Här kommer mina synpunkter på dina problem.
1. Jag har svårt att få en klar bild över inkopplingen utifrån dina kort, du skulle inte kunna göra en ritning istället som visar alla rör på ett schema?
I så fall skulle det vara bra om du även kunde rita in det vi inte kan se, som sitter inuti värmepumpen och beredaren, jag förstår att detta känns som ett arbete som du itne skall behöva göra, men det kan hjälpa oss att ge dig ett rakt svar på dina frågor, och även hjälpa din installatör nästa gång han kommer.
2. När det gäller "förberedd för pool" så håller jag med utopiaz, det är ett vanligt sätt att uttrycka sig i värmepumpsbranschen att en värmepump är förberedd för pool när mjukvaran är förberedd för detta, extra strykort, tempgivare och värmeväxlare måste alltid köpas till.
Jag tror inte heller att du slipper betala för detta, om det inte kan räknas som kompensaion för den felkoppling de (antagligen) gjort, och som i sin tur gjort att din anläggning inte fungerat som tänkt, och att du inte kunnat bada som planerat.
3. Hur täcker du din pool, en pool utan täckning går i princip inte att värma upp, all effekt åker rakt upp i luften, och speciellt med så pass liten värmepump som du har är det viktigt att du täcker poolen så snart du inte badar, eller vill visa upp den för dina besökare.
Visst kan du få några grader vrmare i poolen än vad dygnsmedeltemperaturen i luften är, men inte många grader varmare, kanske 2-3 grader varmare, utan pooltäckning alltså, med pooltäckning kan du normalt, med den tillförda effekt som din värmepump ger kan du få ca 10-15 grader varmare än lufttemp, mer ju bättre isolerad din pool är.
4. Jag vet inte exakt hur termias poolstyrning är konstruerad, men normalt skall inte värmepumpen starta för att ge värme om inte förljande saker är uppfyllda:
1. Tappvarmvattnet skall vara inom start/stoppvärdet, alltså det skall inte finnas något tappvarmvattenbehov.
2. Poolcirkulationspumpen måste gå.
3. Pooltermostaten skall kalla på poolvärme.
4. Värmepumpen får inte blockeras av "sommarläge". Vet inte om expansionskortet blockerar bort denna blockering när pooltermostaten kallar på värme, men kolla upp detta, annars får du inte någon värme alls till poolen när utetempen ligger över 17 grader ute...
5. När pooltermostaten kallar på värme, växelventilen växlar mot poolvärmeväxlaren och kompressorn i värmepumpen går skall du normalt få ca 10-25 grader varmare vatten in i växlaren än vad pooltempen är.
Temperaturfallet över poolvärmeväxlaren skall vara ca 3-8 grader beroende på värmeväxlarens kapacitet och i vilket läge din "radiatorkretscirkulationspump" är ställd i. Optimal verkningsgrad får du om du har ca 6-8 graders tempdiff över värmeväxlaren.
Tempdifffen över växlaren, i poolcirkulationen blir inte så stor, bara nån enstaka grad, det höga flödet gör att det är mer eller mindre omöjligt att "känna skillnaden", man måste mäta sig fram till detta.
Om du vill ha full koll på din anläggning kan den logger jag utvecklat och säljer eventuellt hjälpa till att få en väl fungerande anläggning som du har full kontroll på.
http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=28MVH
Rickard
(Grundare och Ägare av
www.poolforum.se och
www.varmepumpsforum.com)