon vill
Danne 
Har svårt att tro det arrangemanget skulle bidra till någon större förbättringsverkan i besparing jmf. med std.bubbelplasten direkt på ytan?  <dontkn> <hmm>
Har heller aldrig sett någon om detta bland de "stora drakarna" eller andra poolforum's och/eller pooldatabaser....  :-\
Skulle dock vara intressant att se bilder på arrangemanget och även lite mer statistik på löpande temp. etc. som påvisar att det skulle ge mer än std.bubbelplastarrangemangen så här handlar det om "upp-till-bevis"...  ;D
Mvh. "Pollbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: spara kw/h
« Svar #8 skrivet: juli 05, 2009, 14:03:07:07 »
har åxå svårt att se det förträffliga i detta.
Avdunstningen borde öka och naturligtvis blir inte luften mellan vattenytan o plasten mättad av vattenånga, den slinker naturligtvis ut i det fria mellan poolsarg o duk.

Solfolie är nog ett mycket bättre o beprövat sätt.

Utloggad aromata

SV: spara kw/h
« Svar #9 skrivet: juli 05, 2009, 15:47:33:33 »
har åxå svårt att se det förträffliga i detta.
Avdunstningen borde öka och naturligtvis blir inte luften mellan vattenytan o plasten mättad av vattenånga, den slinker naturligtvis ut i det fria mellan poolsarg o duk.

Solfolie är nog ett mycket bättre o beprövat sätt.

Visst läcker det ut lite luft om man hänger plast över vattenytan men tror du verkligen att detta läckage skulle ha en värmesänkande effekt som är mätbar? Jag tvivlar.

Nackdelen med solfolie är att poolen blir som en balja där mycket smuts (frö, pollen, kronblad, torra löv mm)samlas. Ligger plasten högre upp och går ut över kanterna så slipper man detta problemet. Jag har haft båda alternativen och tycker att "Rollschutz"-alternativet håller poolen renare. Som värmeisolering kan jag inte så här långt märka någon skillnad.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag