Nästa pusselbit är en kapsling från AEG. Översta raden innehåller nätdel och grundmodul samt en digital expansion. I rad två tänkte jag få plats med två analoga moduler samt kotaktor till pumpen och huvudbrytare. Nedre raden tänkte jag försöka lämna tom för att få plats bakom en rad med indikeringslampor samt två trelägesbrytare i luckan. Det blir två gröna, två gula och en röd lampa. Dom gröna lyser när solvärme samt pump går på automatik. Dom gula lyser när solvärme respektive pump ligger i ”manuell”. Den röda är givetvis larm.
Trelägesbrytarna får lägena av, på samt auto för pump resp. solvärmeventil. För pumpen blir det då givetvis: av – pumpen avstängd, på – pumpen går konstant, auto – pumpen går ca 12 timmar under veckodagarna och lite mer på helgerna. För solventilen blir det: av – alltid bypass solpaneler, på – alltid via solpanelerna, auto – via solpanelerna när delta > 1 grad och tillbaka när tempen är samma i solpanel och pool. Temperaturerna blir det säkert anledning att justera senare.
Jag har gjort programmet så att när man kör pump eller solvärme manuellt så kopplas tryckvakt samt fuktsensorn förbi. Det kan ju hända att man vill köra pump eller ventil trots att tryck eller läckagekotrollen inte är OK. För att ”reseta” ett larm måste båda brytarna läggas i läge ”av” innan man kan starta igen.
Pumpen har 10s på sig att bygga upp tryck annars stoppas pumpen igen. Likadant är det under drift (i läge auto), om trycket stiger eller sjunker utanför satta gränser mer än 10s så stoppas pumpen. Om fuktsensorn löser ut så stoppar pumpen omedelbart. Vid alla typer av ”nödstopp” stänger även ventilen till solpanelerna. Om det skulle vara en läcka på ”rätt sida” av ventilen så slipper man ju tömma solpanelerna i pumprummet. I övrigt är det ingen risk för större läckage i pumprummet eftersom pump och filter sitter över vattenytan. Då är nog tryckvakten nyttigare som känner om pumpen suger luft mer är 10s.
Det blir säkert läge att justera massor så småningom men nu längtar jag efter en kabel från Kina så jag kan börja testköra. Fast tyvärr så vill nog frugan hellre att jag rallar in dom två billassen med matjord som ligger på baksidan, och börjar med gräsmattan...